Klaar voor de toekomst

Zwolle bouwt samen met het Rijk, provincie Overijssel, NS en ProRail aan de toekomst van het station. Dat is hard nodig, want over een aantal jaar ontvangt Zwolle waarschijnlijk ruim 65.000 reizigers per dag.

Om al deze instappers, uitstappers en overstappers comfortabel, veilig en snel naar hun volgende bestemming te brengen moet er de komende jaren veel gebeuren.

De eerste belangrijke stappen zijn al gezet. Het busstation is verhuisd naar de zuidzijde en Zwolle heeft een bijzondere Schuttebusbrug waar dagelijks meer dan 1200 bussen overheen rijden. Ook rijden de bussen in Zwolle volledig elektrisch.

Afgeronde projecten

Busstation

Sinds 17 februari 2019 rijden de stad- en streekbussen vanaf het nieuwe busstation aan de Hanzelaan. Het busstation aan de centrumzijde was uit zijn jasje gegroeid.

Door de vele bussen, voetgangers, fietsers en automobilisten stond de verkeersveiligheid onder druk. Om de centrumzijde te ontlasten heeft de gemeente Zwolle met financiële bijdrage van de provincie Overijssel een hoogwaardig busstation met veel groen aan de zuidkant van het treinstation gebouwd.

De bouwwerkzaamheden zijn gestart op 4 december 2017 en afgerond in januari 2019.

Makkelijk en veilig overstappen

Het busstation heeft haltes van verschillende lengtes, zodat er genoeg plek is voor standaardbussen én voor langere bussen. Met 21 haltes is er genoeg ruimte om de bussen gelijktijdig aan te laten komen, zodat reizigers makkelijk en veilig kunnen overstappen. Ook de overstap van trein naar bus en andersom is makkelijker: reizigers kunnen het busperron uitsluitend bereiken vanuit de reizigerstunnel.

Vlotte verbinding

Het nieuwe busstation en de Schuttebusbrug over het spoor zorgen voor een vlotte verbinding voor de circa 1.200 bussen die per dag vanaf het nieuwe busstation naar de noordzijde van de stad (centrumhalte Katwolderplein aan de Pannekoekendijk) en richting de Veluwe rijden en omgekeerd.

Het verblijfsgebied voor de busreiziger is comfortabeler, want het nieuwe station heeft meer ruimte, reizigers kunnen beter beschut wachten en het is overzichtelijker. Met dit nieuwe busstation wordt bovendien de verkeersveiligheid aan de noordzijde van het station verbeterd.

Taxistandplaatsen

Met de verplaatsing van het busstation, zijn ook de taxistandplaatsen naar de zuidkant verhuisd. Het nieuwe busstation heeft een speciale taxi-lus voor de taxistandplaatsen. Dit maakt de situatie overzichtelijker voor reizigers. Bovendien kunnen de taxi’s hierdoor makkelijker en sneller de taxistandplaats verlaten. 

Wilt u vanaf het station een taxi nemen? Dan kan dat alleen nog vanaf de nieuwe taxistandplaats aan de Hanzelaan.

De buskap(-tas)

Wist je dat de overkapping van het bussstation het tot nu toe grootste kunstproject van gemeente Zwolle is? In de zomer van 2018 werkten Melle Mijnhardt, Tamme de Boer en Stefan Alberts aan het gigantische doek van 70 bij 13 meter. De drie Zwolse kunstenaars lieten zich inspireren door fijne plekken die zij associëren met hun stad en omstreken. Van de testafdruk zijn ware Zwolse buskap-tassen gemaakt.

Fietsenstalling Stationsplein

Uw fiets makkelijk, veilig, droog én elke eerste 24 uur gratis stallen? Dat kan in de nieuwste fietsenstalling van Zwolle! Bewoners en bezoekers van Zwolle en de regio die met de fiets via het station Zwolle reizen, kunnen vanaf dat moment de fiets parkeren in een lichte en ruime parkeervoorziening onder het Stationsplein. Fietsenstalling Stationsplein heeft plek voor maar liefst 5.800 fietsen. Daarmee heeft Zwolle één van de grote fietsenstallingen van Nederland en zelfs de grootste buiten de randstad!  

