Veelgestelde vragen Fietsbereikbaarheid
Lees hier de veelgestelde vragen over de projecten binnen het onderwerp Fietsbereikbaarheid
Veelgestelde vragen
Waarom wordt er meer ruimte gemaakt voor fietsers en voetgangers in de de binnenstad?
Het aantal mensen en auto's in Zwolle groeit snel. Om de stad leefbaar en bereikbaar te houden, focussen we meer op lopen en fietsen. Zo blijft Zwolle vriendelijk, veilig en toegankelijk voor iedereen, nu en in de toekomst.
Waarom wordt er gestart met de Zuidelijke fietsroute, met de Koestraat en Kamperstraat
Om drukke plekken als de Grote Markt en Melkmarkt veilig te houden, creëren we nieuwe fietsroutes. De Koestraat is smal en onveilig, dus we beginnen daar. We maken de straten ook fijn voor voetgangers en voegen wat groen toe, waar dat kan.
Zijn er cijfers bekend over de verkeersveiligheid en doorgaand verkeer in de binnenstad?
Het aantal geregistreerde ongevallen wordt landelijk bijgehouden, maar helaas niet alle (lichte) ongevallen en bijna-ongevallen. Samen met de provincie Overijssel werken we aan een nieuwe aanpak (SPV) voor verkeersveiligheid, gebaseerd op risico-indicatoren. Dit moet proactief inzicht geven in verkeersonveilige locaties.
Welke besluiten zijn er genomen voor de verbetering van de fietsroutes?
De strategische visie op het Stadshart is het ‘Ontwikkelprogramma Ons Stadshart van Morgen’. Dit Ontwikkelprogramma is in het voorjaar 2022 vastgesteld door de gemeenteraad. Hoe deze visie wordt uitgewerkt staat in de ‘Uitvoeringsagenda Ons Stadshart van Morgen’ die in februari 2023 is vastgesteld. De Melkmarkt en de Grote Markt zijn als voetgangersgebied aangewezen. Het college heeft hierover in februari 2023 een besluit genomen, inclusief de verbetering van de fietsroutes door de binnenstad. In december 2023 heeft de gemeenteraad de parkeerstrategie 2040 aangenomen. Na de vaststelling van de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad worden de afspraken die hierin staan ook meegenomen in de verdere besluitvorming. De plannen in de Bereikbaarheidsagenda zorgen voor samenhang met de andere mobiliteitsonderwerpen die in de stad spelen.
Hoe kan ik meedenken?
Er worden verschillende mogelijkheden geboden om mee te denken over de plannen. Binnen het thema 'Fietsbereikbaarheid' vallen verschillende (deel)projecten zoals de uitbreiding van de fietsenstalling aan het Rodetorenplein en de vernieuwing van de Koestraat. Houd de projectpagina's en de nieuwsbrief in de gaten om op te hoogte te blijven van de verschillende meedenkmogelijkheden.
Waar kunnen mensen straks parkeren, als het binnen de gracht niet altijd mogelijk is?
Met een parkeervergunning kun je parkeren waar dat mag. We verplaatsen parkeerplekken naar hubs en garages, maar dat gaat stap voor stap en in samenhang met de uitgegeven parkeervergunningen. De gehandicaptenplaatsen breiden we uit. In de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad onderzoeken we of de regels voor gehandicaptenvergunningen passender gemaakt kunnen worden.
Kunnen de betaald parkeerplekken in de parkeersector voor bezoekers worden opgeheven en beschikbaar worden gesteld voor vergunninghouders?
De betaald parkeerplekken voor bezoekers in de openbare ruimte in de historische binnenstad worden gefaseerd binnen de projecten opgeheven. Het opheffen van deze parkeerplekken hangt samen met het uitbreiden van het aantal beschikbare parkeerplekken in de mobiliteitshubs en de parkeergarages. We onderzoeken in de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad of het mogelijk en (juridisch)haalbaar is om vergunninghouders op deze parkeerplekken te laten parkeren, als er geen herinrichting gepland staat in het gebied.
Voor het verplaatsen van de parkeerplekken voor vergunninghouders is het van belang dat er een goede verhouding blijft bestaan tussen het aantal uitgegeven parkeervergunningen en het aantal beschikbare parkeerplekken. Nieuwe bewoners kunnen een abonnement aanvragen voor de mobiliteitshubs en parkeergarages. We denken dat, met ondersteuning van een communicatiecampagne om parkeervergunningen in te ruilen voor een abonnement, het aantal aanvragen voor parkeervergunningen in de komende jaren afneemt. Een uitwerking en faseringsvoorstel hiervoor wordt gedaan binnen de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad.
