Vermissing Nederlands paspoort of identiteitskaart

Bent u uw paspoort of identiteitsbewijs (ID-kaart) kwijt of is het gestolen? Geef dit dan zo snel mogelijk door bij uw gemeente. Dit is nodig om misbruik van uw document te voorkomen. Na de melding wordt uw document ongeldig gemaakt. U kunt het dan ook niet meer gebruiken als u het toch terugvindt. Vindt u het document na de melding terug? Lever het dan in bij de gemeente. Woont u in Zwolle, dan kunt u de vermissing online doorgeven met uw DigiD. De persoon van wie het paspoort of de ID-kaart kwijt of gestolen is, moet zelf inloggen met DigiD. Dit geldt ook voor kinderen tot en met 17 jaar.
Let op: Is uw identiteitskaart afgegeven vanaf 4 januari 2021? Dan is het mogelijk om met uw identiteitskaart in te loggen via DigiD. Als u uw identiteitskaart kwijt bent, dan is het belangrijk dat u ook deze inlogfunctie laat blokkeren. Neem hiervoor contact op met de DigiD helpdesk.

Liever niet online doorgeven?

Maak dan een afspraak voor een bezoek aan de balie waar u de verklaring van vermissing in kunt vullen.

Meenemen

  • Alle paspoorten en identiteitskaarten die u heeft. Ook als ze niet meer geldig of buitenlands zijn.

Heeft u geen ander reisdocument neem dan uw rijbewijs mee.
Heeft u helemaal geen ander identiteitsbewijs meer, dan stellen wij uw identiteit aan de balie vast. In dat geval is een spoedaanvraag niet altijd mogelijk.

Kosten

Reisdocument kwijtgeraakt in het buitenland?

Bent u in het buitenland en is uw Nederlandse reisdocument kwijt of gestolen, gaat u dan naar de website van Rijksoverheidexterne-link-icoon voor meer informatie.