Jaarverslag 2023
Inleiding
Op grond van artikel 182 van de Gemeentewet moet iedere gemeente beschikken over een Rekenkamer die onderzoek doet naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde beleid. Tot 1 januari 2024 konden gemeenten ervoor kiezen om deze rekenkamerfunctie te laten uitoefenen door een Rekenkamercommissie (waarin ook raadsleden zitting konden hebben). Door een wetswijziging is dat met ingang van 1 januari 2024 niet langer toegestaan.
Tot 1 oktober 2023 liet de gemeente Zwolle de rekenkamerfunctie uitoefenen door een Rekenkamercommissie (Rkc). Op 1 oktober 2023 ging de Rekenkamer ter vervanging van deze Rkc van start. Voor u ligt het (laatste) jaarverslag van de Rkc Zwolle. In dit jaarverslag wordt achtereenvolgens ingegaan op de samenstelling van de Rkc, de (onderzoeks)activiteiten en de financiën.
Samenstelling
De samenstelling van de rekenkamer zag er in 2023 als volgt uit:
- Dhr. Dirk Jan Droogh (Voorzitter extern)
- Dhr. Bert-Jan Buiskool (Lid extern)
- Dhr. Mart Oude Egbrink (Lid, tevens raadslid)
- Mw. Klariska ten Napel (Lid, tevens raadslid)
- Mw. Margriet Leest (Lid, tevens raadslid tot 27 maart)
De rekenkamer werd bijgestaan door ambtelijk secretaris dhr. Evert Jan Bagerman.
Activiteiten
Vergaderingen
De Rkc kwam in de periode januari-oktober 2023 zesmaal bijeen voor een vergadering.
Onderzoeken
In april 2023 leverde de Rkc het rapport Sleutel voor Jeugdhulpop. In dit onderzoek is gekeken naar de rol van de Sociale Wijkteams van Zwolle bij de realisatie van de gewenste inhoudelijke verbeteringen op het gebied van jeugdhulp. De hoofdconclusie van dit onderzoek is dat ondanks ingezette acties in de goede richting er nog obstakels zijn in de huidige aanpak die inhoudelijke verbeteringen in de weg staan. Deze obstakels moeten worden weggenomen om de toebedachte sleutelrol te kunnen vervullen. De vijf aanbevelingen in het rapport luiden als volgt:
1. Stel vast wat onder jeugdhulp valt en wat niet.
2. Neem de obstakels die een vraaggerichte en integrale aanpak van opvoed- en
opgroeiproblemen in de weg staan, weg.
3. Maak keuzes in de (regie)rol van het Sociaal Wijkteam voor ouders en voor
netwerkpartners.
4. Organiseer een structurele leer- en verbetercyclus tussen gemeente en
netwerkpartners.
5. Zorg voor een goede informatiepositie over de jeugdhulp voor de raad.
Het rapport is op 26 juni 2023 in een raadsdebat besproken en op 17 juli 2023 nam de raad een besluit over het rapport. Daarbij is kennisgenomen van de conclusies en zijn de aanbevelingen overgenomen.
In juli 2023 kwam de Rkc met het rapport Leren van Stimuleren. In dit rapport wordt ingegaan op de scholingsregelingen die onderdeel uitmaken van de Human Capital Agenda (HCA) van de Regio Zwolle. Binnen deze HCA werken gemeenten, provincies,
ondernemers, onderwijsinstellingen, vakbewegingen en het UWV Werkbedrijf in de regio samen om tot een zo goed mogelijk functionerende arbeidsmarkt te komen. Met de scholingsregelingen wordt beoogd de beschikbaarheid, wendbaarheid en inclusiviteit van inwoners en werkenden in de regio Zwolle te vergroten. De Rkc heeft onderzocht in
hoeverre de scholingsregelingen bijdragen aan de geformuleerde doelstellingen en hoe doelmatig en doeltreffend de regelingen daarmee zijn. In het rapport doet de Rkc de volgende aanbevelingen:
1. Maak helder wat de doelstelling is van de scholingsregelingen.
2. Overweeg om de scholingsregelingen meer of exclusief te richten op sectoren
met de grootste arbeidsmarktkrapte.
3. Kijk kritisch naar het maximumbedrag van de inwonersregeling.
4. Zorg voor zorgvuldige documentatie van de onderbouwing van de
beleidskeuzes.
5. Zet in regionaal verband in op nader onderzoek naar beide regelingen.
Het rapport is op 20 november 2023 in een raadsdebat besproken en op 18 december 2023 nam de raad een besluit over het rapport. Daarbij is kennisgenomen van de conclusies en zijn de aanbevelingen overgenomen.
In oktober 2023 rondde de Rkc in 2023 een derde onderzoek af. In het rapport Samenwerken aan Woonbeleid wordt ingegaan op de rol van de gemeente Zwolle en de Zwolse gemeenteraad bij het Zwols Concilium. In dit Concilium werkt de gemeente met provincie, ontwikkelaars, bouwers, corporaties en andere partijen samen aan het woonbeleid. In welke mate deze samenwerking van toegevoegde waarde is voor de uitvoering van het Zwolse woonbeleid en of de gekozen vorm van samenwerken
doelmatig, doeltreffend en rechtmatig is, staat centraal in dit onderzoek. In het rapport doet de Rkc de volgende aanbevelingen:
1. Stel kaders vast over de rol van de gemeente in het Concilium en de rol van het
Concilium in het woonbeleid.
2. Verbeter de informatievoorziening vanuit het Concilium.
3. Maak inzichtelijk welke bijdrage uit het Concilium en hoe dit zich verhoudt tot
andere bijdragen aan het woonbeleid.
4. Voer een eenvoudige juridische toets uit bij wezenlijke wijzigingen van de rol
van het Concilium.
5. Borg dat de wethouder de vrijheid heeft om eigen afwegingen te maken.
De gemeenteraad heeft het rapport nog niet geagendeerd voor een raadsdebat en/of besluitvorming.
Overige activiteiten
Op 7 september 2023 organiseerde de Rkc een workshop kaderstelling voor de raad. Tijdens deze workshop is ingegaan op de uitgangspunten rondom kaderstelling, het instrumentarium dat de raad ter beschikking staat en hoe hier in Zwolle invulling aan wordt gegeven.
Financiën
In het jaarplan 2023 is uitgegaan van een onderzoeks- en uitvoeringsbudget van €90.000 (exclusief personeelskosten ambtelijk secretaris á 0,4 fte en presentiegeld raadsleden). De benutting van deze budgetten is in onderstaande tabel opgenomen.
Omschrijving | Begroot | Werkelijk |
Inhuur externe bureaus/deskundigen | 70.000 | 71.100 |
Vergoeding externe leden | 15.000 | 14.900 |
Overige werkzaamheden/organisatiekosten | 5.000 | 1.100 |
Totaal | 90.000 | 87.100 |