Logo van home Stadshart dat doorverwijst naar de homepage van home Stadshart
Logo van home Stadshart dat doorverwijst naar de homepage van home Stadshart

Vragen en antwoorden Fietsbereikbaarheid

Lees hier de vragen en antwoorden over de projecten binnen het onderwerp Fietsbereikbaarheid

Algemeen

Waarom wordt er meer ruimte gemaakt voor fietsers en voetgangers in de de binnenstad?

Door meer ruimte te geven aan mensen die lopen en fietsen, blijft het centrum ook in de toekomst goed bereikbaar en leefbaar. Het wordt veiliger, vriendelijker en beter toegankelijk voor bewoners én bezoekers.

De gemeente heeft de plannen afgestemd met winkeliers, horeca en bewoners van de binnenstad. Deze afspraken horen bij het programma Ons Stadshart van Morgen, waar meer dan 600 Zwollenaren aan hebben meegedacht. Ook het platform Bereikbare Binnenstadexterne-link-icoon heeft hierover adviezen gedeeld in de Bereikbaarheidsagendaexterne-link-icoon

Hoe zorgt de gemeente voor een betere fietsbereikbaarheid?

De gemeente investeert de komende jaren in betere fietsroutes én in meer goede fietsenstallingen. Zo wordt de stad veiliger, vriendelijker en beter bereikbaar voor bewoners en bezoekers.

De gratis fietsenstalling op het Rodetorenplein externe-link-icoonis vaak vol en ligt aan een belangrijke fietsroute. Daarom wordt deze stalling als een van de eerste verbeterd. Ook wordt de Koestraat externe-link-icoonaangepakt als onderdeel van een verbeterde fietsroute. 

Waarom komen er nieuwe/ verbeterde fietsroutes in de binnenstad?

De gemeente maakt nieuwe fietsroutes die prettig en veilig zijn om te gebruiken. Deze routes leiden naar goede plekken om je fiets neer te zetten en sluiten aan op belangrijke wegen van en naar het centrum.

De zuidelijke route loopt via de Koestraat en Kamperstraat. De noordelijke route gaat via de Nieuwstraat en Thorbeckegracht.

Waarom wordt er gestart met de Zuidelijke fietsroute, met de Koestraat en Kamperstraat?

Om drukke plekken als de Grote Markt en Melkmarkt veilig te houden, creëren we nieuwe fietsroutes. De Koestraat externe-link-icoonis smal en onveilig, dus we beginnen daar. We maken de straten ook fijn voor voetgangers en voegen wat groen toe, waar dat kan.


Welke besluiten zijn er genomen voor de verbetering van de fietsroutes?

De strategische visie op het Stadshart is het ‘Ontwikkelprogramma Ons Stadshart van Morgenexterne-link-icoon’. Dit Ontwikkelprogramma is in het voorjaar 2022 vastgesteld door de gemeenteraad. Hoe deze visie wordt uitgewerkt staat in de ‘Uitvoeringsagenda Ons Stadshart van Morgenexterne-link-icoon’ die in februari 2023 is vastgesteld. De Melkmarkt en de Grote Markt zijn als voetgangersgebied aangewezen. Het college heeft hierover in februari 2023 een besluit genomen, inclusief de verbetering van de fietsroutes door de binnenstad. In december 2023 heeft de gemeenteraad de parkeerstrategie 2040 aangenomen. De plannen in de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad zorgen voor samenhang met de andere mobiliteitsonderwerpen die in de stad spelen.

Hoe kan ik meedenken?

Er worden verschillende mogelijkheden geboden om mee te denken over de plannen. Binnen het thema 'Fietsbereikbaarheid' vallen verschillende (deel)projecten zoals de uitbreiding van de fietsenstalling aan het Rodetorenplein en de vernieuwing van de Koestraat. Houd de projectpagina'sexterne-link-icoon, de nieuwsbriefexterne-link-icoon  en de agenda in de gaten om op te hoogte te blijven van de verschillende meedenk-/meewerkmogelijkheden.

Veiligheid

Zijn fietsroutes hetzelfde als fietstraten?

Nee, dat is niet hetzelfde.  De verbindingswegen in de stad worden prettiger en veiligere routes voor fietsers. Maar de straten worden niet ingericht als fietsstraat.Er komt genoeg ruimte om elkaar in te halen. Ook willen we dat het verkeer langzamer gaan rijden. Hoe mensen zich op straat gedragen is daarbij ook belangrijk. Dat kun je niet altijd oplossen met bijvoorbeeld borden of drempels.

Hoe zorgen jullie dat fietsroutes veilig blijven?

Bij het ontwerp van de fietsroutes letten we erop dat mensen niet te hard fietsen. Een veilige route betekent ook dat fietsers genoeg ruimte hebben om elkaar veilig in te halen. Daarvoor is genoeg plek nodig. Ook hoe mensen zich gedragen in het verkeer is belangrijk. Dat kunnen we niet altijd oplossen met aanpassingen aan de weg.

Hoe zorgen jullie dat fietsen op kruispunten veilig blijft?

Veiligheid is prioriteit bij het ontwerpen van kruispunten. We besteden extra aandacht aan het ontwerp, zodat fietsers zich veilig voelen. We kijken naar verschillende manieren om ervoor te zorgen dat kruispunten veilig worden gebruikt. Het ontwerp van fietsroutes en kruispunten houdt hier rekening mee.

Is het mogelijk om de fietsroutes eenrichtingsverkeer (ook voor fietsers) te maken?

Sommige straten hebben nu eenrichtingsverkeer voor auto's en ander gemotoriseerd verkeer. Voor de Koestraat geldt dat het een eenrichtingsweg voor auto’s en een tweerichtingsweg voor fietsers blijft.

Om de binnenstad goed bereikbaar te houden, blijven sommige straten bereikbaar voor auto’s in twee richtingen. Ook fietsers kunnen in beide richtingen blijven fietsen. We zorgen dat er genoeg ruimte is om elkaar veilig in te halen.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we onze boodschappen thuis kunnen afleveren en onze oudere ouders nog steeds kunnen verwelkomen voor een bezoek?

Het blijft voor bewoners mogelijk om mensen bij de deur af te zetten of boodschappen uit te laden. Ook zijn we bezig met het creëren van meer gehandicaptenparkeerplaatsen in het stadscentrum.

Wordt niet-bestemmingsverkeer zoals vrachtwagens verboden als de binnenstad vriendelijker wordt voor voetgangers en fietsers?

Voor verkeer dat eigenlijk niet in de binnenstad hoeft te zijn, maken we het prettiger om de auto buiten de Singel, de gracht, neer te zetten.  Dat doen we door het parkeren in de voorzieningen goedkoper te maken en het parkeren op straat duurder te maken.  Dit zorgt voor minder autoverkeer in de binnenstad. Ook richten we sommige straten anders in. Zo zorgen we ervoor dat auto’s en vrachtwagens die alleen maar door de stad willen rijden, een andere route kiezen. 

Meer weten?

Meer weten over de nieuwe regels voor autoparkeren en de Bereikbare Binnenstad? Klik op de onderstaande link.