Bijzondere bijstand

Wonen, kleding, eten en drinken. Het zijn normale uitgaven die we allemaal hebben. Maar soms komt u voor extra kosten te staan. Bijvoorbeeld een extreme verhoging van uw energierekening. Of als uw wasmachine stuk gaat. Als u ineens een advocaat nodig hebt. Of wanneer u medische kosten maakt die u door een bijzondere situatie niet kunt betalen. U kunt bijzondere bijstand aanvragen als uw inkomen te laag is om dit zelf te kunnen betalen. Op de pagina 'Voorbeelden van kosten' staan meer voorbeelden van kosten die u mogelijk kunt betalen met bijzondere bijstand.

Beschrijving

U kunt bijzondere bijstand aanvragen als uw inkomen te laag is om dit zelf te kunnen betalen. Het maakt niet uit wat voor inkomen u heeft. Of het nu gaat om pensioen, een uitkering, of inkomen uit loondienst of als zelfstandige.

Het maakt wél uit hoe hoog uw inkomen is. Heeft u een laag inkomen? Dan kunt u meer vergoed krijgen dan iemand met een hoger inkomen.

Bijzonder en noodzakelijk

Bijzondere bijstand is er voor dingen die u écht nodig hebt, maar niet zelf kunt betalen. De kosten moeten bijzonder en noodzakelijk zijn. Bijzondere bijstand is bedoeld als laatste mogelijkheid. Soms kunt u kosten ook uitstellen of zijn er andere oplossingen, zoals de individuele inkomenstoeslag.

Individuele inkomenstoeslag

Heeft u recht heeft op individuele inkomenstoeslag? Dan moet u dit geld gebruiken voor bijvoorbeeld de aankoop of reparatie van een wasmachine. Of om uw woning in te richten. Hebt u uw inkomenstoeslag hiervoor niet gebruikt? Dan krijgt u meestal geen of minder bijzondere bijstand. Alleen als uw uitgaven nodig zijn en hoger zijn dan de inkomenstoeslag, kunt u bijzondere bijstand krijgen.

Maatwerk

Omdat niemand hetzelfde is, houden wij rekening met uw omstandigheden. Wat voor u geldt, gaat niet automatisch op voor een ander.

Wilt u meer informatie over bijzondere kosten die veel voor komen? Kijk dan op: Voorbeelden van kosten.

Voorwaarden

Voorwaarden voor bijzondere bijstand:

  • Wij kijken naar de hoogte van uw inkomen en naar de waarde van uw bezittingen. Hebt u een laag inkomen en bezit u geen waardevolle spullen? Dan hebt u eerder recht op bijzondere bijstand.
  • Het gaat om bijzondere en nodige kosten. Dat betekent dat het kosten zijn die u normaal niet maakt, maar die u nu wel moet maken. Soms vragen wij aan een arts of iemand anders of de kosten nodig zijn.
  • De kosten zijn niet ontstaan door uw eigen schuld.
  • Het gaat om kosten waarvoor geen andere oplossing mogelijk is. Wij kijken bijvoorbeeld of u de kosten kunt betalen met uw spaargeld.
  • U kunt de kosten nergens anders vergoed krijgen. Betaalt bijvoorbeeld de zorgverzekeraar uw kosten? Of krijgt u de kosten betaald via de Belastingdienst? Dan krijgt u geen of minder bijzondere bijstand. Als die andere organisatie de kosten niet nodig vindt, dan kunt u geen bijzondere bijstand ontvangen.
  • Het zijn kosten die u nog moet gaan maken. Kosten die u zelf al betaald hebt, vergoeden wij niet. Schiet het bedrag daarom niet alvast voor.

Aanvraag

U kunt hier uw aanvraag digitaal indienen. Daarvoor heeft u DigiD nodig. 

Digitale bewijsstukken moet u direct toevoegen. Het handigst is, als u deze stukken van tevoren opzoekt en klaarzet in een map op uw computer, telefoon of tablet. Heeft u papieren bewijsstukken? Dan kunt u daar een digitale foto van maken en die toevoegen. Zorgt u er wel voor dat de bewijsstukken duidelijk leesbaar zijn?

Voor uw aanvraag hebben we in ieder geval van u (en uw mogelijke partner) nodig:

  • kopie van een geldig identiteitsbewijs (geen rijbewijs)
  • kopie factuur of brief van de te betalen kosten

Heeft u geen bijstandsuitkering van de gemeente Zwolle? Dan hebben we ook de volgende digitale bewijsstukken nodig:

  • kopie bewijsstuk van uw actuele inkomsten
  • kopie bankafschriften en van andere bezittingen

Hoe verder

Zodra u de aanvraag heeft verstuurd, krijgt u een e-mail van ons. Daarin staat dat wij uw aanvraag hebben ontvangen. In de e-mail staat ook het nummer van uw aanvraag. Dit nummer noemen wij het zaaknummer.

Zelf volgen

Wij nemen uw aanvraag zo snel mogelijk in behandeling. Op MijnLoket ziet u hoever wij zijn met de behandeling van uw aanvraag. Eventueel kunt u daar nog bewijsstukken toevoegen.

Niet digitaal

Als het u niet lukt om digitaal een aanvraag in te dienen neem dan contact met ons op. Wij bekijken dan hoe wij u het beste kunnen helpen.

Moeite met schrijven of invullen

Vindt u het moeilijk om formulieren in te vullen? Op Orde Zwolle helpt u hier graag bij. Bel dan naar (038) 456 97 50.

Contact

Als u vragen heeft over bijzondere bijstand, neem dan contact op met de gemeente Zwolle.

Klachten & meldingen

Bent u niet tevreden over de manier waarop de gemeente u heeft behandeld? Of wilt u iets melden? Op de pagina Meldingen, klachten en bezwaren leest u hoe u dat kunt doorgeven.

Afspraak maken

In het Stadskantoor kunt u alleen op afspraak terecht.

Maak een afspraak 

Stadskantoor, Lübeckplein 2, 8017 JZ Zwolle
Stadhuis, Grote Kerkplein 15, 8011 PK Zwolle

Neem contact met ons op

Postbus 10007, 8000 GA Zwolle
Stuur een bericht

Telefoon: 14 038 (5 cijfers,
tussen 09.00 en 17.00 uur)
Vanuit het buitenland: +31 38 498 31 38
Whatsapp: 06 83 29 66 88
(bellen naar dit nummer is niet mogelijk)

BTW/KvK-nummer

BTW: NL001900249B01
KvK: 08218173

Blijf op de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Wij zijn bereikbaar via

© 2022 Gemeente Zwolle