Teamleider team Materiële Wmo
Als teamleider Materiële Wmo breng je een gemotiveerd team samen tot één geheel. Je geeft ruimte, stimuleert ontwikkeling en zorgt dat iedereen doet waar hij of zij goed in is. Zo help je jouw team om met energie en focus het verschil te maken voor inwoners van Zwolle.
Dienstverband / uren per week | 36 uur per week, jaarcontract met intentie tot vast dienstverband |
Werk- en denkniveau | Hbo/wo |
Salaris | Maximaal € 6.999,- (schaal 12) |
Afdeling | Sociaal Wijkteam |
Vacaturehouder | Fatiha El Hamdaoui |
Sluitingsdatum | 8 oktober 2025 |
Je afdeling
Het Sociaal Wijkteam (SWT) ondersteunt inwoners bij vragen en problemen op het gebied van de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Participatiewet. Daarnaast houdt het SWT zich bezig met taken rondom de leerplicht, het doorstroompunt en biedt het hulp bij relatie- en scheidingsvraagstukken.
We zijn een laagdrempelig aanspreekpunt voor iedereen met vragen over zorg en ondersteuning. We werken vanuit een integrale benadering: we kijken samen met de inwoner naar wat nodig is én naar wat iemand zelf kan doen. Daarbij werken we nauw samen met partners in de stad, zoals scholen, zorgaanbieders, wijkverpleegkundigen, wijkagenten en organisaties van vrijwilligers en bewoners.
De afdeling wordt momenteel geprofessionaliseerd wat onder andere leidt tot:
- een andere indeling van teams;
- meer investeren in kwaliteitsmanagement;
- sturen op basis van data en aangescherpte taakomschrijvingen.
In de nieuwe structuur bestaat het SWT uit vijf wijkteams, twee centrale – stadsbreed opererende – teams en een backoffice. Wij zoeken een teamleider voor het centrale team Materiële Wmo.
Sociaal Domein in beweging
Het Sociaal Domein werkt de komende jaren met de Koers Sociaal Domein aan een aanpak waarin inwoners en hun leefwereld centraal staan. Omdat die leefwereld geen grenzen kent tussen beleidsterreinen, vraagt dit om beleid en uitvoering die aansluiten op het dagelijks leven van mensen. Dat betekent meer bouwen op de kracht van de samenleving, meer menselijke maat, meer samenspraak met inwoners, meer oog voor de brede context van iemands leven, meer preventie en werken aan duurzame samenhangende oplossingen. Deze koers heeft gevolgen voor hoe de gemeente haar rol invult, hoe zij samenwerkt met inwoners en partners, en hoe het werk georganiseerd is. Het uiteindelijke doel is het versterken van bestaanszekerheid, het vergroten van kansengelijkheid en het toegankelijker maken van gezond leven.
Dit doe jij
Het Sociaal Domein werkt de komende jaren met de Koers Sociaal Domein aan een aanpak waarin inwoners en hun leefwereld centraal staan. Omdat die leefwereld geen grenzen kent tussen beleidsterreinen, vraagt dit om beleid en uitvoering die aansluiten op het dagelijks leven van mensen. Dat betekent meer bouwen op de kracht van de samenleving, meer menselijke maat, meer samenspraak met inwoners, meer oog voor de brede context van iemands leven, meer preventie en werken aan duurzame samenhangende oplossingen. Deze koers heeft gevolgen voor hoe de gemeente haar rol invult, hoe zij samenwerkt met inwoners en partners, en hoe het werk georganiseerd is. Het uiteindelijke doel is het versterken van bestaanszekerheid, het vergroten van kansengelijkheid en het toegankelijker maken van gezond leven.
