Parkeerboete of verkeersboete
In Zwolle moet u op bepaalde parkeerplekken parkeergeld betalen. Betaalt u niet? Of betaalt u niet genoeg? Dan krijgt u een boete. Daar komen nog extra kosten bij.
Parkeerboete of verkeersboete?
U kunt een parkeerboete of een verkeersboete krijgen. Op het briefje op uw voorruit staat welke boete u heeft gekregen.
- Parkeerboete: Dit is een boete voor niet of te weinig betalen in een gebied met betaald parkeren. U betaalt deze boete aan de gemeente. Een parkeerboete heet ook wel een naheffingsaanslag parkeerbelasting.
- Verkeersboete: Dit is een boete voor een verkeersovertreding. Bijvoorbeeld als u parkeert op een plek waar dat niet mag. U betaalt deze boete aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).
Bezwaar maken
Parkeerboete
Heeft u een parkeerboete gekregen en bent u het daarmee niet eens? Dan kunt u bezwaar maken bij de gemeente Zwolle. Dat kan binnen 6 weken na de dag waarop u de boete heeft gekregen. Wilt u bezwaar maken? Kijk dan eerst bij de veelgestelde vragen onderaan deze pagina.
U kunt uw bezwaar digitaal indienen:
Wilt u bezwaar maken via een brief, stuur de brief dan naar Gemeente Zwolle, t.a.v. Juridische zaken, NPB, Postbus 10007, 8000 GA Zwolle.
Maakt iemand anders bezwaar voor u? Stuur dan een volmacht mee. Doe dit binnen zes weken. Wilt u over uw bezwaar in gesprek met de gemeente, geef dat dan in uw brief aan.
Verkeersboete
Heeft u een verkeersboete gekregen en bent u het daarmee niet eens? Dan kunt u bezwaar maken bij het CJIB. Meer informatie vindt u op 'ik-ben-het-niet-eens-met-een-verkeersboete'.
Contact
Als u vragen heeft over een parkeerboete, kijk dan bij de veelgestelde vragen hieronder. Staat uw vraag hier niet bij, neem dan contact op via het telefoonnummer 14 038.
Veelgestelde vragen
Wat is een naheffingsaanslag?
Een parkeerboete, ook wel naheffingsaanslag parkeerbelasting, krijgt u omdat u geen of niet genoeg parkeergeld heeft betaald. De boete bestaat uit parkeerkosten plus de kosten voor de administratiekosten van de aanslag.
Onder 'bezwaar maken tegen de naheffingsaanslag' leest u wat u moet doen als u het niet eens bent met de boete.
Wat is een aankondiging van beschikking?
Als u fout parkeert, bijvoorbeeld op een stoep, dan bent u in overtreding. Dit heet een Wet Mulder-boete. Bij een Wet Mulder-overtreding heb je te maken met strafrecht.
Op de parkeerboete die u onder uw ruitenwisser heeft gekregen, staat 'Aankondiging van beschikking'. U moet het CJIB (Centraal Justitieel Incasso Bureau) betalen voor de aankondiging van beschikking.
Aangeven dat u het niet eens bent met deze beschikking, dus bezwaar maken, kunt u doen bij het Parket CVOM. Op de acceptgirokaart van het CJIB staat hoe u dit kunt doen.
Hoe kan ik de parkeerboete betalen?
Een paar weken nadat u de parkeerboete achter de ruitenwisser hebt gevonden, krijgt u een brief met de vraag of u de naheffingsaanslag wil betalen. U kunt binnen een maand na het krijgen van deze brief betalen. Als u op tijd betaalt, komen er geen extra kosten bij.
Ik heb bezwaar gemaakt, moet ik de parkeerboete dan wel eerst betalen?
Ja, de parkeerboete moet wel eerst betaald worden. Een bezwaar betekent niet dat de parkeerboete niet betaald moet worden. Het bedrag krijgt u mogelijk terug, maar moet wel eerst betaald worden.
Als u bezwaar maakt betekent dit ook niet dat u uitstel van betaling krijgt. Uitstel van betaling kunt u aanvragen bij de afdeling Financiën, team debiteurenbeheer.
Het was niet duidelijk dat ik hier niet mocht parkeren.
Als u twijfelt of en hoeveel parkeergeld u moet betalen, bent u verplicht om dit zelf te onderzoeken. Alle parkeertijden en kosten staan op www.zwolle.nl/parkeren. U kunt ook de Verordening parkeerbelastingen raadplegen.
De parkeerautomaat was kapot, dus ik kon niet betalen.
Op de parkeerautomaat staat een telefoonnummer dat u kunt bellen als u merkt dat de parkeerautomaat niet (goed) werkt. Als u niet heeft gebeld, dan gaat de gemeente Zwolle ervanuit dat de parkeerautomaat gewoon werkte.
Ik heb een kenteken van mijn bezoek op mijn bezoekersvergunning aangemeld, maar mijn bezoek heeft toch een parkeerboete gekregen. Hoe kan dit?
De drie meest voorkomende redenen zijn:
- Te laat aanmelden van de bezoekersvergunning, namelijk pas op het moment dat de parkeercontroleur het kenteken al aan het scannen is.
- Er zat een typefout in het kenteken bij het aanmelden van de bezoekersvergunning.
- Tijdens het aanmelden was er een storing in uw internetverbinding.
Controleer daarom altijd of het aanmelden is gelukt.
Ik heb een bewonersvergunning, maar heb toch een parkeerboete gekregen. Hoe kan dit?
U heeft uw parkeervergunning gekregen onder een paar voorwaarden. De vergunning is namelijk niet overal in Zwolle geldig. Waarschijnlijk heeft u het voertuig geparkeerd op een parkeerplaats waar de vergunning niet geldig is. Of er is geparkeerd in een gebied (parkeerzone) waar de parkeervergunning niet geldig is.
Ik heb mijn parkeerticket betaald, maar heb toch een parkeerboete gekregen.
Als u een parkeerticket heeft betaald (via uw belprovider of bij een parkeerautomaat) raden wij u aan om te controleren of dit is gelukt. Dit kunt u doen via de factuur van de belprovider (als u belparkeren heeft gebruikt) of op uw bankafschrift (als u betaald heeft bij een parkeerautomaat).
Ik heb een parkeerboete gekregen, kan ik bezwaar maken?
U kunt binnen 6 weken (na de dag waarop u de boete kreeg) bezwaar maken tegen de boete. Heeft u een parkeerticket betaald en heeft u een boete gekregen, dan kunt u online bezwaar maken.
U kunt uw bezwaar online inleveren of via een brief. Hoe dat moet, vindt u op www.zwolle.nl/parkeerboete-of-verkeersboete. Om zo snel mogelijk naar uw bezwaar te kunnen kijken, vragen wij u een kopie van de factuur of bankafschrift mee te sturen.