Kentekenparkeren bezoekers, veelgestelde vragen

In de gemeente Zwolle kunt u sinds kort alleen parkeren met kentekenparkeren. Dit betekent dat u alle parkeerproducten, zoals parkeervergunningen, krijgt door uw kenteken op te geven. Ook het parkeren op straat, voor uzelf of uw bezoek, wordt gecontroleerd door het kenteken te checken. Hieronder staan de veelgestelde vragen over kentekenparkeren met de bezoekersvergunning. Staat uw vraag er niet bij, dan kunt u contact opnemen met het Klantcontactcentrum via 14038 of via zwolle.nl/contact.

Parkeren voor bezoekers, bezoekersvergunning

Wat betekent kentekenparkeren?

De registratie en controle van parkeervergunningen en betalingen gebeurt via het kenteken van de auto. Dat is makkelijk en snel.  
Dat betekent ook dat u uw bezoek via het kenteken moet aanmelden als 'parkerend bezoek'.

Hoe kan ik mijn bezoek aanmelden?

Als u een bezoekersvergunning heeft, kunt u uw bezoek via zwolle.nl/bezoekersparkeren aanmelden. U kunt inloggen met uw gebruikersnaam en wachtwoord. U geeft het kenteken van uw bezoek door en laat weten hoe lang ze willen parkeren. Na het aanmelden, kan uw bezoek parkeren. 

En als ik niet weet hoe lang mijn bezoek blijft?

Als u niet weet hoe lang uw bezoek blijft, kunt u uw bezoek aanmelden met een ruime eindtijd. Als uw bezoek vertrekt, kunt u het kenteken direct afmelden. U betaalt alleen voor de tijd dat het bezoek geparkeerd heeft.

Hoe kan ik zien welke kentekens actief zijn?

Als u in het linkermenu naar 'actief' gaat, krijgt u een overzicht te zien van de actieve kentekens. U kunt hier het kenteken ook direct afmelden.

Hoe kan ik de website makkelijk gebruiken?

Ga naar www.zwolle.nl/bezoekersparkeren. Om de pagina snel terug te vinden, kunt u deze opslaan in uw favorieten.

Heeft u een smartphone of tablet? Dan kunt u de website makkelijk vastmaken aan het startscherm. Dat kan via de optie “sneltoets toevoegen aan startscherm”. Deze kunt u vinden achter de drie puntjes. Dan staat de app op uw startscherm en hoeft u niet meer te zoeken.

Waarom gaat de registratie via het kenteken?

De aanvragen en registratie gebeuren via een digitaal systeem. De controle op straat gaat via een scan van het kenteken. Kentekenparkeren is in Zwolle ingevoerd omdat we willen dat u steeds meer diensten van de gemeente snel en via internet kunt gebruiken. U kunt zelf op elk moment van de dag uw gegevens aanpassen in het nieuwe digitale loket zwolle.nl/parkeerloket.

Hoe zit het met de privacy?

Een controleur op straat ziet alleen of er parkeergeld is betaald voor een kenteken. Hij kan geen andere informatie zien.

Wat gebeurt er als ik een verkeerd kenteken invoer?

U bent zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van het juiste kenteken. Als u niet het juiste kenteken invoert, is er de kans dat uw bezoek een bekeuring krijgt. U kunt het kenteken altijd online aanpassen.

U bent zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van het juiste kenteken. Als u niet het juiste kenteken invoert, is er de kans dat uw bezoek een bekeuring krijgt. U kunt het kenteken altijd online aanpassen.

Dat hangt af van de sector waar u woont en welke tijd u heeft aangegeven. Let u op bij de sectoren 1, 2, 4, 6, 7 en 8: daar is een verschil tussen betaalde parkeerplaatsen en vergunninghouderplaatsen. In deze sectoren moet uw bezoeker die gebruik maakt van de bezoekersvergunning parkeren op de vergunninghouderplaatsen. Hierop zijn een aantal uitzonderingen: In sector 1 mag met een bezoekersvergunning ook op parkeerapparatuurplaatsen aan de Thorbeckegracht en Badhuiswal worden geparkeerd. In sector 2 kan dit ook op de parkeerapparatuurplaatsen aan de Potgietersingel en het Van Nahuysplein en in sector 7 op de het parkeerterrein VanKarnebeekstraat P2.
In sector 5, 9, 11, 12 en 13 mag met een bezoekersvergunning worden geparkeerd op de parkeerapparatuurplaatsen binnen deze sector (in deze sectoren is geen verschil tussen betaalde parkeerplaatsen en vergunninghouderplaatsen).

Hoe kan ik een bezoekersvergunning aanvragen?

U kunt een bezoekersvergunning aanvragen via zwolle.nl/parkeerloket. Hiervoor heeft u een DigiD nodig.

Hoe pas ik mijn gegevens aan?

U kunt uw gegevens 7 dagen per week, 24 uur per dag aanpassen via zwolle.nl/parkeerloket.  Hiervoor heeft u een DigiD nodig.

Afspraak maken

In het Stadskantoor kunt u alleen op afspraak terecht.

Maak een afspraak 

Stadskantoor, Lübeckplein 2, 8017 JZ Zwolle
Stadhuis, Grote Kerkplein 15, 8011 PK Zwolle

Neem contact met ons op

Postbus 10007, 8000 GA Zwolle
Stuur een bericht

Telefoon: 14 038 (5 cijfers,
tussen 09.00 en 17.00 uur)
Vanuit het buitenland: +31 38 498 31 38
Whatsapp: 06 83 29 66 88
(bellen naar dit nummer is niet mogelijk)

BTW/KvK-nummer

BTW: NL001900249B01
KvK: 08218173

Blijf op de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Wij zijn bereikbaar via

© 2022 Gemeente Zwolle