Groenste fietsenstalling van Nederland

Op 8 maart 2021 opende staatssecretaris Stientje van Veldhoven Fietsenstalling Stationsplein officieel. Hieronder kunt u het videoverslag van de opening bekijken.

Fietsenstalling Stationsplein is de groenste fietsenstalling van Nederland want deze fietsenstalling geeft ruimte.

  • Ruimte aan het groeiend aantal reizigers van en naar Zwolle.
  • Ruimte aan een groene stationsomgeving, waar je fijn en comfortabel even kunt wachten of werken.
  • Ruimte voor de bezoeker, reiziger en Zwollenaar om prettig je fiets te stallen en gebruik te maken van alle voorzieningen die nodig zijn om je reis te kunnen vervolgen. Van een band laten plakken tot het huren van een OV-fiets.
  • De fietsenstalling geeft zelfs ruimte aan water. Samen met het plein vormt deze stalling een superspons. Hierdoor kunnen we in de toekomst extreme regenbuien opvangen en is dit belangrijke OV-knooppunt voor heel NL veel beter bestand tegen weersextremen. En dat is uniek.

Kortom, deze stalling geeft ruimte aan alle fietsers in Nederland. En daar is Zwolle blij mee en trots op. Want twee van de drie ritten in Zwolle worden op de fiets afgelegd. Er is vrijwel geen stad in de wereld waar het aandeel fietsverplaatsingen zo hoog is als in Zwolle. Hier krijgt de fietser ruim baan.

Makkelijk, veilig, droog en 24 uur gratis

In de bewaakte fietsenstalling Stationsplein kunt u uw fiets makkelijk, veilig, droog en elke eerste 24 uur gratis bewaakt stallen met uw OV-chipkaart.

Met een jaarabonnement van ca. 75 euro kunt u uw fiets onbeperkt in de nieuwe stalling plaatsen. De bewaakte Fietsenstalling Stationsplein is 7 dagen in de week geopend van een kwartier voor vertrek van de eerste trein tot een kwartier na aankomst van de laatste.

In de fietsenstalling is ook plaats voor fietsen die niet in een fietsenrek passen, zoals fietsen met een bak voorop of een breder stuur. Daarnaast zijn er straks zo’n 400 OV-fietsen te huur. Ook is er een Fiets & Servicewinkel in de stalling aanwezig. Fiets & Service helpt reizigers met onderhoud of reparaties aan hun fiets, zodat zij snel weer op weg kunnen.

Lees meer over het parkeren van uw fiets in de nieuwe fietsenstalling.

Prettig en toegankelijk

Fietsenstalling Stationsplein is in veel opzichten een bijzondere stalling. U parkeert uw fiets in deze stalling dichterbij het station dan bij de oude stallingen op de Oosterlaan en Westerlaan.

Met de fiets aan de hand loopt u de stalling naar binnen en buiten via de grote entrees die zijn voorzien van een borstel- en transportbaan voor uw fiets. De borstel- en transportbaan zorgt ervoor dat u met uw fiets naast u gemakkelijk de stalling in en uit kunt lopen.

In de stalling vindt u eenvoudig een vrije plek voor uw fiets. Digitale borden vanaf de entrees aan het plafond geven de vrije plekken aan. Nadat u uw fiets hebt gestald, kunt u met de roltrap ter hoogte van het stationsgebouw naar het station lopen en terug.

Slimme en duurzame oplossingen 

Fietsen is goed voor uw gezondheid en voor het milieu. Om ook te zorgen dat het milieu minder wordt belast, zijn slimme en duurzame oplossingen in de fietsenstalling toegepast.

Milieuvriendelijke materialen

Bij de bouw van Fietsenstalling Stationsplein is bewust gekozen voor veelal duurzame en circulaire materialen. Circulair materiaal is materiaal dat een aantal keer hergebruikt kan worden en op een milieuvriendelijke wijze kan worden afgebroken. Voorbeelden hiervan zijn het beton van de trappen (bio-based) en betongranulaat in de trappen en wanden. 

