Kentekenparkeren, veelgestelde vragen voor bedrijvenvergunning

In de gemeente Zwolle kunt u sinds kort alleen parkeren met kentekenparkeren.

Dit betekent dat u alle parkeerproducten, zoals parkeervergunningen, krijgt door uw kenteken op te geven. Ook het parkeren op straat wordt gecontroleerd door het kenteken te checken.

Hieronder staan de veelgestelde vragen over kentekenparkeren met een bedrijvenvergunning. Staat uw vraag er niet bij, dan kunt u contact opnemen met de gemeente Zwolle.

Parkeervergunningen voor bedrijven

Ik wil mijn vergunning aanpassen of opzeggen, hoe moet dat?

U kunt uw vergunning online aanpassen via het digitale parkeerloket: zwolle.nl/parkeerloket. Als u inlogt met eHerkenning, ziet u in uw statusoverzicht achter de parkeerproducten de optie "wijzigen". Via deze optie kunt u het kenteken wijzigen, een kenteken toevoegen of uw vergunning opzeggen.

Ik wil een nieuwe zakelijke vergunning aanvragen, hoe moet dat?

Via zwolle.nl/parkeerloket kunt u een nieuwe vergunning aanvragen. Inloggen kan veilig via eHerkenning.

Hoe kan ik een ander kenteken invoeren voor de vergunning?

U kunt het nieuwe kenteken invoeren via zwolle.nl/parkeerloket. U logt in met eHerkenning. Bij het parkeerproduct klikt u op de optie "wijzigen" omk het kenteken te wijzigen.

Wat gebeurt er als ik een verkeerd kenteken invoer?

U krijgt een boete als u het verkeerde kenteken heeft ingevoerd.

Waarom heb ik een oranje barcodepas gekregen?

Bij de jaarvergunning Storing-, onderhoud- en reparatie en de ontheffing RVV krijgt u een oranje barcodepas verstrekt. Deze pas is voor maximaal 5 kentekens geldig en alleen voor de kentekens die zijn doorgegeven aan de sectie Vergunningen. Bij gebruik van de oranje barcodepas is het niet nodig om het kenteken waarvoor de vergunning op dat moment wordt gebruikt, te activeren in het digitaal parkeerloket. De oranje barcodepas moet achter de voorruit geplaatst worden en goed te zien zijn.  

Veilig inloggen

Hoe kan ik inloggen?

Als bedrijf kunt u inloggen met eHerkenning. Daarmee kunnen bedrijven veilig inloggen. Aanvragen kan via www.eherkenning.nl. Om in te kunnen loggen in het parkeerloket heeft u een eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau 3 nodig.

Wat moet ik doen als inloggen of aanvragen niet lukt?

Mocht inloggen of aanvragen niet lukken, dan kunt u contact opnemen met de gemeente Zwolle.

Makkelijk betalen

Hoe kan ik betalen voor een parkeervergunning?

U kunt uw parkeervergunning betalen via automatische incasso of iDeal. U kunt dit online aangeven en eventueel later aanpassen.

Wat is het voordeel van iDeal?

Met iDeal betaalt u direct online via uw eigen bank.

Wat zijn de voordelen van automatische incasso?

Als u via automatische incasso betaalt, wordt uw vergunning elk jaar automatisch verlengd. In dit geval wordt het bedrag rond 28 november automatisch afgeschreven van uw rekening.

Wat gebeurt er als ik niet (op tijd) betaal?

Als u niet (op tijd) betaalt, dan geldt uw vergunning niet. U kunt dan een boete krijgen.

Controle en privacy

Hoe weet de controleur of ik een geldige vergunning heb?

Op straat controleren controleurs van de gemeente Zwolle of er een geldige vergunning is voor een auto. Ze scannen hierbij het kenteken. U moet zelf zorgen dat u het juiste kenteken doorgeeft als u uw vergunning aanvraagt.

Ziet de parkeercontroleur ook persoonlijke gegevens?

Nee. De parkeercontroleur krijgt geen informatie te zien over de eigenaar van het voertuig.