Nieuwe loopbrug over het spoor

De nieuwe loopbrug over het spoor komt steeds dichterbij. Het ontwerp voor de brug is nu klaar om voor te leggen aan de gemeenteraad. In de toekomst is station Zwolle het groenste station van Nederland. Met het ontwerp van deze unieke brug komt die ambitie weer een stap dichterbij. De nieuwe brug wordt namelijk heel duurzaam gebouwd, er komt volop groen en er is zelfs plek voor water. In het ontwerp staat het gebruik en de beleving van Zwollenaren, bezoekers en reizigers voorop. De kracht zit in de ruimte óp de passerelle, als een ultieme straat van de stad. De S-vorm van ruim 127 meter lang en 10 meter breed versterkt deze speciale beleving. Nergens anders in Nederland is nog zo’n duurzame ‘straat’ over het spoor gemaakt.

Een impressie

Begin dit jaar stelde de raad al het zogenoemde ‘Beeldkwaliteitsplan Passerelle’ vast. In het plan staat op hoofdlijnen beschreven hoe de brug er uit moet komen te zien en hoe hij te gebruiken is. De eerste ontwerpen voor de brug die er toen waren, zijn gedeeld met de stad. Zo zijn ze bijvoorbeeld op 21 april besproken in het Spoorcafé. Kijkers hebben hier ook op gereageerd. Zo vroeg men bijvoorbeeld aandacht voor de toegankelijkheid en de veiligheid. Reacties uit de stad hebben geleid tot een aangescherpt ontwerp. Dat is nu klaar voor besluitvorming.

De loopbrug krijgt de uitstraling van een opgetilde straat met veel groen zoals bomen, struiken en ook water. Hierdoor wordt het ook een prettige plek om te verblijven. De basis van de brug is hout. Er wordt alleen beton gebruikt voor de fundering. Dit geeft de passerelle een duurzame warme en vriendelijke uitstraling. De brug zelf wordt ook duurzaam door te kiezen voor duurzame materialen zoals hout. En dat maakt het ontwerp extra uniek. In bijvoorbeeld Scandinavië en landen als Duitsland en Oostenrijk wordt al veel met hout gebouwd. En nu ook in Zwolle

Twee werelden komen samen

Naar de passerelle, zoals een loopbrug ook wel wordt genoemd, wordt al een aantal jaren door veel mensen uitgekeken. Deze bijzondere brug wordt de verbinding tussen de oude binnenstad en het vernieuwde gebied aan de andere kant van het spoor dat volop in ontwikkeling is. Je kunt zeggen dat de passerelle twee werelden bij elkaar brengt. De 19e -eeuwse stad met singels, een parkachtig Stationsplein en monumentale bomen. En de zuidzijde van het station waar zich de nieuwe stad ontwikkelt met bedrijven, onderwijs, cultuur en in de toekomst ook meer woningen. De passerelle slaat niet alleen een letterlijke brug tussen twee gebieden. Met deze nieuwe verbinding kunnen bezoekers, zonder OV kaart, van de ene naar de andere kant van het centrumgebied. Zo is het spoor straks niet langer een barrière, maar een uitnodiging om het Zwolse centrum te ontdekken. De loopbrug het is ook een onmisbaar onderdeel van het Engelenpad. Dit pad is de route die de binnenstad, via de Spoorzone verbindt met de IJssel. 

Water

Water krijgt ook een belangrijke plek op de passerelle. Niet alleen omdat het de beplanting moet voeden, maar ook als beleving. Bezoekers kunnen het water echt zien en aanraken. Zo loopt overtollig regenwater deels zichtbaar weg via een speciale goot. Ook komt er een speciaal waterkunstwerk op het hoogste punt van de brug. Het idee is om kunstenaars te vragen om van ‘de bron’ die nodig is om de beplanting water te geven een speciaal object te maken dat de beleving van de passerelle vergroot.  

Innovatieve hart

Deze nieuwe brug is belangrijk voor de kansen die Spoorzone biedt voor de stad en de regio. Door een betere verbinding wordt het gebied, waaronder bijvoorbeeld de bijzondere NS-hallen, toegankelijker en aantrekkelijker. Want de Zwolse Spoorzone ontwikkelt zich in de komende jaren verder tot het innovatieve hart van Regio Zwolle.