Betontrappen van bio-based materiaal

De trappen bij de entrees van de fietsenstalling zijn gemaakt van secundaire grondstoffen. Secundaire grondstoffen zijn stoffen gewonnen uit eerder toegepaste grondstoffen. Deze grondstoffen zijn ingezameld, gescheiden, gesorteerd, geprepareerd en/of bewerkt en tenslotte opnieuw verwerkt. 

Het materiaal dat voor de helft uit betongranulaat bestaat, kan vocht opnemen en afstaan. Betongranulaat is een hoofdbestandsdeel voor beton dat bestaat uit hergebruikte materialen. De trappen uit fietsenstalling kunnen aan het einde van hun levensduur eenvoudig en volledig worden hergebruikt.

Slimme opvang en gebruik van (regen)water

Onder de bestrating en de groenvakken in de openbare ruimte zijn infiltratiekratten van 100% hergebruikt materiaal geplaatst. Deze infiltratiekratten vangen (overtollig) regenwater op en kunnen dit vasthouden en weer afgeven in droge periodes. Het ornament op het plein, in de vorm van een kolk laat zichtbaar het opslokken van water zien bij heftige regenbuien en draagt bij aan de herverdeling van het water.

Het doorspoelen van de toiletten in de fietsenstalling gebeurt met zogenaamd ’grijs water‘, dit is licht verontreinigd afvalwater met bv. zeepresten– dat afkomstig is van huishoudelijke handelingen in de fietsenstalling.

Het gebruik van infiltratiekratten en ’grijs water‘ vermindert het verbruik van schoon drinkwater. 

Slimme inzet van ventilatie

Ruimtes in de ondergrondse fietsenstalling moeten goed geventileerd worden. Continue ventilatie kost doorgaans veel energie. In deze fietsenstalling wordt de luchtkwaliteit op basis van de hoeveelheid koolstofdioxide (CO2) gemeten. En de afzuiginstallatie regelt de ventilatie op basis van de luchtkwaliteit. In de avonduren en de nacht wordt de ventilatie teruggeschroefd, natuurlijk met behoud van voldoende hygiëne en kwaliteit. Deze efficiënte inregeling zorgt ervoor dat het energieverbruik van deze installatie is gehalveerd. Op jaarbasis levert dit een energiebesparing op van 23.000 kWh.

Optimaal gebruik van (dag)licht

Om het gebruik van de ondergrondse fietsenstalling aangenaam en de verblijfskwaliteit hoog te laten zijn is er goed nagedacht over de verlichting in de stalling.

  • Veel daglicht in de fietsenstalling zorgt ervoor dat er minder kunstverlichting nodig is en het resulteert in een lager energieverbruik.
  • Verlaagd groenvak aan de Oosterlaan entree met de grote ingang zorgt voor meer daglichtinval.
  • Grote glazen oppervlaktes in de wanden en balustrades laten daglicht binnen in de fietsenstalling.
  • In de fietsenstalling wordt energiezuinige LED verlichting gebruikt met een lange gebruiksduur.
  • Slim systeem de zogenaamd DALI-regeling (Digital Adressable Lighting) is in de fietsenstalling toegepast. Dit systeem zorgt voor communicatie tussen de lichtbronnen in de stalling. Energie wordt daarbij bespaard door het dimmen van kunstlicht bij veel daglicht of weinig beweging in de stalling.
  • In de fietsenstalling is goed nagedacht over het toepassen van lichte kleuren op wanden en plafonds. Weerkaatsing van licht op de witte oppervlakten zorgt voor een betere lichtverdeling en een indirecte toetreding van daglicht.

Alle hierboven genoemde slimme maatregelen en oplossingen zorgen voor een totale energiebesparing van 40.000 kWh per jaar.

Samenwerking

In maart 2019 is de bouw van de fietsenstalling gestart. Want meer en betere plekken voor het stallen van fietsen waren hard nodig. Dit is nu gerealiseerd met een financiële bijdrage van ProRail – namens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat – en de provincie Overijssel. De nieuwe fietsenstalling wordt in opdracht van de gemeente beheerd door NS. Boskalis Nederland heeft de bouw van de fietsenstalling uitgevoerd in opdracht van de gemeente Zwolle.

Schuttebusbrug

Zwolle heeft een nieuwe brug: Schuttebusbrug! Een speciale brug voor bussen over het spoor. Een brug die het nieuwe busstation aan de zuidzijde van het spoor verbindt met de nieuwe busbaan op de Willemskade.

