Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle
Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle

Toezichthouder Wmo en Jeugdwet

Als toezichthouder Wmo en Jeugdwet onderzoek je zorgaanbieders en bewaak je de rechtmatigheid en integriteit van de geleverde zorg. Je signaleert tijdig knelpunten, voert onderzoeken uit en adviseert gemeenten over passende handhaving.

Dienstverband / uren per week

36 uur per week, jaarcontract met intentie tot vast dienstverband

Werk- en denkniveau

Hbo

Salaris

Maximaal € 4.908,- (schaal 9)

Afdeling

Inkomensondersteuning, Team Handhaving

Vacaturehouder

André Roossien

Sluitingsdatum

12 oktober 2025

Je team / afdeling

Wij willen dat zoveel mogelijk mensen bijdragen aan de samenleving en zo min mogelijk mensen afhankelijk zijn van het sociale vangnet. Daarbij gaan we uit van eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van mensen. De afdeling Inkomensondersteuning zorgt dat er geen financiële belemmering is om te werken, te re-integreren of te participeren. De afdeling bestaat uit Team Inkomen (team Intake en team Beheer), Team Uitkeringsadministratie, Team Vordering en Verhaal, Team Regionaal Bureau Zelfstandigen, Team Handhaving, Team Schulddienstverlening en Team Inburgering Participatie en Arbeid. 

Dit doe jij

Als Toezichthouder Wmo en Jeugdwet onderzoek je of de zorg die door aanbieders wordt geleverd, rechtmatig en passend is. Dit doe je zowel repressief, op basis van meldingen en signalen, als proactief, door toezicht te houden op zorgaanbieders om (onbewuste) fouten vroegtijdig te signaleren en misstanden te voorkomen. Je draagt bij aan het versterken van de relatie tussen gemeenten en zorgaanbieders en het waarborgen van de rechtmatigheid en integriteit van de zorg. Als toezichthouder Wmo en Jeugdwet werk je voor meerdere gemeenten.

Denk aan situaties zoals een bezorgde moeder die vreest dat haar zoon onvoldoende ondersteuning krijgt, een signaal van het sociaal wijkteam over een zorgbedrijf, of signalen van de SVB over mogelijke onrechtmatigheden in declaraties.
Bij vermoedens van onrechtmatigheid start je een bestuurs- en/of strafrechtelijk onderzoek. Dit omvat het verzamelen en analyseren van informatie, het voeren van gesprekken, het uitvoeren van locatiebezoeken, het beoordelen van data en het maken van een juridische vertaalslag. Alle bevindingen en conclusies leg je vast in een duidelijke en gestructureerde rapportage, zodat er op basis hiervan goed onderbouwde handhavingsacties genomen kunnen worden.

Je werkwijze

Je start met een administratief onderzoek naar het zorgbedrijf en de cliënt. Je onderzoekt welke zorg is geïndiceerd en welk zorgbedrijf verantwoordelijk is. Gaat het om een eenmalige melding of zijn er meer signalen? Indien nodig vorder je gegevens om een compleet beeld te kunnen vormen. Ook doe je financieel onderzoek naar de jaarrekeningen en analyseer je de bedrijfsadministratie. Je gaat met cliënten en/of vertegenwoordigers in gesprek over de zorg en het reilen en zeilen van het zorgbedrijf. In de laatste fase van je onderzoek kom je bij de bestuurders van het zorgbedrijf terecht voor wederhoor. Je rapporteert de bevindingen van je onderzoek en adviseert aan het College over de rechtmatigheid binnen de Wmo en/of Jeugdwet. Soms is er ruimte voor een verbeterplan. Het kan ook zijn dat het zorgbudget terug wordt gevorderd.

Groot netwerk

Je onderhoudt een uitstekende relatie met het Sociaal Wijkteam en onze partners in de stad en in de regio. Zij staan midden in de samenleving en weten wat er speelt. Ook heb je contact met collega’s van andere afdelingen zoals beleid, contractmanagement en juridische zaken.

Dit ben jij

Je hebt een hbo werk- en denkniveau, op sociaal en juridisch gebied, sociaal zekerheidsrecht en met name (de uitvoering van) de Wet maatschappelijke ondersteuning en/of Jeugdwet. Je hebt ervaring en/of affiniteit met controle onderzoeken en/of handhaving van regelgeving en aanverwante regelingen. Ook ben je digitaal vaardig. Je bent een zelfverzekerde persoonlijkheid die door passende communicatie weet te overtuigen en vertrouwen weet te winnen. Je bent leergierig, enthousiast en analytisch. Je hebt een sterk rechtvaardigheidsgevoel maar ook oog voor de belangen van alle betrokken partijen. Je beschikt ook over een goede schriftelijke vaardigheid en kunt zakelijk en objectief rapporteren. Je bent collegiaal en kunt goed zelfstandig als ook in teamverband werken.

Ben je geknipt voor de baan en heb je minder ervaring? Dan kun je rekenen op (bij)scholing en ondersteuning. We komen graag met je in gesprek over de mogelijkheden, dus gewoon solliciteren.

Dit bieden wij

Het betreft een functie voor 36 uur per week. In Zwolle werken we hybride, met een goede balans tussen thuis werken en op kantoor. Dit stem je af met je leidinggevende. Je start met een jaarcontract, met de bedoeling om je daarna een vast dienstverband te geven. Wij investeren in je professionele ontwikkeling met een opleidingsbudget, gericht op jouw functie.

Je kunt het volgende van ons verwachten:

  • een bruto maandsalaris van maximaal €4.908,- (functieschaal 9) op basis van een werkweek van 36 uur. Per 1 oktober vindt er een cao-verhoging plaats van 1,85%. Het salaris is afhankelijk van opleiding en ervaring. Bij uitermate geschiktheid is een arbeidsmarkttoelage mogelijk.
  • 17,05% boven op je salaris in de vorm van een individueel keuzebudget (IKB), waarmee je een deel van je arbeidsvoorwaarden naar eigen wens kunt inrichten. Denk bijvoorbeeld aan extra vakantiedagen, fiscale uitruil van je fitnessabonnement, of de aanschaf van een fiets;
  • een goede pensioenregeling en betaald ouderschapsverlof;
  • een budget om je werkplek thuis in te richten, een laptop en telefoon van de ‘zaak’.

Alle arbeidsvoorwaarden en de cao Gemeenten vind je op dezeexterne-link-icoon pagina. 

Meer weten?

Wil je meer weten over de functie? Bel of mail met Rachel Rens, coördinator Toezicht Wmo en Jeugdwet, 06-2742 0353 of André Roossien, teamleider team Handhaving, (038)-498 3065.

Solliciteren

Solliciteren kan tot en met zondag 12 oktober alleen via onderstaande sollicitatieknop. De selectiegesprekken zijn gepland op dinsdag 21 oktober of donderdag 23 oktober 2025.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Zwolle, #hartvoordestad en voor de organisatie

In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op ‘kwaliteit van leven’. Inwoners hebben hart voor de stad, houden van het groen, wonen, werken en ondernemen er met plezier.

We zijn een organisatie waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt. In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. 

Waarom zou jij voor Zwolle willen werken?

Om ook blij te worden van jouw inzet voor onze mooie stad! Lees de verhalenexterne-link-icoon van onze collega’s en de diverse redenen waarom zij blij worden van hun werk voor Zwolle.