Wat zijn alternatieve parkeerlocaties voor bewoners langs fietsroutes?
Met een vergunning kan je parkeren in de hele zone. Een parkeervergunning kan, onder dezelfde voorwaarden, geruild worden voor een abonnement in gemeentelijke garages of –terreinen. Op de website over de parkeerabonnementen zijn de parkeerlocaties waar dit mogelijk is te vinden. Het blijft voor bewoners mogelijk om mensen bij de deur af te zetten of boodschappen uit te laden.
Op welke manier zorgt de gemeente ervoor dat de stad voor bezoekers aantrekkelijk blijft om te bezoeken?
Er is momenteel genoeg plek binnen en rondom de binnenstad om alle parkeerplekken voor bezoekers en de parkeerplekken voor mensen met een vergunning in de Koestraat te verplaatsen. Als je als bewoner een parkeerabonnement hebt, krijg je gegarandeerd toegang tot de gemeentelijke parkeerplek en kun je daar je auto parkeren.
De gemeente Zwolle gaat de komende jaren investeren in meer parkeerplekken, vooral in de mobiliteitshubs rondom de binnenstad. Denk aan gebieden zoals Weezenlanden-Noord, het Noorderkwartier en de Nieuwe Veemarkt. Daarnaast kijken we naar de mogelijkheid om een mobiliteitshub te realiseren in het Roelenkwartier en misschien ook op andere plekken. Met extra parkeerplekken bij de ingangen van de stad wordt het voor bezoekers makkelijker om hun auto op handige plekken te parkeren. We onderzoeken ook de mogelijkheid om buurt-hubs te maken in andere wijken, zodat bewoners en werknemers daar kunnen parkeren. Dit kunnen bestaande parkeergarages of terreinen zijn, of nieuwe plekken die we gaan ontwikkelen. De details hiervan staan in de Adaptieve Ontwikkelstrategie mobiliteitshubs, een van de plannen van de Parkeerstrategie.
Op welke manier zorgt de gemeente ervoor dat de stad voor bezoekers aantrekkelijk blijft om te bezoeken?
Er is momenteel genoeg plek binnen en rondom de binnenstad om alle parkeerplekken voor bezoekers en de parkeerplekken voor mensen met een vergunning in de Koestraat te verplaatsen. Als je als bewoner een parkeerabonnement hebt, krijg je gegarandeerd toegang tot de gemeentelijke parkeerplek en kun je daar je auto parkeren.
De gemeente Zwolle gaat de komende jaren investeren in meer parkeerplekken, vooral in de mobiliteitshubs rondom de binnenstad. Denk aan gebieden zoals Weezenlanden-Noord, het Noorderkwartier en de Nieuwe Veemarkt. Daarnaast kijken we naar de mogelijkheid om een mobiliteitshub te realiseren in het Roelenkwartier en misschien ook op andere plekken. Met extra parkeerplekken bij de ingangen van de stad wordt het voor bezoekers makkelijker om hun auto op handige plekken te parkeren. We onderzoeken ook de mogelijkheid om buurt-hubs te maken in andere wijken, zodat bewoners en werknemers daar kunnen parkeren. Dit kunnen bestaande parkeergarages of terreinen zijn, of nieuwe plekken die we gaan ontwikkelen. De details hiervan worden uitgewerkt in de Adaptieve Ontwikkelstrategie mobiliteitshubs, een van de plannen van de Parkeerstrategie.
Kan gebruik worden gemaakt van de parkeerplekken bij het stadhuis in de Goudsteeg?
Dit is niet mogelijk. Op dit moment vindt een onderzoek plaats naar de herbestemming van het parkeerterrein van het stadhuis aan de Goudsteeg voor fietsparkeren. Op termijn vervallen de parkeerplekken voor auto's op dit terrein. De uitwerking daarvan vindt plaats in de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad.
Zijn de bewoners van de binnenstad verplicht om in parkeerplekken buiten de gracht of in parkeerhubs te parkeren?