Dagelijks rijden zo'n 1200 busritten over de brug. In opdracht van de gemeente Zwolle zijn ProRail en BAM Infra eind oktober 2017 gestart met de bouw van de busbrug. Deze bouw nam in totaal ruim een jaar in beslag. Op zaterdag 9 februari is de Schuttebusbrug en het nieuwe busstation feestelijk geopend. Op dit Busbrugfestival waren 15.000 bezoekers. 

De afronding van de bouw van de Schuttebusbrug en het nieuwe busstation aan de zuidzijde van het spoor is een zichtbare stap om station Zwolle (het 2e spoorwegknooppunt van Nederland) om te bouwen tot een uitstekend toegankelijk en comfortabel ov-knooppunt in een groene omgeving. De realisatie van de busbrug maakt onderdeel uit van de vele infraprojecten in het stationsgebied van 2017 tot 2025.

Nationale Staalprijs

De Schuttebusbrug heeft in oktober 2020 de Nationale Staalprijs gewonnen in de categorie infrastructuur. Het project omvat het architectonisch ontwerpen en realiseren van een busbrug aan de westzijde van station Zwolle. De 245 meter lange brug kruist een druk bereden bundel van sporen bij het station van Zwolle. De vorm springt hierbij erg in het oog. Ook in het juryrapport kreeg dit de aandacht: “In plaats van haaks kronkelt deze stalen slang zich over het spoor. Er is veel werk verricht om het beeld staande te houden. Superlatieven komen te kort om de inspanningen van alle partijen te roemen. Ondanks de dwang van het spoormaterieel, bovenleidingen en alles wat in de ondergrond zit, siddert de busbrug natuurlijk door de lucht.”

Internationale prijs

De Schuttebusbrug heeft in 2019 in Duitsland de tweejaarlijkse Thüringer Staatpreis gewonnen. Dit is een prijs van de deelstaat Thüringen voor ingenieurs en architecten die een belangrijke inbreng hebben gehad bij ingewikkelde bouwprojecten. Het is bedoeld om de beroepsgroep ingenieurs en architecten te eren voor het oplossen van complexe bouwtechnieken.

Het ingenieursbureau Setzpfandt uit Duitsland heeft samen met BAM Infraconsult een belangrijk deel van de berekeningen voor de hoofdstructuur gedaan, hierdoor heeft de brug een Duits tintje en mocht het deelnemen in de wedstrijd. Van de vier projecten werd de Schuttebusbrug gekozen als winnaar omdat het een voorbeeld is van hoe ingenieurs met architecten samen tot een mooi resultaat kunnen komen. De jury benadrukte de ‘betoverende elegantie van het S-vormige figuur’.

Inrijdoperatie busbrug succesvol verlopen

In het Pinksterweekeinde, op 19 en 20 mei 2018, is het 110 meter lange stalen brugdeel van de nieuwe busverbinding bij station Zwolle met succes over de bovenleiding van het spoor gereden en op de betonnen pijlers op de definitieve plek gelegd. Een complexe en unieke operatie vanwege de combinatie van de S-vorm, de grootte, het gewicht van ruim 1.000 ton en de beperkte ruimte waarbinnen het geheel boven en naast het spoor moest worden verplaatst. Met name de asymmetrie en de verschillende belastingen waar de brug mee te maken had, was voor de partijen die bij het inrijden betrokken waren ingewikkeld.

Met een drone zijn bijzondere video-opnames gemaakt van de brug voordat hij over het spoor gereden werd, bekijk de drone-opnames.

Timelapse bouw Schuttebusbrug

Medio januari 2018 kwamen de eerste brugdelen vanuit de fabriek van Victor Buyck (België) ’s nachts aan op de voorbouwlocatie aan de zuidzijde van het station (Hanzeland). De laatste stalen onderdelen arriveerden begin april in Zwolle. Op het bouwterrein van de busbrug naast het spoor worden de brugdelen aan elkaar gemonteerd. Van 24 februari tot en met 5 maart 2018 is de bovenleiding verlaagd zodat het gehele stalen gedeelte van de busbrug in het weekend van 19 en 20 mei mei over de sporen op de voorgebouwde betonnen pijlers kon worden gelegd. Van juni tot september 2018 werden koppeldelen gemaakt tussen het stalen deel van de brug en het betonnen deel van de brug. In week 40 en 43 van 2018 werden tijdens twee weekenden buitendienststellingen de randelementen van de brug boven het spoor geplaatst. De busbrug werd in het najaar 2018 afgebouwd. Bekijk de timelapse van december 2017 tot januari 2019.

