Proef voor plaatsing laadpalen zonder verkeersbesluit
De gemeente Zwolle doet mee aan een pilot waarin we laadpalen voor elektrische auto’s plaatsen zonder verkeersbesluit. Dit betekent dat er géén parkeervakken worden gereserveerd voor laden: de parkeervakken bij de laadpaal blijven gewoon openbaar.
Wat onderzoeken we?
Normaal gesproken reserveren we bij een nieuwe laadpaal één of meer parkeerplaatsen. Daarvoor is een verkeersbesluit nodig, waardoor het langer duurt voordat de laadpaal in gebruik kan worden genomen. In deze proef doen we dit niet. We onderzoeken of laadpalen ook zonder gereserveerde parkeerplaatsen goed functioneren.
Wij kijken naar:
- Hoe bewoners het ervaren;
- Wat elektrische rijders ervan vinden;
- Hoe vaak en intensief de laadpaal wordt gebruikt;
Waar komen de laadpalen?
Sellekamp 70a |
Mimosastraat 3O |
Coetsstraat 35 |
Mr. P.J. Oudlaan 67 |
Tot wanneer loopt de proef?
De proef loopt tot 01-01-2027. Aan het einde van de proef bekijken we het gebruik van de laadpaal. Daarbij zijn onder andere de bereikbaarheid en beschikbaarheid belangrijk. Als de proef slaagt blijft de laadpaal staan zonder verkeersbesluit en de parkeerplaats voor iedereen bereikbaar
Kan ik hier gewoon blijven parkeren?
Ja. Het parkeervak bij de laadpaal blijft openbaar. Iedereen mag hier parkeren, ook met een niet-elektrische auto.
Welke gemeenten doen nog meer mee?
Deze proef vindt plaats in de gemeenten Deventer, Druten, Lingewaard, Nijmegen, Wijchen en Zwolle.
Geef uw mening
Uw ervaring is belangrijk voor ons. Heeft u vragen, zorgen of opmerkingen over de laadpaal of deze nieuwe aanpak? Laat het ons weten via laadpaal@zwolle.nl.