Met een parkeervergunning kun je parkeren waar dat mag. We verplaatsen parkeerplekken naar hubs en garages, maar dat gaat stap voor stap en in samenhang met de uitgegeven parkeervergunningen. De gehandicaptenplaatsen breiden we uit. In de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad onderzoeken we of de regels voor gehandicaptenvergunningen passender gemaakt kunnen worden.
Zijn de bewoners van de binnenstad verplicht om in parkeerplekken buiten de gracht of in parkeerhubs te parkeren?
Mensen die in de stad wonen, kunnen nu zelf kiezen om hun auto te parkeren op gemeentelijke parkeerlocaties. Dat mag op dezelfde manier als met een parkeervergunning. Voor nieuwe aanvragen in het oude deel van de stad krijgen mensen alleen nog maar een speciaal abonnement voor de gemeentelijke parkeerplekken. We moedigen ook bewoners aan om hun parkeervergunning om te ruilen voor zo'n abonnement.
Met dat abonnement heb je altijd een plek om te parkeren. We denken dat deze veranderingen genoeg helpen en dat het niet nodig is om de parkeervergunningen verplicht in te leveren. Het kan wel zijn dat sommige parkeerplekken in het gebied waar je vergunning geldig is, anders worden ingedeeld. Dat betekent dat je misschien ergens anders binnen datzelfde gebied moet parkeren. De details van deze veranderingen worden later uitgelegd in de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad.
Als de parkeerplekken weggehaald worden, betekent dat dan dat ik mijn parkeervergunning verlies?
Nee, als we parkeerplekken weghalen of verplaatsen, heeft dat geen invloed op de parkeervergunning die je al hebt. We geven straks bij nieuwe aanvragen voor parkeervergunningen in de historische binnenstad alleen nog abonnementen uit voor de gemeentelijke parkeerlocaties. Hoe dit precies wordt geregeld, staat straks beschreven in de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad.
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we onze boodschappen thuis kunnen afleveren en onze oudere ouders nog steeds kunnen verwelkomen voor een bezoek?
Het blijft voor bewoners mogelijk om mensen bij de deur af te zetten of boodschappen uit te laden. Ook zijn we bezig met het creëren van meer gehandicaptenparkeerplaatsen in het stadscentrum.
Hoe zorgen jullie dat fietsroutes veilig blijven?
Met de uitwerking van het ontwerp van de fietsroutes houden we zoveel mogelijk rekening met het voorkomen van hoge snelheden. Een veilige fietsroute betekent ook dat er voldoende ruimte is om elkaar veilig te kunnen passeren. Hiervoor hebben we ruimte nodig. Het gedrag van de bestuurders is hierbij ook belangrijk. Dit is niet altijd in fysieke maatregelen te bepalen.
Wordt niet-bestemmingsverkeer zoals vrachtwagens verboden als de binnenstad vriendelijker wordt voor voetgangers en fietsers?
Het verbieden van niet-bestemmingsverkeer is een grote beslissing. We denken hier goed over na en onderzoeken het in de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad
Is het mogelijk om de fietsroutes eenrichtingsverkeer (ook voor fietsers) te maken?
In de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad onderzoeken we de verkeersroutes in de binnenstad. Sommige straten hebben nu eenrichtingsverkeer voor auto's en ander gemotoriseerd verkeer. Voor de bereikbaarheid ontkomen we er niet aan om een aantal straten in de binnenstad beschikbaar te houden voor twee richtingen autoverkeer. Om de bereikbaarheid voor fietsers te verbeteren, behouden we tweerichtingsverkeer op fietsroutes. We geven fietsers genoeg ruimte om veilig langs elkaar te gaan.
Kan de fietsroute door het park langs de Potgietersingel lopen voor meer sociale controle?
De beste fietsroute aan de zuidkant gaat via de Koestraat en Kamperstraat, omdat dit goed aansluit op invalswegen en routes naar fietsenstallingen. Een nieuwe route door het park vraagt om een lastige aansluiting op de Wilhelminasingel, waardoor het onveilig is. Daarom kiezen we voor de veilige route.
Hoe zorgen jullie dat fietsen op kruispunten veilig blijft?
Veiligheid is prioriteit bij het ontwerpen van kruispunten. We besteden extra aandacht aan het ontwerp, zodat fietsers zich veilig voelen. We kijken naar verschillende manieren om ervoor te zorgen dat kruispunten veilig worden gebruikt. Het ontwerp van fietsroutes en kruispunten houdt hier rekening mee.