Waarom een brug?

Om de drukke noordzijde van het station te ontlasten, wordt het huidige busstation verplaatst naar de zuidzijde. De bussen uit de binnenstad en het noorden van de stad gaan van de nieuwe busbrug gebruik maken om reizigers snel en op een comfortabele manier van en naar het nieuwe busstation te vervoeren.

Verbouwd stationsgebouw

In september 2020 is aannemer Koninklijke Woudenberg gestart met de renovatie van het stationsgebouw, in opdracht van de NS. Het gebouw is eerst van binnen gestript, de gevel is teruggebracht naar de oorspronkelijke staat en de technische installaties zijn vernieuwd. Tot slot is het gebouw klaargemaakt voor horeca en andere bedrijven die er straks een ruimte huren.

Prettige wachtruimte

De stationshal is omgevormd tot een prettige wachtruimte waar je als reiziger beschut tegen weer en wind kunt wachten. De architect (van Ruland Architecten) heeft daar met zijn ontwerp goed rekening mee gehouden. De gevel aan het Stationsplein en het perron, die voorheen grotendeels gesloten was, is opener gemaakt. Bijvoorbeeld doordat ramen zijn vervangen door dubbele deuren. Hierdoor is het monumentale karakter van het gebouw bewaard gebleven, terwijl er een mooie doorkijk naar het Stationsplein is ontstaan. Zo kan je je er reiziger goed oriënteren op de stad, en kunnen bezoekers die uit de stad komen erdoorheen de treinen op het station zien.

Winkels weer geopend

Nu de werkzaamheden zijn afgerond en de huurders hun winkels hebben afgebouwd kunnen reizigers weer in het stationsgebouw terecht voor hun inkopen. Op zowel ochtend, middag als avond is er altijd wat beschikbaar om mee te nemen op reis, of om thuis van te genieten.

Verkeersproef tweerichtingsverkeer Van Karnebeektunnel

Zwolle wil meer verblijfskwaliteit toevoegen in het gebied tussen de Spoorzone en de binnenstad. Deze twee gebieden vormen in de toekomst samen het nieuwe centrumgebied. We maken meer ruimte  voor voetganger en fiets en investeren in een aantrekkelijk openbaar gebied. De herinrichting van het Stationsplein en de Stationsweg zijn daar recente voorbeelden van. Op de Ooster- en Westerlaan en de Burgemeester van Roijensingel gaan we hier de komende jaren verder mee.

Op deze pagina leest u over de verkeersproef met de openstelling van de Van Karnebeektunnel voor het autoverkeer in beide richtingen, de uitkomst daarvan en wat de gemeente met de resultaten van de proef gaat doen.

Waarom is een verkeersproef nodig?

Zwolle wil in het gebied tussen de Spoorzone en de binnenstad verder bouwen aan een aantrekkelijk openbaar gebied. Dit betekent ook dat het gebied autoluwer wordt. Dat kan als er een goed alternatief is zodat de auto niet meer door het gebied hoeft. 

De Van Karnebeektunnel kan deze functie vervullen. Daarom hebben wij vanaf december 2020 tot en met december 2021 een verkeersproef gehouden. We hebben de Van Karnebeektunnel opengesteld voor autoverkeer in beide richtingen. Hiermee krijgen we een goed beeld of de tunnel kan bijdragen aan een betere verblijfskwaliteit in Assendorp of dat het tot allerlei ongewenste effecten leidt. 

Hoe werkte de proef?