Dit ben jij
Bij voorkeur heb je ervaring in het Sociaal Domein, maar het is vooral belangrijk dat je voldoende inlevingsvermogen hebt, affiniteit hebt met het werkveld en wat wilt betekenen voor het team. Het team is dienstverlenend en werkt aan thema’s als hulpmiddelen en woningaanpassingen. Jij stuurt op processen én inhoud: je hoeft geen casuïstiek op te pakken, maar inhoudelijke kennis is nodig om visie te ontwikkelen en afwegingen te maken tussen juridische kaders en klantbelang. Heb je die inhoudelijke kennis niet, dan bouw je die snel op. Ook de financiële onderbouwing is voor jou geen probleem. Je brengt specialistische werelden samen en weet wat jouw team nodig heeft: structuur, richting en ruimte.
Je bent een natuurtalent in het coachen van professionals. Je hebt dan ook de wijsheid om achter muren te kijken, zaken te benoemen en mensen te spiegelen zonder hun autonomie te raken. Door je verbindende kwaliteiten, overtuigingskracht en relativeringsvermogen ben je een gewaardeerde gesprekspartner.
Dat is ook je rol in het managementteam. Vanaf de start zijn we samen. Pioniers die het anders en beter willen doen. Jij vult ons team aan als omdenker en geeft ruimte aan nieuwe inzichten.
Je collega’s noemen je een zakelijk mensenmens. Je kunt goed omgaan met veranderingen en weerstand die hoort bij een transformatieproces. Je durft strategische keuzes te maken en hebt oog voor de impact van projecten op personeel, formatie en bedrijfsvoering. Je beweegt soepel in het krachtenveld van beleid, bestuur en regio, en zorgt dat de belangen van Zwolle goed worden vertegenwoordigd. Je staat voor en achter je mensen en doet wat je belooft.
Daarnaast beschik je over:
- hbo of wo werk- en denkniveau;
- ervaring met projectmatig werken;
- bij voorkeur ervaring met dashboards.
Dit bieden wij
Het betreft een functie voor 36 uur per week. In Zwolle werken we hybride, met een goede balans tussen thuis werken en op kantoor. Dit stem je af met je leidinggevende. Je start met een jaarcontract, met de bedoeling om je daarna een vast dienstverband te geven. Wij investeren in je professionele ontwikkeling met een opleidingsbudget, gericht op jouw functie.
Je kunt het volgende van ons verwachten:
- een bruto maandsalaris van maximaal € 6.999 (functieschaal 12) op basis van een werkweek van 36 uur. Per 1 oktober 2025 vindt er een cao-verhoging plaats van 1,85%. Het salaris is afhankelijk van opleiding en ervaring;
- 17,05% boven op je salaris in de vorm van een individueel keuzebudget (IKB), waarmee je een deel van je arbeidsvoorwaarden naar eigen wens kunt inrichten. Denk bijvoorbeeld aan extra vakantiedagen, fiscale uitruil van je fitnessabonnement, of de aanschaf van een fiets;
- een goede pensioenregeling en betaald ouderschapsverlof;
- een budget om je werkplek thuis in te richten, een laptop en telefoon van de ‘zaak’.
Alle arbeidsvoorwaarden en de cao Gemeenten vind je op deze pagina.
Meer weten?
Wil je meer weten over de functie? Mail met teamleider Bertus Bouman: b.bouman@swt.zwolle.nl of afdelingshoofd Fatiha El Hamdaoui: secretariaat.swt@zwolle.nl (vanaf 15 september bereikbaar).
Solliciteren
Solliciteren kan tot en met 8 oktober 2025, alleen via onderstaande sollicitatieknop. De selectiegesprekken zijn gepland op vrijdag 17 oktober 2025.
Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.
Zwolle, #voordestad en voor de organisatie
In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op ‘kwaliteit van leven’. Inwoners hebben hart voor de stad, houden van het groen, wonen, werken en ondernemen er met plezier.
We zijn een organisatie waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt. In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent.
Waarom zou jij voor Zwolle willen werken?
Om ook blij te worden van jouw inzet voor onze mooie stad! Lees de verhalen van onze collega’s en de diverse redenen waarom zij blij worden van hun werk voor Zwolle.