euro iconBijstandsuitkering

Info

Heeft u weinig of geen inkomen? Dan kunt u een bijstandsuitkering aanvragen. Met de bijstandsuitkering kunt u noodzakelijke kosten betalen zoals eten, kleding en huur.

Wilt u weten hoe hoog de bijstandsuitkering is? Kijk dan op Normen Participatiewet.

Op zoek naar werk

De bijstandsuitkering is tijdelijk. Het is belangrijk dat u zo snel mogelijk (weer) aan het werk gaat en inkomen krijgt. We verwachten dat u er alles aan doet om betaald werk te vinden. Ook als dit werk is waarvoor u niet bent opgeleid. U solliciteert en schrijft zich in bij uitzendbureaus. Als u een bijstandsuitkering krijgt, wordt u geholpen bij het vinden van werk.

Lees meer over uw arbeidsverplichtingen en eventuele tijdelijke vrijstellingen.

Voorwaarden

Voor het aanvragen van een bijstandsuitkering moet u aan deze voorwaarden voldoen:

  • U woont rechtmatig in Nederland
  • U bent tussen de 18 jaar en de AOW-gerechtigde leeftijd.
  • Het inkomen van u en/of uw eventuele partner is niet hoger dan de bijstandsnorm die voor u geldt. De bijstandsnormen vindt u hier.
  • Uw vermogen is niet hoger dan de Participatiewet toestaat.
  • U zit niet in de gevangenis of een huis van bewaring.
  • U ontvangt geen studiefinanciering.
  • U heeft geen recht op een andere voorziening of uitkering.
  • U heeft basiskennis van de Nederlandse taal. Of u doet moeite om de Nederlandse taal beter te leren. Lees wat de taaleis voor u betekent.

Meer informatie over de voorwaarden, rechten en plichten leest u op bijstand, vragen en antwoorden

Meer informatie over de Participatiewet vindt u op rijksoverheid.nl

Aanvraag

U kunt hier uw aanvraag digitaal indienen. Daarvoor heeft u DigiD nodig. 

Digitale bewijsstukken moet u direct toevoegen. Het handigst is, als u deze stukken van tevoren opzoekt en klaarzet in een map op uw computer, telefoon of tablet. Heeft u papieren bewijsstukken? Dan kunt u daar een digitale foto van maken en die toevoegen. Zorgt u er wel voor dat de bewijsstukken duidelijk leesbaar zijn?

Voor uw aanvraag hebben we in ieder geval van u (en uw mogelijke partner) nodig:

  • kopie van een geldig identiteitsbewijs (geen rijbewijs)
  • kopie bankafschriften en van andere bezittingen
  • kopie bewijsstuk van al uw overige inkomsten

Aanvragen met DigiD

Bewindvoerder of curator

Aanvragen met e-Herkenning

Hoe verder

Zodra u uw aanvraag heeft verstuurd, krijgt u een e-mail van ons. Daarin staat dat wij uw aanvraag hebben ontvangen. In de e-mail staat ook het nummer van uw aanvraag. Dit nummer noemen wij het zaaknummer.

Intakegesprek

Is de aanvraag compleet? Dan nodigen we u uit voor een intakegesprek. Tijdens het intakegesprek bespreken we uw mogelijkheden om te werken. Kunt u nu nog niet werken? Dan bespreken we wat er nog nodig is zodat u in de toekomst wel kunt gaan werken.

Scholingplicht

Bent u jonger dan 27 jaar? Dan geldt voor u scholingsplicht. Kunt u nog studiefinanciering of een studentenlening aanvragen? Dan betekent dat dat u terug naar school moet. De scholingsplicht zullen we met u bespreken in het intakegesprek.

Zelf volgen

Op MijnLoket ziet u hoever wij zijn met de behandeling van uw aanvraag. Eventueel kunt u daar nog bewijsstukken toevoegen.

Niet digitaal

Als het u niet lukt om digitaal een aanvraag in te dienen, neem dan contact met ons op. Wij bekijken dan hoe wij u het beste kunnen helpen.

Moeite met schrijven of invullen

Vindt u het moeilijk om formulieren in te vullen? Op Orde Zwolle helpt u hier graag bij. Bel dan naar (038) 456 97 50.

Voorschot

Heeft u een uitkering aangevraagd? Is de aanvraag al vier weken in behandeling en heeft u nog geen besluit van ons ontvangen? Dan krijgt u een voorschot. U kunt hier ook zelf om vragen bij consulent die uw aanvraag behandeld.

Geen voorschot

U krijgt geen voorschot als direct duidelijk is dat u geen recht hebt op bijstand. Ook als u nog niet alle gevraagde gegevens heeft ingeleverd, kunt u (nog) geen voorschot krijgen.

Een voorschot moet u terugbetalen. De gemeente verrekent het voorschot met uw bijstandsuitkering.

Contact

Heeft u vragen over deze regeling? Neem dan contact op met de gemeente Zwolle.

Klachten & meldingen

Bent u niet tevreden over de manier waarop de gemeente u heeft behandeld? Of wilt u iets melden? Lees dan op de pagina Meldingen, klachten en bezwaren hoe u dat kunt doorgeven.

Afspraak maken

In het Stadskantoor kunt u alleen op afspraak terecht.

Maak een afspraak

Stadskantoor, Lübeckplein 2, 8017 JZ Zwolle
Stadhuis, Grote Kerkplein 15, 8011 PK Zwolle

Neem contact met ons op

Postbus 10007, 8000 GA Zwolle

Stuur een bericht

Telefoon: 14 038 (5 cijfers,
tussen 08.30 en 17.00 uur)
Vanuit het buitenland: +31 38 498 31 38

Whatsapp: 06 83 29 66 88
(bellen naar dit nummer is niet mogelijk)

BTW/KvK-nummer

BTW: NL001900249B01
KvK: 08218173

Blijf op de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Wij zijn bereikbaar via

© 2023 Gemeente Zwolle