Huisnummer aanvragen

Met een geldig huisnummer kunt u zich inschrijven op een adres of u kunt uw bedrijf inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Een eigen huisnummer is nodig voor de postbezorging en de vindbaarheid en bereikbaarheid voor hulpdiensten.

Beschrijving

Als u geen huisnummer heeft, dan krijgt u automatisch een huisnummer van de gemeente als u uw aangevraagde omgevingsvergunning voor nieuw- of verbouw ontvangt. U kunt zich inschrijven bij de gemeente Zwolle als de (ver)bouw gereed is gemeld door de aanvrager. Gebruik hiervoor het digitale aanvraagformulierexterne-link-icoon (met DigiD).

Wilt u wel een huisnummer, maar heeft u geen omgevingsvergunning nodig, dan kunt u een huisnummer aanvragen.

Voorwaarden

U krijgt alleen een nieuw huisnummer bij een zelfstandig verblijfsobject. Dit is bijvoorbeeld een huis, appartement of bedrijfsruimte. Dit object moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Een eigen toegang vanaf de openbare weg, een erf of een gedeelde toegang zoals een portiek, galerij of trappenhuis.
  • Een eigen toegangsdeur die u van binnen en buiten op slot kunt doen.
  • Kan zelfstandig worden verkocht of verhuurd.
  • Eigen (sanitaire) voorzieningen zoals een badkamer, toilet en keuken waaruit blijkt dat het object functioneel zelfstandig is.

Kamerhuur

Huurt u een kamer en deelt u de badkamer, toilet en keuken met andere bewoners? Dan kunt u géén eigen huisnummer aanvragen.

Aanvraag

Huisnummer aanvragen als u geen omgevingsvergunning nodig heeft

Gaat u (ver)bouwen en heeft u nog geen omgevingsvergunning aangevraagd? Doe dan een vergunningscheck om te controleren of u een vergunning nodig heeft. Wanneer u een woning, kantoor of bedrijfsruimte splitst, is dit meestal het geval.

Kijk voor meer informatie op het Omgevingsloketexterne-link-icoon.

Heeft u geen omgevingsvergunning nodig? Dien dan via onderstaand formulier een verzoek in voor een huisnummer.

Aanvragen

Stuur mee met uw aanvraag:

  • Een situatieschets van het object waarvoor u een huisnummer aanvraagt.
  • Een plattegrond en indeling van het pand in de oude en nieuwe situatie.
  • Toestemming van de eigenaar (als dit van toepassing is).
  • Informatie over wanneer de huidige situatie is ontstaan, bijvoorbeeld datum bouw/verbouw tot kamers/appartement (als dit van toepassing is).

Lever uw tekeningen s.v.p. op schaal aan.

Behandeling van uw aanvraag

Uw huisnummer wordt pas definitief als de aanvraag onderzocht is. Tijdens het onderzoek controleert de gemeente of:

  • de woonruimte ‘zelfstandig’ is
  • de woonruimte voldoet aan het bouwbesluit
  • de eigenaar van het pand een omgevingsvergunning heeft

Voldoet uw aanvraag aan deze punten? Dan krijgt u na afronding van het onderzoek definitief een huisnummer toegewezen. De gemeente geeft dit huisnummer door aan alle officiële instanties zoals de Belastngdienst  en de gemeentelijk belastingen. U moet zelf aan alle overige instanties uw nieuwe huisnummer doorgeven.

Eventuele onjuistheden in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) moet u terugmelden.

Gegevens in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) zijn van hoge kwaliteit. Afnemers kunnen deze zonder nader onderzoek gebruiken. Desondanks is het mogelijk dat een geregistreerd gegeven niet overeenkomt met de werkelijkheid. Is er volgens u sprake van een fout of onvolledigheid? Dan kunt u dit melden via de  van het kadaster zodat wij uw melding kunnen verwerken.

Voldoet uw aanvraag niet aan de voorwaarden? Dan blijft de huidige situatie ongewijzigd en krijgt u geen nieuw huisnummer. 

Terugmelden

Onjuistheden in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) moet u terugmelden. 

Gegevens in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) zijn van hoge kwaliteit. Afnemers kunnen deze zonder nader onderzoek gebruiken. Desondanks is het mogelijk dat een geregistreerd gegeven niet overeenkomt met de werkelijkheid. Is er volgens u sprake van een fout of onvolledigheid? Dan kunt u dit melden via de website van het Kadasterexterne-link-icoon zodat wij uw melding kunnen verwerken.

BAG-Viewer