Participatiefonds
Beschrijving
Het Participatiefonds is er om toch te kunnen meedoen als u een laag inkomen heeft. Het gaat om meedoen aan deze soorten activiteiten:
- Lidmaatschap Stadkamer
- Vervoer
- Entree sportgelegenheid of lidmaatschap sportvereniging
- Museumjaarkaart
- Andere kosten van activiteiten buiten de deur
Bijdrage
Bijdrage voor twee soorten activiteiten
Een volwassene kan per jaar voor maximaal twee soorten activiteiten een bijdrage krijgen.
- De bijdrage is per activiteit € 60.
- Een alleenstaande of een alleenstaande ouder kan dus maximaal
€ 120 krijgen. - Heeft u een partner, dan kunt u samen maximaal € 240 krijgen.
Voorwaarden
U kunt een bijdrage krijgen als:
- uw inkomen in de maand vóórdat u de aanvraag doet, lager is dan 110 % van de bijstandsnorm.
Heeft u een chronische ziekte of beperking? Dan mag uw inkomen niet hoger zijn dan 130 % van de bijstandsnorm.
Bent u zelfstandige? Kijk dan naar uw gemiddelde maandinkomen van één jaar terug. - u deelneemt aan een schulddienstverleningstraject en daardoor niet kan sparen.
- u 18 jaar of ouder bent
- u nog niet de AOW-leeftijd heeft.
- u niet te veel vermogen heeft.
Geen recht als...
U heeft geen recht op een bijdrage uit het Participatiefonds als:
- u in een inrichting woont.
- u studiefinanciering ontvangt of hier recht op heeft
In dit overzicht staan de meest voorkomende inkomensgrenzen. Deze grenzen gelden vanaf 1 juli 2024. Afhankelijk van uw woonsituatie kan dit hoger of lager zijn. De bedragen zijn netto en zonder vakantiegeld. Toeslagen van de Belastingdienst tellen niet mee.
110% bijstandsnorm | 130% bijstandsnorm | Maximaal vermogen | |
---|---|---|---|
Alleenstaand | € 1.367,33 | € 1.615,94 | € 7.575 |
Alleenstaande ouder | € 1.367,33 | € 1.615,94 | € 15.150 |
Echtpaar of samenwonend | € 1.953,32 | € 2.308,47 | € 15.150 |
110% bijstandsnorm | 130% bijstandsnorm | Maximaal vermogen | |
---|---|---|---|
Echtpaar of samenwonend, waarvan 1 partner de AOW-leeftijd bereikt heeft | € 2.065,59 | € 2.441,15 | € 15.150 |
Aanvraag
U kunt hier uw aanvraag digitaal indienen. Daarvoor heeft u DigiD nodig.
U kunt digitale bewijsstukken direct toevoegen. Het handigst is, als u deze stukken van tevoren vast opzoekt en digitaal klaarzet in een map op uw computer, telefoon of tablet. Heeft u papieren bewijsstukken? Dan kunt u daar een digitale foto van maken en die toevoegen. Zorgt u er voor dat de bewijsstukken duidelijk leesbaar zijn? U voegt de bewijsstukken bij wanneer daar om wordt gevraagd.
Heeft u geen bijstandsuitkering van de gemeente Zwolle? Dan hebben wij in ieder geval deze digitale bewijsstukken nodig:
- Een bewijsstuk van het inkomen van de vorige maand van u en uw mogelijke partner
- Een kopie van uw bankpas (als u geen uitkering van gemeente Zwolle heeft)
Hoe verder
Heeft u de aanvraag online gedaan? Dan krijgt u een e-mail van ons. Daarin staat dat wij uw aanvraag hebben ontvangen. In de e-mail staat ook het nummer van uw aanvraag. Dit nummer noemen wij het zaaknummer.
Heeft u uw aanvraag op papier gedaan? Dan krijgt u van ons een brief waarin staat dat wij uw aanvraag hebben ontvangen. Ook krijgt u daarna een brief met het besluit op uw aanvraag.
Meer informatie nodig
Naast de gegevens die u bij uw aanvraag verstrekt, gebruikt gemeente Zwolle ook:
- gegevens die al bij gemeente Zwolle bekend zijn
- gegevens uit (gemeentelijke) bestanden die gemeente Zwolle mag inzien
Soms hebben we nog extra informatie nodig. Dan krijgt u hierover een bericht in MijnLoket.
Uw aanvraag volgen
Wij behandelen uw aanvraag zo snel mogelijk. Op MijnLoket ziet u hoever wij zijn met de behandeling van uw aanvraag. Eventueel kunt u daar nog bewijsstukken toevoegen.
Hulp bij uw aanvraag
Wilt u hulp bij uw aanvraag? Neem dan contact op met Op Orde:
- U kunt naar het inloopspreekuur.
- Of bel (088) 4780 600.
- Of stuur een appje naar (06) 12 18 54 37.
- Of stuur een e-mail naar info@opordezwolle.nl.
Doet u uw aanvraag digitaal? Dan kunnen wij uw aanvraag sneller afhandelen.
Wilt u liever een papieren formulier? Bel dan naar 14 038. Dan krijgt u het formulier thuisgestuurd.
Contact
Als u vragen heeft over deze regeling, neem dan contact op met de gemeente Zwolle.
Klachten & meldingen
Bent u niet tevreden over de manier waarop de gemeente u heeft behandeld? Of wilt iets melden? Op de pagina Meldingen, klachten en bezwaren leest u hoe u dat kunt doorgeven.