De passerelle wordt gebouwd met duurzaam Europees hout. Daarmee besparen we 74% CO2 uitstoot dan een stalen brug.

Nieuwe loopbrug over het spoor

De bouw van de nieuwe loopbrug over het Zwolse spoor is gestart. Met de komst van de passerelle ontstaat een doorlopende wandelroute door Zwolle. De loopbrug over het spoor verbindt de historische binnenstad aan de noordkant van het station met het nieuwe centrumgebied Spoorzone aan de zuidzijde. Het wordt een uitnodigende plek om de stad te doorkruisen, te ontdekken en met elkaar af te spreken.

De CO2-neutrale houten brugconstructie wordt ingericht als een opgetilde straat met klinkers en veel bomen en planten. Op het hoogste punt komt een waterkunstwerk. Met de bouw van deze duurzame loopbrug komt de realisatie van de wens van de gemeente Zwolle weer een stap dichterbij om het groenste station van Nederland te worden. Ruim honderd jaar geleden was er ook al een loopbrug. Die gaan we in ere herstellen, naar de behoeftes en bouwnormen van nu.

Beleef de Passerelle

By showing the video you accept the terms and conditions and privacy policy of Youtube.

De nieuwe loopbrug wordt een opgetilde straat en een prettige plek om te verblijven. Open en overzichtelijk ingericht met verschillende wandelpaden, betegeld met straatstenen. De S-vormige slinger, de houten constructie en de parkachtige inrichting zorgen voor een warme en vriendelijke uitstraling. Er komen banken, een kunstwerk met water en mooie uitkijkpunten over de stad en het treinverkeer. De bomen, struiken en bloemperken dragen bij aan de biodiversiteit. Op deze manier is de brug voor mens en dier een prettige plek. Met de bouw van deze unieke opgetilde straat over het station komt de wens om het groenste station van Nederland te worden weer een stap dichterbij. 

De loopbrug van onderaf gezien, de duurzame houten constructie is hier goed te zien.

Heb je haast dan neem je de snelle route om naar je bus, werk of school te lopen. Heb je meer tijd of wil je afspreken met iemand, dan kies je voor de route met bankjes en geniet je ondertussen van het uitzicht over de stad en het spoor.

De passerelle wordt een wandelgebied waar de fietser te gast is. Fietsers kunnen van de brug gebruik maken, lopend met de fiets aan de hand. Er komen liften aan beide kanten zodat mensen slecht ter been of in een rolstoel ook de brug op kunnen. De fiets mag ook mee de lift in.

De passerelle is voor iedereen toegankelijk

De loopbrug wordt ook met liften bereikbaar en toegankelijk voor iedereen.

Milieuvriendelijk en verrassend

De passerelle wordt ruim 130 meter lang, 10 meter breed en 7,5 meter hoog en gebouwd van duurzaam Europees naaldhout. Alleen voor de fundering wordt beton gebruikt. Bouwen met hout is milieuvriendelijk. De CO2 uitstoot daalt met ruim 70% ten opzichte van  het gebruik van staal.  De trappen naar de loopbrug worden aan beide zijden passend bij hun omgeving.

De trappen aan de noordzijde

De entree van de passerelle aan de noordzijde. Het ontwerp van de trap past goed bij de inrichting van het Stationsplein.

De trappen aan de zuidzijde

De entree van de passerelle aan de zuidzijde, naast het busstation.

Water krijgt ook een belangrijke plek bij de inrichting van de loopbrug. Op het hoogste punt komt een waterkunstwerk. Verder wordt een doordacht afwateringssysteem aangelegd. Overtollig regenwater wordt via een speciale goot opgevangen en bewaard voor de bewatering van de planten en bomen.

Ontwerpers en bouwers

Drie ontwerpbureaus werkten samen met de gemeente Zwolle en ProRail mee aan het ontwerp van de duurzame passerelle: Karres en Brands, Ipv Delft en het Duitse ingenieursbureau Miebach.

Dura Vermeer werd de winnaar van de aanbesteding en gaat de passerelle bouwen. Het is nog niet bekend wie de aanleg en inrichting van de openbare ruimte op de brug gaat uitvoeren. Daar wordt een nieuwe aanbesteding voor uitgeschreven.

Ideeën van Zwollenaren

Bij de ontwerpen zijn ook de wensen van inwoners en ondernemers meegenomen. Op 8 maart 2021 stelde de gemeenteraad de nieuwbouwplannen voor de loopbrug op hoofdlijnen vast. Toen de eerste ontwerpen beschikbaar waren zijn deze gedeeld en besproken met inwoners, ondernemers en belangstellenden. Vragen en adviezen over brede toegankelijkheid en veiligheid van de brug zijn verwerkt in een aangescherpt ontwerp. 

Sfeerbeeld van het gebruik van de loopbrug

Sfeerbeeld van het gebruik van de loopbrug: jong en oud wandelt, ontmoet elkaar en geniet van het uitzicht over de stad en het spoor.

Ook de uitstraling en inrichting van de brug waren belangrijke aandachtspunten. Zoals de wens voor een 10 meter brede loopbrug en een groene inrichting. In het laatste voorbereidende plan is ook aan deze wensen gehoor gegeven. Toen kon het onwerptrio aan de slag met het definitieve ontwerp van de passerelle.

Het resultaat mag er zijn: de grootste houten loopbrug van Nederland en een belangrijke schakel in de toegankelijkheid van de stad Zwolle. Duurzaam gebouwd en sfeervol ingericht, met veel natuur en zitbankjes. Een plek om te wandelen en elkaar te ontmoeten.

Planning

De bouw van de passerelle is het najaar van 2023 gestart. Vanaf het voorjaar 2025 kunnen Zwollenaren en reizigers op de nieuwe passerelle wandelen. 

De planning op hoofdlijnen

  • Realisatie uitvoeringsontwerp maken: t/m najaar 2023
  • Productie brugdelen: zomer 2023 t/m voorjaar 2024
  • Bouw fundaties: najaar 2023 t/m voorjaar 2024
  • Plaatsen brugdelen: meivakantie 2024 (in een treinvrije periode van 29 april (01.00 uur) tot 3 mei (05.00 uur)
  • Afbouw werkzaamheden: mei 2024 t/m najaar 2024
  • Oplevering passerelle: najaar 2024 / begin 2025

Gedetailleerde planning

2023

  • Oktober: productie houten brugdelen
  • November: inrichting bouwplaats Noord & Zuid
  • November/december: aanleg fundering en steunpilaren
  • December: start fundaties perrons 2 en 4 + noordzijde
  • Najaar: aanleg van de fundering en steunpilaren

2024

  • 29 april – 4 mei: montage brugdek: inhangen houten brugdelen (treinvrij weekend)
  • September: oplevering passerelle (excl. inrichting)
  • Najaar: start inrichting bovendek passerelle

2025

  • Eerste kwartaal: afronding inrichting bovendek passerelle
  • Voorjaar: feestelijke opening!

Wil je alles weten over de passerelle? Je vindt alles in het boekwerk 'Passerelleexterne-link-icoon'.

Bekijk hier de uitgebreide serie met sfeerbeelden van de Passerelleexterne-link-icoon.

Alle gebruikte illustraties behoren toe aan Karres en Brands, Ipv Delft, Miebach, ProRail en Gemeente Zwolle.