Tijdelijke en permanente opvang statushouders

Aan de Meeuwenlaan is een tijdelijke regionale opvanglocatie. Daarnaast is de gemeente Zwolle, samen met het COA op zoek naar een regionale opvanglocatie voor de langere termijn.

Aan de Meeuwenlaan is een tijdelijke regionale opvanglocatie voor 300 statushouders en vluchtelingen die een grote kans hebben op een verblijfsstatus. Statushouders zijn vluchtelingen die al weten dat ze mogen blijven, maar nog wachten op een woning. Kansrijke asielzoekers zijn vluchtelingen die veel kans maken om in ons land te mogen blijven. De locatie aan de Meeuwenlaan is voor maximaal vier jaar.

Over deze tijdelijke opvanglocatie aan de Meeuwenlaan lees je hier meer.

Op zoek naar regionale opvanglocatie

De vraag naar opvangplekken voor vluchtelingen blijft onverminderd hoog in Nederland. De gemeente Zwolle zoekt samen met het COA naar regionale opvanglocaties voor de langere termijn. De plekken zijn in eerste instantie bedoeld voor maximaal 717 statushouders en voor mensen die een grote kans maken op een permanente status (kansrijke asielzoekers). 

Meest gestelde vragen (update 6-9-2024)

De gemeente zoekt samen met het COA naar regionale opvanglocaties voor de langere termijn. Deze locaties zijn in eerste instantie bedoeld voor statushouders (vluchtelingen met een verblijfsvergunning) en kansrijke asielzoekers (vluchtelingen die een grote kans hebben op een verblijfsvergunning).

Statushouders blijven in onze regio. Zij krijgen hier later een woning toegewezen en vinden werk. Een deel van de bewoners wordt dus nieuwe Zwollenaren.

Dit is een oplossing voor de lange termijn voor het huidige asielvraagstuk. Op dit moment zijn er vooral tijdelijke noodopvangplekken in de stad. Deze bieden echter geen oplossing voor de lange termijn. Voor de vluchtelingen is het bovendien niet prettig om steeds te moeten verhuizen. Ook zijn de omstandigheden en voorzieningen in noodopvangplekken vaak niet ideaal.

In de permanente opvang kunnen de statushouders een basis opbouwen in de regio. Dit is de plek waar ze ook zullen wonen en werken. Ze kunnen hier beginnen met inburgeren, zoals het volgen van Nederlandse taallessen en het doen van werkstages. Minderjarige kinderen gaan naar school. Jongere statushouders kunnen een (beroeps)opleiding volgen. Zo krijgen ze binding met de omgeving.

Waar de opvangplekken precies komen, is nog niet bekend. De zoektocht naar geschikte locaties is bezig. Dit doen we samen met de inwoners van de stad en het COA. We hebben een voorkeur voor een paar kleinere locaties. Deze afspraak hebben we ook met het COA gemaakt.

We hebben in Zwolle opvangplekken nodig voor 717 vluchtelingen. We zijn op zoek naar meerdere locaties om deze mensen op te vangen. Waar deze opvanglocaties precies zullen komen, weten we nog niet. De zoektocht naar geschikte locaties is momenteel bezig. Dit doen we samen met de stad.

De gemeente Zwolle heeft op dit moment drie plekken in beeld die mogelijk kansrijk zijn voor een permanente vluchtelingen-opvanglocatie. Het gaat om het kantoorpand aan de Rijnlaan 25 in de Aa-landen, waar vanaf dit jaar tijdelijk statushouders komen te wonen, en een kavel aan de Professor Feldmannweg in Zwolle- Zuid en de Cibap-locatie aan de Nijverheidstraat 11. Deze drie locaties onderzoekt de gemeente samen met het COA de komende maanden verder op geschiktheid. Hierbij zijn ook de inwoners en belanghebbenden van de wijken waar de mogelijke locaties liggen betrokken. Zij konden meedenken via opvang.zwolle.nl.

De locatie aan de Rijnlaan 25 lijkt geschikt voor ongeveer 50 tot 80 vluchtelingen. De Professor Feldmannweg biedt mogelijk ruimte aan ongeveer 200 vluchtelingen, en aan de Nijverheidsstraat (Cibap) is er mogelijk plek voor 300 vluchtelingen.

Verder blijft de gemeente andere mogelijkheden verkennen. Als er tijdens het onderzoek nieuwe geschikte locaties naar voren komen, zal de gemeente deze ook onderzoeken.

Het is nog niet zeker of de opvang op deze plekken komt. Om dit te onderzoeken, voeren we samen met het COA een uitgebreider onderzoek uit. We bekijken onder andere of een permanente opvanglocatie op deze plek past, hoe het zit met de algemene draagkracht van de buurt en of een opvanglocatie andere (gebieds)ontwikkelingen niet in de weg staat en goed bereikbaar is. Daarnaast kijken we naar verbouwingsmogelijkheden en de financiën. Het woord 'permanent' slaat trouwens alleen op de locatie, niet op de bewoners.

Omdat het niet zeker is dat één of meer van de locaties die nu worden onderzocht ook daadwerkelijk geschikt zijn, blijft de gemeente zoeken naar andere mogelijkheden. Mochten er tijdens het onderzoek nieuwe geschikte locaties naar voren komen, dan zal de gemeente deze ook onderzoeken.

Omdat het nog niet zeker is of één of meer van de onderzochte locaties geschikt zijn, blijft de gemeente andere mogelijkheden verkennen. Als er tijdens het onderzoek nieuwe geschikte locaties naar voren komen, zal de gemeente deze ook onderzoeken.

