Nieuwe Kogge- en Hanzetunnel versterken bereikbaarheid van Zwolle
Zwolle groeit, en de Spoorzone groeit mee. De komende jaren verandert de Spoorzone in een levendig stadsdeel met circa 3.500 nieuwe woningen, werkplekken en voorzieningen. Om dit mogelijk te maken, besloot de gemeenteraad in juli 2025 het Mobiliteitsbeleid Spoorzone vast te stellen, met daarin de opgave voor twee nieuwe onderdoorgangen onder het spoor: de Koggetunnel en de Hanzetunnel.
Het college legt de raad nu een voorstel voor om de uitwerkingen vast te stellen en krediet beschikbaar te stellen. Het gaat dus niet om een nieuwe investering, maar om de toewijzing van reeds beschikbaar gestelde middelen, zodat de uitvoering in gang kan worden gezet. Daarmee wordt uitvoering gegeven aan eerder vastgesteld beleid en wordt een volgende stap gezet in de ontwikkeling van de Spoorzone.
Kogge- en Hanzetunnel verbinden Spoorzone met stad
In het verlengde van het Koggepark ligt de Koggetunnel. Op dit moment is deze alleen toegankelijk voor fietsers en voetgangers. Het besluit van de gemeenteraad om deze toegankelijk te maken voor auto’s en licht vrachtverkeer is nu door het college uitgewerkt. Doorgaand autoverkeer gaat in de nieuwe situatie via de Koggetunnel naar mobiliteitshubs aan de rand van de Spoorzone. Vanaf deze hubs kunnen bewoners en bezoekers te voet verder reizen of overstappen op de fiets of deelmobiliteit. Hierdoor wordt het hart van de Spoorzone autoluw. Het Koggepark loopt straks door in de Koggetunnel, waardoor beide zijden van het spoor op een natuurlijke manier met elkaar verbonden blijven.
Daarnaast is het besluit voor de nieuwe Hanzetunnel uitgewerkt. Voetgangers en fietsers krijgen met deze tunnel een nieuwe route. Het fietspad vormt straks de hoofdfietsroute die Hattem, hogeschool Windesheim en de Spoorzone verbindt met het Stadshart en Stadshagen. Daarmee ontstaat een belangrijke en veilige verbinding tussen beide zijden van het spoor.
Prettige en veilige tunnels
De tunnels zijn ontworpen met aandacht voor sociale veiligheid, leefbaarheid, bereikbaarheid en ruimte voor groen in de stad. In de schetsen is zichtbaar dat gekozen is voor brede, overzichtelijke ruimtes die zorgen voor een prettig en sociaal veilig gevoel. Schuine wanden, goede zichtlijnen en een logische inpassing dragen bij aan sociale veiligheid. De groene omgeving en de ligging van de tunnels stimuleren het wandelen en fietsen in de stad. We leggen beide tunnels op hetzelfde moment aan om overlast te verminderen en kosten te besparen. Ook zijn ze daardoor eerder klaar.
Wethouder Gerdien Rots: 'Zwolle groeit, en dat vraagt om slimme verbindingen. Met de Kogge- en Hanzetunnel investeren we niet alleen in bereikbaarheid, maar ook in leefbaarheid: veilige en prettige routes voor voetgangers, fietsers en automobilisten. De komende jaren verandert de Spoorzone in een levendig stadsdeel met circa 3.500 nieuwe woningen, werkplekken en voorzieningen. Juist daarom zijn deze tunnels van groot belang voor een goede ontsluiting van de stad.'
Raadsbesluit
Naar verwachting neemt de gemeenteraad binnenkort een besluit over de uitwerkingen en kredietaanvraag voor de aanleg van de twee tunnels. Als de raad instemt dan kunnen de tunnels naar verwachting rond 2030 in gebruik genomen worden.