Verhuizen vanuit het buitenland

Woont u in het buitenland en wilt u in Nederland gaan wonen? Of wilt u hier het komende half jaar minimaal 4 maanden verblijven? Dan moet u binnen 5 dagen na uw aankomst telefonisch een afspraak maken voor uw inschrijving.
Dat kan door te bellen naar 14038 (5 cijfers) als u vanuit Nederland belt. Of naar +31 38 498 31 38 als u vanuit het buitenland belt.

Beschrijving

Inschrijven

Nadat u de afspraak heeft gemaakt, ontvangt u zo snel mogelijk een schriftelijke uitnodiging om aangifte van adreswijziging te doen. Uw afspraak is bij het migratieloket. U moet zich daar persoonlijk melden. Immigreert u samen met andere familieleden? Dan moeten zij mee. Meer informatie vindt u op rijksoverheid.nl.

IND

Heeft u niet de Nederlandse nationaliteit? Dan moet u na uw aanmelding een verblijfsvergunning aanvragen. Dat doet u bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). U kunt een afspraak maken bij de IND door te bellen naar:(0900) 1234 561. 

Eerste en hernieuwde vestiging

Zowel bij een 1e vestiging in Nederland als bij een hernieuwde vestiging, wordt gecontroleerd of er sprake is van rechtmatig verblijf in Nederland.

Douane

De douane kan u om een inklaringsbewijs vragen voor het invoeren van goederen, bijvoorbeeld uw inboedel. Dit bewijs kunt u:

  • bij onze balie afhalen.
  • of na uw afspraak in het migratieloket meenemen.

Aanvraag

Dit heeft u nodig voor de aanvraag

  • Geldig legitimatiebewijs
  • Documenten van belangrijk gebeurtenissen die in het buitenland hebben plaatsgevonden * (geboorte, huwelijk, scheiding).
  • Als u bij iemand gaat wonen, dan moet u schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner meenemen. Daar moet ook een kopie van een geldig legitimatiebewijs van diegene bij zitten.

* Bewijsstukken

Dit zijn uittreksels of verklaringen van geboorte, huwelijk of scheiding.

  • Zij moeten in het Nederlands, Engels Frans of Duits zijn. Heeft u ze in een andere taal? Dan moet u ze laten vertalen door een erkende tolk of vertaler.
  • De verklaringen moeten ook vaak een stempel hebben van:
    •  Het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
    • De Nederlandse ambassade in het buitenland. Lees hier meer over op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken: legalisatie van documenten

Bewijs van uitschrijving

U heeft een bewijs van uitschrijving uit de persoonsadministratie nodig als u woonde op:

  • Curacao
  • Sint Maarten
  • Saba
  • Sint Eustatius
  • Bonaire
  • Aruba.

Boete

Het is belangrijk dat de juiste gegevens op uw adresaangifte staan. Als ze niet kloppen, kunt u een bestuurlijke boete krijgen. Die is maximaal € 325,-- (artikel 4.17 Wet basisregistratie personen).

Kosten

Een aangifte van verhuizing vanuit het buitenland is gratis.

Contact

Als u vragen heeft over dit product, neem dan contact op met de gemeente Zwolle.

Klachten & meldingen

Wilt u iets melden? Of bent u niet tevreden over hoe de gemeente u heeft behandeld? Op de pagina Meldingen, klachten en bezwaren leest hoe u dat kunt doorgeven.

Afspraak maken

In het Stadskantoor kunt u alleen op afspraak terecht.

Maak een afspraak 

Stadskantoor, Lübeckplein 2, 8017 JZ Zwolle
Stadhuis, Grote Kerkplein 15, 8011 PK Zwolle

Neem contact met ons op

Postbus 10007, 8000 GA Zwolle
Stuur een bericht

Telefoon: 14 038 (5 cijfers,
tussen 09.00 en 17.00 uur)
Vanuit het buitenland: +31 38 498 31 38
Whatsapp: 06 83 29 66 88
(bellen naar dit nummer is niet mogelijk)

BTW/KvK-nummer

BTW: NL001900249B01
KvK: 08218173

Blijf op de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Wij zijn bereikbaar via

© 2022 Gemeente Zwolle