Klachten en huurmisstanden

We willen dat mensen goed en veilig kunnen wonen in Zwolle en daarvoor een redelijke huurprijs betalen. Heeft u een klacht of is er sprake van huurmisstanden of onveilige situaties? En krijgt u geen gehoor bij de verhuurder? Dan kunt u bij verschillende instanties terecht voor advies en (juridische) ondersteuning. Hieronder vindt u een overzicht van instanties waarbij u met uw klacht terecht kunt.

Goed verhuurderschap

Vanuit de Wet goed verhuurderschap kunt u bij ons terecht voor:

  • Het voorkomen en tegengaan van discriminatie en intimidatie;
  • Het voorkomen van een te hoge waarborgsom en onredelijke servicekosten;
  • De plicht om de huurovereenkomst op schrift te stellen;
  • De plicht om de huurder over een aantal zaken te informeren; zoals de rechten en plichten van de huurder;
  • Een verbod op het vragen van dubbele bemiddelingskosten.

Om arbeidsmigranten beter te beschermen zijn er voor hen extra regels waar verhuurders en verhuurbemiddelaars zich aan moeten houden:

  • De huurovereenkomst moet apart van de arbeidsovereenkomst worden vastgelegd;
  • De arbeidsmigrant moet worden geïnformeerd over zijn rechten en plichten in een taal waaraan de arbeidsmigrant de voorkeur geeft.

Wilt u een melding doen?

Vul dan het meldingsformulier in en stuur deze via het contactformulier op. U ontvangt binnen 5 dagen een ontvangstbevestiging. De gemeente beoordeelt uw melding daarna zo snel mogelijk.

Hierbinnen hebben we aandacht voor:

  • Als u de melding anoniem doet dan kunnen wij u niet op de hoogte houden van het verloop van de melding; en
  • Huurt u een woning van een woningcorporatie? Meld dan uw klacht dan rechtstreeks bij de woningcorporatie die de woning verhuurt

Lees meer over de Wet Goed Verhuurderschap op de website van de Rijksoverheidexterne-link-icoon. Er bestaat ook een uitlegvideo. Deze video is ook beschikbaar met ondertiteling in andere talen: Engels (English)externe-link-icoon, Spaans (Español)externe-link-icoon, Pools (Polski)externe-link-icoon, Roemeens (Românâ)externe-link-icoon en Bulgaars (български)externe-link-icoon.

Handhaving (bouw)regels

U kunt met klachten natuurlijk ook bij ons terecht. Denk daarbij aan klachten met betrekking tot:

  • leefbaarheid
  • veiligheid
  • bouwtechnische aangelegenheden
  • bestemmingsplan aangelegenheden.

Deel uw klacht op onze pagina Verzoek om handhaving (bouw)regels.

Huurcommissie (Woonbond)

Bij klachten en juridische bijstand wat betreft:

  • huurprijs
  • bemiddelingskosten
  • onderhoud
  • servicekosten
  • kosten voor nutsvoorzieningen van uw huurwoning.

Kijk op www.huurcommissie.nlexterne-link-icoon voor meer informatie.

Het Juridisch loket

Voor juridische bijstand over de:

  • huurprijs
  • bemiddelingskosten
  • onderhoud- en servicekosten
  • of kosten voor nutsvoorzieningen van uw huurwoning.

Kijk voor meer informatie op de site van Jurdisch Loketexterne-link-icoon

GGD

Hier kunt u terecht als u gezondheidsklachten heeft die misschien die te maken hebben met de leefomgeving. Denk aan:

  • vocht en schimmel in huis
  • geluidsoverlast
  • luchtvervuiling
  • slechte ventilatie 
  • enzovoorts

Meer informatie vindt u op de site van de GGDexterne-link-icoon.

Studentenbalie SOOZ 

Voor al  je vragen en/of klachten op het gebied van studeren, wonen en werken in Zwolle. Denk aan een huurprijscheck en klachten en juridische bijstand over:

  • de huurprijs
  • bemiddelingskosten
  • onderhoud- en servicekosten
  • kosten voor nutsvoorzieningen

van je studentenwoning. Kijk op  www.sooz.nlexterne-link-icoon voor meer informatie.