Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle
Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle

Gehandicaptenparkeerkaart

Kunt u niet ver lopen? Maar gebruikt u wel een auto? Vraag dan een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) aan. Met deze kaart kunt u dicht bij huis parkeren. Of op een gehandicaptenparkeerplaats bij uw werk, de supermarkt, arts of bibliotheek. Met een GPK mag u daar parkeren. Dat is meestal gratis.

Beschrijving

Soorten gehandicaptenparkeerkaarten

Er zijn drie soorten parkeerkaarten:

SoortVoor wieInformatie
BestuurderskaartU bent gehandicapt en bestuurt zelf een voertuig. Bijvoorbeeld een auto of brommobiel.
  • Op deze kaart staat de letter B.
  • De kaart is niet gebonden aan een kenteken, maar aan u als persoon.
  • U kunt de kaart voor elk voertuig gebruiken.
PassagierskaartU bent gehandicapt, maar rijdt niet zelf in een voertuig.
  • Op deze kaart staat de letter P.
  • De kaart is niet gebonden aan een kenteken, maar aan u als persoon.
  • Als u niet meerijdt, mag deze kaart niet worden gebruikt
InstellingenkaartVoor instellingen die gehandicapte bewoners vervoerenMet deze kaart is het niet nodig om voor iedere bewoner apart een kaart aan te vragen.

Waar en wanneer parkeren met een GPK?

Op de pagina Parkeren met gehandicaptenparkeerkaart leest u waar en wanneer u kunt parkeren met een GPK in de gemeente Zwolle. 

Met de GPK kunt u ook op algemene gehandicaptenparkeerplaatsen parkeren in de hele Europese Unie.

Kosten

Krijgt u een GPK? Dan kost dit geld, bij een eerste aanvraag en bij een verlenging. Voordat u de GPK ontvangt, betaalt u deze kosten. 

Bij tarieven ziet u hoeveel geld een GPK kost.

Voorwaarden

Bestuurderskaart

U kunt een bestuurderskaart aanvragen, als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • u bent inwoner van Zwolle.
  • u heeft een geldig rijbewijs.
  • u kunt niet meer dan 100 meter aan één stuk zelfstandig lopen met hulpmiddelen zoals een stok, krukken of rollator. Dit is al minstens 6 maanden zo.
  • of u bent blijvend aan een rolstoel gebonden.
  • of u heeft andere ernstige beperkingen die u kunt aantonen.

Passagierskaart

U kunt een passagierskaart aanvragen, als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • u bent inwoner van Zwolle.
  • u bent tijdens het vervoer op elk moment afhankelijk van de hulp van de bestuurder. Dit betekent dat de bestuurder van de auto steeds bij u moet blijven en u niet alleen kan laten om de auto weg te zetten. Als u wel even (zittend op een rollator) kunt wachten totdat de auto is geparkeerd dan voldoet u niet aan deze voorwaarde.
  • u kunt niet meer dan 100 meter aan één stuk zelfstandig lopen met hulpmiddelen als een stok, krukken of rollator. Dit is al minstens 6 maanden zo.
  • of u bent blijvend aan een rolstoel gebonden.
  • of u hebt andere ernstige beperkingen die u kunt aantonen.

Kinderen kunnen ook een passagierskaart krijgen. Zij moeten aan dezelfde voorwaarden voldoen.

Instellingenkaart

U kunt als zorginstelling een instellingenkaart aanvragen, als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • De instelling moet in Zwolle zitten.  
  • De voertuigen waarvoor u de parkeerkaart aanvraagt, moeten op naam van de instelling staan.  
  • U mag de kaart alleen gebruiken voor het vervoer voor mensen met een handicap die in de instelling wonen.

Medische gegevens

Om te bepalen of u een GPK krijgt, heeft de gemeente medische gegevens nodig. Daaruit moet blijken dat u een (blijvende) handicap heeft.

Medisch onderzoek

Hebben wij niet genoeg medische gegevens? Dan krijgt u een medisch onderzoek. Uit het onderzoek blijkt of u wel of geen GPK krijgt.

Het medisch onderzoek wordt uitgevoerd door JPH Consult. JPH Consult nodigt u hiervoor uit.

Aanvraag, melding of wijziging

Als u een gehandicaptenparkeerkaart wilt:

  • aanvragen
  • verlengen
  • vervangen
  • wijzigen
  • beëindigen

kunt u dat hier digitaal doen:

Formulier gehandicaptenparkeerkaartexterne-link-icoon

Let op: Hiervoor heeft u DigiD nodig als belanghebbende. Heeft u nog geen DigiD? Kijk dan op www.digid.nlexterne-link-icoon.

Vraagt u aan namens een instelling óf lukt het u niet de aanvraag of melding digitaal te doen? Bel ons dan op 14038.

Verlengen

Heeft u al een GPK die u van de gemeente Zwolle heeft gekregen? En is de kaart binnenkort niet meer geldig? Vraag dan verlenging aan via bovenstaande link. Doe dat op tijd: het liefst tussen de 1 en 2 maanden vóór de einddatum.

Hulp bij uw aanvraag

Wilt u hulp bij uw aanvraag? Neem dan contact op met Op Ordeexterne-link-icoon:

Doet u uw aanvraag digitaal? Dan kunnen wij uw aanvraag sneller afhandelen.

Wilt u liever  een papieren formulier? Bel dan naar 14 038. Dan krijgt u het formulier thuisgestuurd.

GPK krijgen

Krijgt u een GPK? Dan kunt u de kaart op 2 manieren ontvangen:

  • u haalt de kaart op; of
  • de kaart wordt naar uw adres opgestuurd.

Contact

Als u vragen heeft over deze parkeerkaart neem dan contact op met de gemeente Zwolle.

Klachten & meldingen

Bent u niet tevreden over de manier waarop de gemeente u heeft behandeld? Of wilt u iets melden? Op de pagina Meldingen, klachten en bezwaren leest u hoe u dat kunt doorgeven.

Bijzonderheden

Vermissing of diefstal van uw GPK

  • Als uw GPK is vermist (u bent hem kwijt), dan moet u dit aan ons laten weten. U krijgt dan een nieuwe kaart.
  • Als uw GPK is gestolen, dan moet u dit laten weten bij de politie. Pas daarna kunnen wij u een nieuwe kaart geven.
  • Als u een nieuwe parkeerkaart wilt aanvragen gaat u naar de tab 'Aanvraag, melding of wijziging' (zie bovenaan de pagina) en vult u het digitale formulier in.

Voor het vervangen van een GPK betaalt u evenveel als voor het verlengen van een GPK.

Beleid & wetgeving

Bij dit product gaan we uit van de landelijke wetgeving en/of plaatselijke regels.

Wetgeving:
wetten.overheid.nlexterne-link-icoon

Voor de regels over parkeren buiten Zwolle kunt u terecht bij de betreffende gemeenten of op www.gehandicaptenparkeerkaart.nl.

Meer informatie over het aanvragen van een GPK kunt u ook vinden op www.rijksoverheid.nlexterne-link-icoon.