Gewilde plek

Leuk detail is dat uit historie blijkt dat 100 jaar geleden op dezelfde plek als nu, ook een ‘passerelle’ was. “De nieuwe brug biedt iets unieks. Het wordt écht een opgetilde straat”, legt wethouder Anker enthousiast uit. “De wandelaar kan straks via verschillende paden over deze brug. Heb je haast dan neem je de snelle route om naar je bus of je werk- leerplek te lopen. Maar heb je meer tijd of wil je afspreken met iemand, dan zijn er ook fijne plekken waar je lekker kunt zitten of uit te kijken over het spoor. We houden uiteraard ook rekening met de (sociale) veiligheid. De brug wordt ook open en overzichtelijk ingericht en er komt goede verlichting voor de in de avond en nacht. Net als bij een echte straat.”

 

Uitgangspunten voor het ontwerp

De nieuwe brug over het spoor wordt dus een opgetilde straat. Hij wordt 10 meter breed en zo’n 7,5 meter hoog. De brug wordt gemaakt van duurzame materialen zoals hout. Bouwen met hout doet de uitstoot van CO2 met minstens de helft dalen tegenover het gebruik van staal en cement. Bovendien kunnen houten gebouwen een hoeveelheid CO2 opslaan, die tijdens de groei van de bomen uit de atmosfeer is gehaald. In feite zijn bomen opslagplaatsen voor CO2. Gebruik je hout om te bouwen, dan blijft de CO2 gebonden aan het hout en komt het dus niet vrij. De trappen naar de loopbrug worden aan beide zijden verschillend. De uitstraling en de vorm moeten passen bij de plek waar ze liggen. De groene omgeving van het Stationsplein aan de ene kant en de bruisende creatieve plek aan de andere zijde. De opgetilde straat wordt een wandelgebied waar de fietser te gast is. Fietsers kunnen wel van de brug gebruik maken, bijvoorbeeld door met de fiets aan de hand te lopen. Ook komen er liften aan beide kanten. Planten op de passerelle dragen bij aan de biodiversiteit. Op deze manier is de brug niet alleen voor mensen, maar ook voor dieren een prettige plek om te vertoeven.

Ideeën van Zwollenaren: 10 meter breed en veel groen

Deelnemers aan het Spoorcafé hebben in 2018 accenten meegegeven voor de uitstraling en inrichting van de brug. Zoals de wens voor een 10 meter brede loopbrug en veel groen. In het Spoorcafé van afgelopen november zijn de uitgangspunten voor het ontwerp van de brug gedeeld en besproken. Er werd onder andere nog een keer onderstreept hoe belangrijk het is dat de brug toegankelijk wordt voor iedereen. Deze wensen en ideeën zijn meegenomen bij het maken het beeldkwaliteitsplan. Dit plan in nu uitgewerkt tot een ontwerp. Bij het ontwerpproces zijn de stad en de direct omwonenden en partijen betrokken. . 

 

 

Vervolgstappen

Als de raad heeft ingestemd met het ontwerp voor de loopbrug over het spoor, volgt de aanbesteding voor de bouw. De constructie boven het spoor en de trappen worden door ProRail aanbesteed. De gemeente is verantwoordelijk voor de aanbesteding van de inrichting van de openbare ruimte op de brug. Dat wil zeggen, het groen, de bestrating en de bankjes.

De planning is dat in december 2022 het gebouw dat naast het stationsgebouw staat, gesloopt wordt Op deze plek (aan de noordkant van het station) komen namelijk straks de trappen van de brug. De bouw van de passerelle kan dan starten in 2023.

Boekwerk passerelle

Wil je alles weten over de passerelle? Je vindt alles in onderstaand boekwerk.

boekwerk_passerelle_deel_1_visie.pdf

boekwerk_passerelle_deel_2_straatinrichting.pdf

boekwerk_passerelle_deel_3_architectuur_en_constructie.pdf

Inspiratie voor de passerelle

Straat, park of plein?
Straat, park of plein?