Ezels op het schoolplein

Ezels zijn slim en sterk. Maak kennis met deze grote dieren. Ezels zijn heel lief en niet dom en koppig. Margo komt op bezoek en neemt 2 grote ezels mee en leert jullie alles over deze fantastische dieren. Je mag hen ook aanraken en helpen de hoeven verzorgen.

De kinderen leren een ezel herkennen en leren het verschil met een pony of paard. Ze leren hoe je een ezel verzorgt en hoe je contact maakt met een groot dier. En ze mogen zelf wandelen met een ezel! Ze krijgen respect voor deze lieve slimme dieren.

De activiteit in het kort

Margot loopt met 2 ezels over de weg
  • Thema: Dieren
  • Doelgroep: Groep 1 t/m 8 en voortgezet onderwijs
  • Soort activiteit / les: Workshop
  • Locatie: Op school
  • Seizoen: Het hele jaar
  • Duur les / activiteit: 2 uur
  • Kosten: 150 euro
  • Aanbieder: Margometezel
  • Contactpersoon: Margo Huggers

Let op: Deze activiteit is alleen voor scholen die maximaal drie kwartier lopen zijn vanaf de Schellerhoeve.

Kennismaken met de ezel: voor groep 1-4 

Wat eet een ezel? Wat zijn de verschillen met een paard? Hoe verzorg je een ezel? Wat kun je met hen doen? Kun je met hen samenwerken? Op al deze vragen krijgen jullie antwoord als Margo met haar ezels op school komt of als jullie op bezoek komen bij de ezels. We gaan met de klas zelf de antwoorden vinden door goed te kijken naar de dieren, zelf ontdekkend leren.

Opbouw les/activiteit:

Margo komt met haar ezels naar het schoolplein. De klas komt naar buiten en vormt een kring om de dieren heen. Margo vertelt over de ezels en de kinderen mogen vragen stellen. Ook mogen de kinderen de ezels aaien en de hoeven helpen verzorgen.

Met de ezels op stap: voor groep 5-8

De kinderen komen naar de Schellerhoeve toe. Daar komen ze naar de weide. In de wei maken we kennis met de ezels. Daarna helpen de kinderen de (4) ezels klaar maken voor een wandeling. We gaan samen een wandeling maken van maximaal 1,5 uur, wat lekkers gaat mee in de ezeltassen. 

Kerndoelen

  • Kerndoel 39 - De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu. (Mens & Samenleving);
  • Kerndoel 40 - De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving. (Natuur & Techniek);
  • Kerndoel 41 - De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen. (Natuur & Techniek).

Informatie voor de groepsleerkracht

De ezels mogen niet gevoerd worden. 

Contact & activiteit boeken

Heeft u vragen over deze activiteit, of wil u direct boeken? Neem dan contact op met Margo Huggers, via margohuggers@gmail.com.