  • Voor een goede evaluatie is het belangrijk om vóór de start van de proef en tijdens de proef - op een aantal momenten - het verkeer te tellen op zes plekken: Westerlaan, Van Roijensingel, Hortensiastraat, Van Karnebeektunnel, Hertenstraat en Deventerstraatweg.
  • De proef is december 2020 gestart. We bevonden ons toen al in de Corona-pandemie. Het is bekend dat de hoeveelheid autoverkeer tijdens de pandemie wat lager ligt dan daarvoor. Bovendien was bij de start van de proef het Stationsplein voor autoverkeer afgesloten.
  • Om een representatief beeld te krijgen is de referentiesituatie voor de proef gekozen in 2019. Toen was er nog geen Corona en was het Stationsplein open. 
  • Tijdens de proef is op een drietal momenten geteld: in januari 2021, mei 2021 en november/december 2021. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat in januari en mei 2021 het Stationsplein dicht was voor autoverkeer en in november was het Stationsplein open. 
  • De proef is geëindigd in Coronatijd. Om een goede vergelijking te maken met de referentiesituatie voor de proef is een correctie uitgevoerd op de laatste telling in november/december. 

Wat zijn de resultaten?

Uit de verkeerstellingen tijdens de verkeersproef zijn de volgende conclusies te trekken:

  1. De openstelling van de Van Karnebeektunnel leidt tot afname van autoverkeer via de route Oosterlaan – Stationsplein – Westerlaan en verder richting de Veerallee. Daarmee draagt het bij aan een aantrekkelijker verblijfsgebied van Assendorp en het centrumgebied.
  2. De tunnel wordt vooral gebruikt door bestemmingsverkeer naar Assendorp en Pierik. Dit is ook de bedoeling. Doorgaand verkeer rijdt via de buitenring en sluipt niet via de tunnel.
  3. De nieuwe inrichting van het Stationsplein heeft geleid tot grote afname van het autoverkeer in de omgeving van het Stationsplein.

Wat zijn de reacties uit de omgeving?

Tussentijdse reacties die we uit de buurt gekregen hebben zijn overwegend positief. Een aantal bewoners geeft aan blij te zijn met de openstelling omdat ze zo minder hoeven om te rijden. We hebben geen klacht ontvangen over drukte in de tunnel. Wel hebben we een tweetal meldingen ontvangen over extra verkeer in de Hertenstraat. Sinds de openstelling van het Stationsplein is het aantal auto’s door de Hertenstraat fors afgenomen en lijkt dit probleem opgelost.

Wat doet de gemeente met de resultaten?

Op basis van de resultaten en de reacties uit de omgeving willen we het besluitproces in gang zetten om de Van Karnebeektunnel definitief open te stellen voor autoverkeer in beide richtingen. Hiervoor is een verkeersbesluit en mogelijk een wijziging van het huidige bestemmingsplan nodig.

Daarnaast gaan we onderzoeken welke fysieke aanpassingen in de tunnel en bij de aansluitende kruisingen nodig zijn en gaan we een onderzoek naar de geluidsbelasting en de luchtkwaliteit doen.

Voordat we een besluit nemen horen we graag eerst van de bewoners in de omgeving van de tunnel of zij dezelfde ervaringen hebben. En wat de bewoners belangrijk vinden als we de tunnel definitief openstellen. Hiervoor ontvangen de bewoners een brief met een uitnodiging voor een inloopbijeenkomst.

Hebt u vragen?

Heeft u over de verkeersproef tips, opmerkingen of vragen? Neem dan contact op met Team Spoorzone via het telefoonnummer 14038 of stuur een bericht naar spoorzone@zwolle.nl. U bent uiteraard ook van harte welkom op de inloopbijeenkomst op woensdag 16 februari  tussen 18:30 en 20:00 uur in Wijkcentrum De Enk (Enkstraat 67).

Zero -emissie busvervoer

Het busstation van Zwolle heeft nieuwe laadvoorzieningen voor het openbaar busvervoer gekregen. Vanaf 13 december 2020 rijdt bijna alle openbaar busvervoer emissievrij door Zwolle. Dit betekent dat uit de uitlaat van de voertuigen geen schadelijke stoffen zoals CO2 vrijkomen. Er wordt gereden met elektrische bussen door de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland. Emissievrij busvervoer verbetert de luchtkwaliteit en draagt bij aan een aangenaam leefklimaat van de stad Zwolle waar iedereen prettig woont, werkt en recreëert.