Op het terrein van de oude IJsselcentrale komt inderdaad de woonwijk Nieuw Harculo. Op de website www.nieuwharculozwolle.nlexterne-link-icoon vindt u meer informatie over dit project.

De mogelijke opvanglocatie ligt aan de Professor Feldmannweg, op grond van een andere eigenaar. De woningen binnen het project Nieuw Harculo en de mogelijke opvanglocatie zijn twee aparte projecten.

Inwoners en andere belanghebbenden uit de omgeving van de kansrijke locaties, konden meedenken via onder andere het digitale platform Open Stad. We nemen de input die we hebben opgehaald mee in het definitieve advies.  Naar verwachting ligt er in september een voorstel met mogelijk twee of drie locaties. Meer informatie over de locaties en het participatietraject? Kijk op opvang.zwolle.nlexterne-link-icoon.

Ook hebben we inwoners gevraagd op welke manier en in welke fase ze nu en in de toekomst betrokken willen worden als er een regionale opvanglocatie in hun wijk zou komen te staan. En of ze dan bijvoorbeeld zelf ook willen meedenken. 

Waarschijnlijk woont u niet heel dichtbij een van de kansrijke opvanglocaties. We hebben gekeken welke mensen in de buurt iets kunnen merken als er een opvanglocatie zou komen. Daarin hebben we ook looproutes meegenomen, bijvoorbeeld richting winkelcentra. Op basis daarvan hebben we naar ruim 15.000 adressen rondom de locaties een brief gestuurd. 

De gemeenteraad beslist uiteindelijk welke locaties worden voorgedragen aan de provincie Overijssel om te voldoen aan de spreidingswet. In het najaar geeft het college van burgemeester en wethouders hierover een advies aan de gemeenteraad, waarbij de reacties van inwoners worden meegenomen.

Op basis van dit advies kiest de gemeenteraad welke locaties zij geschikt vindt voor een opvanglocatie. Eind oktober moet de gemeenteraad dit aan de provincie laten weten. Daarna onderzoeken we samen met het COA verder of op deze locaties daadwerkelijk een opvanglocatie kan komen.

We nemen de input die we uit de omgeving hebben opgehaald mee in het definitieve advies. Het college bespreekt dit advies en legt het voor aan de gemeenteraad, die uiteindelijk beslist welke locaties worden voorgedragen aan de provincie Overijssel om te voldoen aan de spreidingswet. We verwachten dat dit voor eind oktober is afgerond.

Via opvang.zwolle.nl en deze website houden we u op de hoogte van het proces. Zodra er is besloten dat er ergens een definitieve opvanglocatie komt, ontvangen omwonenden van de betreffende locatie een informatiebrief en een uitnodiging voor een informatiebijeenkomst.

We horen dit vaker rond de opvang van vluchtelingen. In de praktijk geven vluchtelingen in Zwolle tot nu toe eigenlijk geen overlast. Er is al een tijdje een opvanglocatie aan de Meeuwenlaan. Daar zijn (bijna) nooit problemen. Dat zeggen ook de politie en de handhavers van de gemeente. 

Bij nieuwe opvanglocaties zorgen we ervoor dat we in gesprek blijven met omwonenden. En dat zij met vragen en zorgen ergens terecht kunnen. Uiteraard vinden we de veiligheid heel belangrijk, van de buurt én van de mensen die in de opvanglocatie gaan wonen.

Een asielzoeker is iemand die asiel heeft aangevraagd. Hij of zij vraagt om bescherming als vluchteling en wacht op de beslissing van de overheid. Zolang de asielprocedure loopt, hebben asielzoekers het recht om in het land te blijven.

Asielzoekers worden statushouders (of vergunninghouders) op het moment dat ze een verblijfsvergunning krijgen. Gemeenten moeten zorgen voor passende woonruimte voor statushouders en ervoor zorgen dat statushouders hun verplichte inburgeringstraject kunnen doorlopen. 

Een kansrijke asielzoeker is een asielzoeker met een grote kans op een verblijfsvergunning. Bijvoorbeeld omdat hij/zij uit een land komt waar oorlog is of omdat de persoon in zijn/haar land van herkomst moet vrezen voor vervolging vanwege ras, godsdienst, seksuele geaardheid of politieke overtuiging.

We weten nu nog niet welke mensen in de opvang komen. Wel weten we dat op dit moment de meeste statushouders afkomstig zijn uit Jemen, Syrië en Eritrea. De asielzoekers uit deze landen hebben allen grote kans om een verblijfsvergunning te krijgen.

Statushouders zijn met het programma inburgering bezig. Er wordt woonbegeleiding aangeboden aan de vluchtelingen die komen wonen op de locatie. Eventuele kinderen die op de locatie wonen, gaan overdag naar school. 

Statushouders hebben dezelfde rechten en plichten als Nederlanders en mogen volledig werken. Asielzoekers zonder verblijfsvergunning mogen ook betaald werken. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheidexterne-link-icoon

Het COA betaalt de kosten voor de opvang van vluchtelingen.

Het Hoofdlijnenakkoord van het nieuwe kabinet heeft op dit moment geen invloed op de zoektocht naar opvangplekken. De spreidingswet is nog van kracht. De provincie Overijssel blijft zich samen met de gemeente inzetten voor de opvang van vluchtelingen. Zowel op de korte als lange termijn. Er is nog steeds sprake van een groot en acuut opvangtekort in Nederland. Er zijn op dit moment 96.000 opvangplekken nodig. Dit zijn dus plekken voor mensen die nu in Nederland zijn en een plek nodig hebben. De nood is en blijft dus de komende tijd hoog. De plannen en voornemens in het Hoofdlijnenakkoord veranderen daar voorlopig niets aan en bieden op korte termijn geen oplossing voor dit probleem.