Inkomsten doorgeven

Als u inkomsten heeft naast  uw bijstandsuitkering of IOAW/IOAZ-uitkering, vullen wij uw inkomsten aan. Daarvoor moeten wij weten hoeveel inkomsten u ontvangt. Zodat u het uitkeringsbedrag ontvangt waarop u recht heeft.

Voor wie

Als uw inkomsten maandelijks wisselen, moet u ze iedere maand aan ons doorgeven. Of dit voor u geldt, staat in de brief die u van ons heeft ontvangen. Of uw consulent heeft u dit verteld.

Moet u maandelijks inkomsten aan ons doorgeven? En heeft u een maand geen inkomsten? Ook dan moet u een opgave doen. U kunt dan bij de toelichting van uw opgave vemelden wat de reden/situatie is.

U ontvangt uw uitkering zodra wij uw volledige opgave hebben ontvangen en verwerkt. U kunt maandelijks uw inkomsten online (met uw DigiD) doorgeven.

Geen inkomsten? Of wisselen uw inkomsten weinig?

Het kan zijn dat u geen inkomsten heeft. Of dat uw inkomsten maar één of twee keer per jaar wisselen. Bijvoorbeeld omdat u een Wajong-uitkering of pensioen ontvangt. U kunt dan een ontheffing krijgen van de maandelijkse opgaveplicht. Óf dan geldt deze plicht niet voor u.

U ontvangt uw uitkering elke maand zolang uw situatie hetzelfde blijft.  Verandert er toch iets in uw woon-, werk-, inkomen- of vermogenssituatie? Dan moet u binnen 5 werkdagen uw wijziging doorgeven. Want de wijziging kan invloed hebben op de hoogte van uw uitkering.

Hoe het werkt

U geeft hier iedere maand uw inkomsten door. Hiervoor moet u inloggen met DigiD. Zodra u bent aangemeld met uw DigiD, vult u in over welke periode u opgave doet. Ook voegt u de bewijsstukken van uw inkomsten digitaal toe.  

In het overzicht ziet u welke bewijsstukken u wanneer moet doorgeven.

Heeft u uw bewijsstukken van de betreffende maand compleet? Dan kunt u uw inkomsten doorgeven.

Online inkomsten opgeven

Geef uw inkomsten online op. Hiervoor moet u inloggen met DigiD. 

Bewindvoerder of curator

Bent u gemachtigd opgave te doen voor een cliënt, bijvoorbeeld als bewindvoerder of curator? Dan kunt u opgave doen via het contactformulier met e-Herkenning.

Hoe verder?

Zodra u uw bewijsstukken hebt doorgegeven, krijgt u een e-mail van ons. Daarin staat dat wij uw melding hebben ontvangen. In de e-mail staat ook het nummer van uw melding. Dit noemen wij het zaaknummer.

Nadat wij uw opgave hebben verwerkt, ontvangt u uw uitkering. Alle betaaldatums vindt u in dit overzicht.  

Let op:

Helaas kunnen wij uw uitkering niet uitbetalen als u uw inkomsten niet heeft doorgegeven. Daarom is het belangrijk dat u dit op tijd en volledig doet.

Komt uw opgave vlak voor de betaaldatum binnen? Dan kunnen wij die mogelijk niet meer op tijd verwerken. Uw uitkering ontvangt u dan maximaal vijf werkdagen later.

Zelf volgen

Op Mijn Loket ziet u hoever wij zijn met het verwerken van uw opgave. Eventueel kunt u daar nog bewijsstukken toevoegen.    

Veelgestelde vragen en antwoorden

Op deze pagina vindt u de veelgestelde vragen en antwoorden.

Bekijk of iemand uit uw gezin, familie of vriendenkring u kan helpen. Anders kunt u terecht bij:

Op Orde

Digitaal Servicepunt Holtenbroek

Cursus Digisterker

Financieel café

Als u een vraag heeft, dan vindt u het antwoord wellicht bij de veelgestelde vragen en antwoorden.

Heeft u toch nog vragen? Bel ons op 14038 (5 cijfers). Of neem contact op met uw consulent.