Paspoort of ID-kaart kwijt of gestolen
Bent u uw Nederlandse paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) kwijt of is deze gestolen? Meld dit zo snel mogelijk bij de gemeente om misbruik te voorkomen. Uw document wordt internationaal als vermist geregistreerd. Na de registratie van de vermissing is het document niet meer geldig.
Vindt u uw document later terug? Dan kunt u het niet meer gebruiken. U moet het dan inleveren bij de gemeente.
Belangrijke tekst: Wilt u hulp bij DigiD of bij uw melding? Kijk dan op Hulp bij digitaal contact met de gemeente.
Online melden
Woont u in Zwolle? Dan kunt u de vermissing online doorgeven. De persoon van wie het document kwijt of gestolen is, moet zelf inloggen met DigiD. Dit geldt ook voor kinderen tot en met 17 jaar.
Belangrijk
Is uw ID-kaart afgegeven vanaf 4 januari 2021? En is uw ID-kaart vermist? Met uw ID-kaart kunt u inloggen via DigiD. Blokkeer daarom deze inlogfunctie. Neem hiervoor contact op met de DigiD-helpdesk.
Liever niet online melden?
Maak een afspraak bij de balie op het stadskantoor. Vul daar een verklaring van vermissing in.
Wat moet u meenemen?
- Alle paspoorten en ID-kaarten die u nog heeft, ook als ze niet meer geldig of buitenlands zijn.
- Geen ander reisdocument? Neem uw rijbewijs mee.
- Helemaal geen identiteitsbewijs meer? Dan stellen we uw identiteit aan de balie vast. Een spoedaanvraag is niet altijd mogelijk.
Kosten
- Verklaring van vermissing: gratis.
- Kosten nieuw reisdocument: zie Kosten reisdocumenten
Reisdocument kwijtgeraakt in het buitenland?
Bent u in het buitenland? Ga dan voor informatie over verloren of gestolen reisdocumenten naar de website van Rijksoverheid.
Geen bezwaar mogelijk bij vermist reisdocument
Als uw paspoort of ID-kaart vermist is, vervalt het automatisch. Dit betekent dat het niet meer geldig is. U kunt geen bezwaar of beroep tegen indienen tegen het vervallen, het innemen of het vernietigen van het document.