In opdracht van de provincie Overijssel, heeft de gemeente Zwolle van april tot oktober 2020 laadvoorzieningen voor elektrische bussen voor het busstation aan de Hanzelaan gerealiseerd. Deze nieuwe voorzieningen bestaan uit een ruimtelijke voorziening waarin inkoop- en verdeelstations zitten en meerdere laadpalen.

Schoon

Elektrische bussen maken de OV-knoop Zwolle, de tweede spoorknoop van Nederland, aantrekkelijker. Omdat de bussen geen CO2-uitstoot geven, blijft de lucht in het stationsgebied schoon. Een elektrische bus veroorzaakt minder geluid en trillingen dan de huidige bussen die op diesel of gas rijden. Dit maakt het busstation een comfortabele plek om op de bus te wachten.

Naast duurzaam busvervoer heeft station Zwolle ook veel meer ruimte voor het stallen van fietsen en uitleen van OV-fietsen. Dit verbetert de bereikbaarheid van de OV-knoop: een plek waar het makkelijk en snel overstappen is op trein, bus, fiets, taxi en ander vervoer.

Tussentijds opladen

Keolis verzorgt het openbaar busvervoer met elektrische bussen in de regio IJssel-Vecht waar de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland onder vallen. Om ervoor te zorgen dat deze voertuigen gedurende de dienstregeling tussentijds kunnen worden opgeladen, heeft de gemeente Zwolle in opdracht van de provincie Overijssel nieuwe laadvoorzieningen op het busstation van Zwolle gerealiseerd.

Stadsentree Stationsplein-Stationsweg

Na een aantal jaren bouwen was de groene en gastvrije stadsentree Stationsplein-Stationsweg in oktober 2021 klaar, samen met de klimaatrobuuste ondergrondse fietsenstalling voor 5.800 fietsen en het vernieuwde stationsgebouw. Een belangrijke mijlpaal voor alle Zwollenaren, bezoekers, reizigers uit heel Nederland, want vanaf toen is voor hen iedere dag de groene loper uitgerold. Daarom vierde Zwolle met de regio van vrijdag 8 oktober tot en met zondag 10 oktober 2021 feest bij de sprankelende nieuwe entree.

Officiële opening

Op 8 oktober 2021 is de stadsentree officieel geopend, samen met de samenwerkende partijen in Spoorzone Zwolle, zoals ProRail, NS en de bouwers. Tijdens deze opening sprongen kinderen van basisschool De Parkschool, met hun regenlaarsjes aan, in de nieuwe vijver op het Stationsplein. Dansers uit de hele regio maakten het moment extra feestelijk met hun verbluffende optreden.

7.000 bezoekers

Op 9 en 10 oktober 2021 vierden zo’n 7.000 Zwollenaren en bezoekers de opening mee tijdens 'Beleef Spoorzone Zwolle'. Veel mensen, jong en oud, namen een gratis ritje in een 22 meter hoog reuzenrad om te genieten van het uitzicht over de nieuwe groene loper tussen het station en de binnenstad.

Openluchttentoonstelling

Op het Stationsplein kon iedereen van 8 tot en met eind oktober 2021 verschillende tentoonstellingen bekijken. Met bijvoorbeeld historische foto’s van het Stationsplein en het stationsgebouw, en impressies van het ontwerp voor de unieke loopbrug over het spoor en de plannen voor de Ooster- en Westerlaan. 

Afspraak maken

In het Stadskantoor kunt u alleen op afspraak terecht.

Maak een afspraak 

Stadskantoor, Lübeckplein 2, 8017 JZ Zwolle
Stadhuis, Grote Kerkplein 15, 8011 PK Zwolle

Neem contact met ons op

Postbus 10007, 8000 GA Zwolle
Stuur een bericht

Telefoon: 14 038 (5 cijfers,
tussen 09.00 en 17.00 uur)
Vanuit het buitenland: +31 38 498 31 38
Whatsapp: 06 83 29 66 88
(bellen naar dit nummer is niet mogelijk)

BTW/KvK-nummer

BTW: NL001900249B01
KvK: 08218173

Blijf op de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Wij zijn bereikbaar via

© 2022 Gemeente Zwolle