Mobiliteitshubs

De gemeente Zwolle werkt aan een plan om de komende jaren mobiliteitshubs in de stad te ontwikkelen. Dit zijn plekken waar verschillende vormen van vervoer samenkomen, zoals fietsen, auto's en openbaar vervoer. Deze hubs helpen de stad om te groeien en ruimte te maken voor nieuwe woningen.

Zwolle blijft namelijk groeien en de ruimte in de stad wordt steeds schaarser. Het college van B en W heeft een strategie uitgewerkt voor de ontwikkeling van deze mobiliteitshubs, die ze nu voorleggen aan de gemeenteraad. Het doel is om Zwolle de komende tien tot twintig jaar leefbaar, gastvrij, gezond en goed bereikbaar te houden.

Wat zijn Mobiliteitshubs?

Mobiliteitshubs zijn goed toegankelijke locaties waar mensen hun auto kunnen parkeren en kunnen overstappen op een ander (schoner) vervoermiddel. Ook worden er, mede afhankelijk van het soort hub en de behoefte van de omgeving, voorzieningen in geplaatst als pakketkluisjes, is het een plek waar mensen een deelauto kunnen gebruiken of waar ze boodschappen kunnen doen en een plek waar zonnepanelen duurzame energie opwekken.

Waarom mobiliteitshubs?

We willen als groeiende stad een interessante plek blijven om te wonen, te ondernemen en te verblijven. En we blijven groeien; we breiden het woningaanbod in het centrumgebied uit met maar liefst achtduizend extra woningen. Deze groei is vooral voorzien in het historische centrum, Spoorzone en de Nieuwe Veemarkt.

Dat betekent dat we met een andere blik moeten kijken naar het gebruik van de beschikbare ruimte. Zo blijft Zwolle een leefbare, gezonde en bereikbare stad voor inwoners en bezoekers. 

Verschillende soorten hubs

Er komen verschillende soorten hubs. Voor de bezoekers en bewoners van het centrum komen er centrum- en buurthubs. Deze hubs zijn ook voor nieuwe grootschalige woningbouwgebieden in bijvoorbeeld Noorderkwartier, Weezenlanden-Noord, Roelenkwartier en Nieuwe Veemarkt en de Spoorzone. Daaromheen zijn kleinschalige buurt- en microhubs gepland. Deze zijn bedoeld voor de bestaande gebruikers van de stad. Tot slot worden stadsrand-, en regiohubs voorzien. Deze komen verder weg van het centrumgebied om bijvoorbeeld werknemers eerder te ontvangen zodat ze duurzaam verder kunnen reizen naar hun eindbestemming.

Bekijk de volledige Adaptieve Ontwikkelstrategie Mobiliteitshubs Zwolle of bekijk de praatplaat.

Hoe is de ontwikkelstrategie tot stand gekomen?

De Adaptieve Ontwikkelstrategie Mobiliteitshubs Zwolle (AOS) is in overleg met ontwikkelaars en corporaties tot stand gekomen. Zodra de plannen uit de AOS concreet worden, betrekken we de omgeving en kan de omgeving meedenken over de specifieke invulling van de hubs. Dit doen we bijvoorbeeld tijdens Stadshart- en Spoorcafés, het platform Bereikbaarheidsagenda en klankbordgroepen Noorderkwartier.