Veiligheid bij open bruggen

 Afbeeldingen van een openbrug met persoon in het water

Om gevaarlijke situaties te voorkomen, moeten de weggebruikers het beweegbare deel van de brug verlaten wanneer een brug open gaat. Ondanks de alarmsignalen gebeurt het regelmatig dat weggebruikers toch nog snel doorrijden en brugwachters moeten ingrijpen. 

Lampen, bellen en slagboom = stoppen

Als een brug open gaat, waarschuwt de brugwachter het verkeer daarvoor. Hij of zij zet eerst de voorwaarschuwingslampen aan, daarna rinkelen de waarschuwingsbellen en dan sluiten de slagbomen. Toch zijn er regelmatig weggebruikers die nog snel doorrijden, -fietsen of -lopen of de alarmsignalen over het hoofd zien. Onze brugwachters moeten daardoor nog te vaak ingrijpen om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren. Onderstaande video’s vragen hier aandacht voor en laten zien wat er zou kunnen gebeuren als mensen niet opletten of haast hebben en doorrijden. De animatievideo’s zijn bedoeld met een knipoog, maar in het echt kunnen de gevolgen natuurlijk veel ernstiger zijn.

Toelichting voor blinden en slechtzienden met een voorleescomputer:

In de video ziet u een vrouw wandelen. Ze luistert naar muziek en is berichtjes aan het sturen met haar mobiele telefoon. Ze nadert een brug. De alarmsignalen gaan af en de slagbomen gaan dicht. De vrouw merkt dit niet. Ze loopt door, valt van de brug en eindigt in het water. Er komt een tekst in beeld die zegt ‘Ook Linda dacht dat ze niet zó erg afgeleid was’.

Toelichting voor blinden en slechtzienden met een voorleescomputer:

In de video ziet u een man op een scooter. Hij nadert een brug. De alarmsignalen van de brug gaan af en de slagbomen gaan dicht. De man kijkt op zijn horloge en schrikt. Hij geeft extra gas, rijdt door en valt over de rand van de brug. De scooter eindigt in het water en de man bungelt aan de rand van de brug. Er komt een tekst in beeld die zegt: ‘Ook Marco dacht dat hij het nog wel zou redden.’

Gevaar voor scheepvaart

Het is niet alleen gevaarlijk voor uzelf als u doorloopt of doorrijdt, terwijl de alarmsignalen afgaan. Ook voor de scheepvaart kan het gevaarlijke situaties opleveren. Wanneer grotere schepen eenmaal toestemming hebben gekregen om door te varen, kunnen ze namelijk niet zomaar weer stoppen. Daarnaast ervaren de brugwachters deze situaties als zeer stressvol, omdat zij binnen enkele seconden moeten handelen om ongelukken te voorkomen.

Op afstand bediende bruggen

In Zwolle zijn er vier bruggen die op afstand bediend worden.

  • Hofvlietbrug (Pannenkoekendijk)
  • Holtenbroekerbrug (Blaloweg) 
  • Twistvlietbrug
  • Mastenbroekerbrug

Bij bruggen die op afstand bediend worden is er geen brugwachter ter plekke die toezicht houdt op de brug. De brugwachter zit namelijk in het brugbedieningscentrum bij de Spooldersluis. Hij of zij bedient de bruggen vanaf daar, met behulp van camera’s. De brugwachter heeft contact met de naderende boten en schepen, opent de bruggen voor hen en geeft hen toestemming om door te varen. Ook zorgt de brugwachter ervoor dat het verkeer rondom de bruggen gewaarschuwd wordt wanneer de brug open gaat (lampen aan, bellen rinkelen en slagbomen sluiten). Door middel van geluidsapparatuur (intercominstallatie) kan de brugwachter communiceren met de mensen op de brug.

De Twistvlietbrug en Mastenbroekerbrug gaan vooral open om de grotere scheepvaart over het Zwarte Water door te laten. In de zomermaanden gaan de Hofvlietbrug (Pannenkoekendijk) en Holtenbroekerbrug (Blaloweg) vaker open voor vaarverkeer dat onze binnenstad bezoekt per boot. 

Twistvlietbrug

Bij de Twistvlietbrug zit het beweegbare deel op een andere plek dan u misschien verwacht. Namelijk voorbij het midden van de brug aan de kant van de wijk Stadshagen. Om aan te geven welk deel van de brug u moet verlaten als de brug opent, staan er aan beide zijden slagbomen geplaatst. Ook de twee halfronde uitkijkjes aan weerszijden van de brug, bevinden zich in het gebied dat u moet verlaten als de brug opent. Deze uitkijkjes bevinden zich namelijk erg dicht bij het beweegbare deel van de brug. Daarnaast staan er kruizen op beweegbare brugdek en zijn er gele borden neergezet die aangeven waar het beweegbare deel zich bevindt en welk gebied u moet verlaten op het moment dat de brug opent.