Kentekenparkeren, veelgestelde vragen parkeren op straat

Hieronder staan de veelgestelde vragen over kentekenparkeren en parkeren op straat. Staat uw vraag er niet bij, dan kunt u contact opnemen met de gemeente Zwolle.

Parkeren bij een parkeerautomaat

Ik wil parkeren bij een parkeerautomaat, hoe werkt dat?

Bij de parkeerautomaten in Zwolle voert u uw kenteken in en geeft u aan hoe lang u wilt parkeren. Een bonnetje achter de voorruit is niet meer nodig. Dit geldt voor parkeren op straat en op parkeerterreinen die van de gemeente zijn. Nadat u klaar bent bij de parkeerautomaat hoeft u niets meer te doen.

Hoe kan ik betalen bij een parkeerautomaat?

U betaalt veilig met uw bankpas, creditcard of via belparkeren.

Wat gebeurt er als ik geen of een verkeerd kenteken invoer?

Als u geen of een verkeerd kenteken invoert, kan een controleur niet zien of u betaald heeft. Er is dan een kans dat u een boete krijgt.

Hoe weet de controleur of ik betaald heb?

Op straat controleren controleurs van de gemeente Zwolle of er parkeergeld is betaald voor een auto. Ze scannen hierbij het kenteken.

Ziet de parkeercontroleur ook persoonlijke gegevens?

Nee. De parkeercontroleur krijgt geen informatie te zien over de eigenaar van het voertuig of de betaalwijze. Hij ziet alleen of er parkeergeld is betaald voor een kenteken.

Afspraak maken

In het Stadskantoor kunt u alleen op afspraak terecht.

Maak een afspraak 

Stadskantoor, Lübeckplein 2, 8017 JZ Zwolle
Stadhuis, Grote Kerkplein 15, 8011 PK Zwolle

Neem contact met ons op

Postbus 10007, 8000 GA Zwolle
Stuur een bericht

Telefoon: 14 038 (5 cijfers,
tussen 09.00 en 17.00 uur)
Vanuit het buitenland: +31 38 498 31 38
Whatsapp: 06 83 29 66 88
(bellen naar dit nummer is niet mogelijk)

BTW/KvK-nummer

BTW: NL001900249B01
KvK: 08218173

Blijf op de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Wij zijn bereikbaar via

© 2022 Gemeente Zwolle