Kentekenparkeren, veelgestelde vragen voor bewonersvergunning

Hieronder staan de veelgestelde vragen over kentekenparkeren met een bewonersvergunning.

Parkeervergunningen voor bewoners

Hoe kan ik mijn vergunning opzeggen of mijn kenteken wijzigen?

U kunt zelf uw vergunning online aanpassen in het digitale parkeerloket.

Als u inlogt met uw DigiD, ziet u in uw statusoverzicht achter de parkeerproducten de optie 'wijzigen'.

Hoe kan ik een kenteken wijzigen?

U kunt een wijziging online doorgeven in het digitale parkeerloket

Zorg er wel voor dat het juiste kenteken actief is, anders kan de controleur niet zien of er een geldige vergunning is voor een kenteken en wordt u bekeurd.

Hoe kan ik een tijdelijk kenteken doorgeven, bv een leenauto?

Als u tijdelijk een huur- of leenauto heeft van een erkend autoverhuur-, garage- of schadeherstelbedrijf, dan kunt u dit kenteken tijdelijk registreren bij uw parkeervergunning via www.zwolle.nl/parkeerloket (maximaal 8 dagen). Dit kan vier keer per kalenderjaar.

Hoe kan ik betalen voor een parkeervergunning?

Bij een nieuwe vergunningaanvraag kunt u kiezen voor betaling via automatische incasso of iDeal. U kunt dit online aangeven en zonodig wijzigen.

  • Met iDeal betaalt u direct online via uw eigen bank.
  • Als u via automatische incasso betaalt, wordt uw vergunning elk jaar automatisch verlengd. In dit geval wordt het bedrag rond 28 november automatisch afgeschreven van uw rekening.
Wat gebeurt er als ik niet (op tijd) betaal?

Als u niet op tijd betaalt, heeft u geen geldige vergunning. U loopt het risico op een bekeuring.

Wat moet ik doen als inloggen of aanvragen niet lukt?

Als inloggen of aanvragen niet lukt, neem dan contact op met de gemeente Zwolle.

Hoe kom ik aan DigiD?

Een DigiD aanvragen kan via www.digid.nl. Let op, deze aanvraag neemt een aantal dagen in beslag.

Hoe weet de controleur of ik een geldige vergunning heb?

Op straat controleren handhavers van de gemeente Zwolle met behulp van een scanauto of er een geldige vergunning is voor een auto. Ze scannen hierbij het kenteken. U moet zelf zorgen dat u het juiste kenteken registreert en activeert.

Ziet de parkeercontroleur ook persoonlijke gegevens?

Nee. De parkeercontroleur krijgt geen informatie te zien over de eigenaar van het voertuig.

Krijg ik geld terug na het stopzetten van een vergunning?

Omdat u de vergunning een jaar vooruit heeft betaald, kan het zijn dat u geld terug krijgt. Dat is als het te veel betaalde meer is dan € 25,00. Dit krijgt u binnen 14 dagen automatisch teruggestort op uw bankrekening.

Hoeveel kentekens mogen er op de parkeervergunning staan?

Als inwoner mag u maximaal 2 kentekens op 1 vergunning hebben staan. U moet zelf zorgen dat u het juiste kenteken activeert. Dat kan via www.zwolle.nl/parkeerloket

Staat uw vraag er niet bij, dan kunt u contact opnemen met de gemeente Zwolle.

Afspraak maken

In het Stadskantoor kunt u alleen op afspraak terecht.

Maak een afspraak 

Stadskantoor, Lübeckplein 2, 8017 JZ Zwolle
Stadhuis, Grote Kerkplein 15, 8011 PK Zwolle

Neem contact met ons op

Postbus 10007, 8000 GA Zwolle
Stuur een bericht

Telefoon: 14 038 (5 cijfers,
tussen 09.00 en 17.00 uur)
Vanuit het buitenland: +31 38 498 31 38
Whatsapp: 06 83 29 66 88
(bellen naar dit nummer is niet mogelijk)

BTW/KvK-nummer

BTW: NL001900249B01
KvK: 08218173

Blijf op de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Wij zijn bereikbaar via

© 2022 Gemeente Zwolle