Lezerspanel
Heeft u een goed gevoel voor taal? Of begrijpt u juist helemaal niets van onze teksten of brieven? Meldt u zich dan aan voor ons lezerspanel en geef uw mening! Zo maken we samen onze teksten beter.
Aanmelden voor het lezerspanel
Als lid van het lezerspanel krijgt u een paar keer per jaar een tekst van ons. U mag daar al uw commentaar op geven. Dat kan via een een online of papieren vragenlijst. Wij verbeteren daarna onze teksten, zodat iedereen ze kan begrijpen.
U kunt zich online aanmelden voor het lezerspanel.
Hoe zien de nieuwe teksten eruit?
We hebben altijd veel aan de ideeën en suggesties van het lezerspanel. Heeft u uw mening gegeven? Hartelijke dank hiervoor! Via de linkjes hieronder kunt u de eindresultaten bekijken.
Brief: Herinnering doorgeven verhuizing
Bent u misschien verhuisd? De post die wij aan u sturen, krijgen wij namelijk teruggestuurd. Mogelijk bent u vergeten uw nieuwe adres door te geven. In deze brief leest u wat u moet doen.
Bent u niet verhuisd?
Neem dan contact met ons op. U kunt ons bellen op telefoonnummer (038) 498 5188. Of stuur een e-mail naar: adresonderzoeken@zwolle.nl.
Bent u wel verhuisd?
Geef dit dan zo snel mogelijk door:
- Bent u verhuisd binnen Zwolle? Geef dit dan door via www.zwolle.nl/verhuizen. Of maak een afspraak op het stadskantoor. Dat kan via telefoonnummer (038) 498 5188 of via www.zwolle.nl/afspraakmaken.
- Bent u verhuisd naar een andere gemeente? Neem dan contact op met uw nieuwe gemeente om uw verhuizing door te geven.
- Bent u verhuisd naar het buitenland? Geef dit dan door via www.zwolle.nl/vertrek. Heeft u vragen? Bel dan (038) 498 5188. Belt u vanuit het buitenland? Bel dan +31 38 498 31 38.
Waarom dit belangrijk is
Als u verhuist, bent u verplicht om uw verhuizing door te geven. Dat staat in de wet. De gemeente past daarna uw gegevens aan in de administratie: de Basisregistratie Personen (BRP). Alle overheidsorganisaties gebruiken de BRP.
Geeft u uw verhuizing niet door? Dan kunnen wij u uitschrijven. Dat kan vervelende gevolgen hebben. U krijgt dan bijvoorbeeld geen uitkering of toeslagen meer. Uw zorgverzekering stopt. U kunt geen paspoort, rijbewijs of regelingen meer aanvragen. We kunnen u ook een boete geven. Die is maximaal € 325. Dat willen we graag voorkomen. Het is daarom belangrijk dat u uw verhuizing doorgeeft.
Vragen
Heeft u vragen over deze brief? Neem dan contact met ons op. U kunt ons bellen op telefoonnummer (038) 498 5188. Wij zijn iedere werkdag van 9.00 tot 17.00 uur bereikbaar. Of stuur een e-mail naar adresonderzoeken@zwolle.nl.
Als u ons belt of e-mailt, wilt u dan het kenmerk van deze brief doorgeven? Het kenmerk is [KENMERK].
Met vriendelijke groet,
Fauzia Koornstra - Abdoel
Sectiehoofd Burgerzaken
Brief: Herinnering doorgeven verhuizing i.v.m. adresonderzoek
Bent u misschien verhuisd? Wij hebben namelijk de vraag gekregen om te onderzoeken waar u woont. Mogelijk bent u vergeten uw nieuwe adres door te geven. In deze brief leest u wat u moet doen.
Bent u niet verhuisd?
Neem dan contact met ons op. U kunt ons bellen op telefoonnummer (038) 498 5188. Of stuur een e-mail naar: adresonderzoeken@zwolle.nl.
Bent u wel verhuisd?
Geef dit dan zo snel mogelijk door:
- Bent u verhuisd binnen Zwolle? Geef dit dan door via www.zwolle.nl/verhuizen. Of maak een afspraak op het stadskantoor. Dat kan via telefoonnummer (038) 498 5188 of via www.zwolle.nl/afspraakmaken.
- Bent u verhuisd naar een andere gemeente? Neem dan contact op met uw nieuwe gemeente om uw verhuizing door te geven.
- Bent u verhuisd naar het buitenland? Geef dit dan door via www.zwolle.nl/vertrek. Heeft u vragen? Bel dan (038) 498 5188. Belt u vanuit het buitenland? Bel dan +31 38 498 31 38.
Waarom dit belangrijk is
Als u verhuist, bent u verplicht om uw verhuizing door te geven. Dat staat in de wet. De gemeente past daarna uw gegevens aan in de administratie: de Basisregistratie Personen (BRP). Alle overheidsorganisaties gebruiken de BRP.
Geeft u uw verhuizing niet door? Dan kunnen wij u uitschrijven. Dat kan vervelende gevolgen hebben. U krijgt dan bijvoorbeeld geen uitkering of toeslagen meer. Uw zorgverzekering stopt. U kunt geen paspoort, rijbewijs of regelingen meer aanvragen. We kunnen u ook een boete geven. Die is maximaal € 325. Dat willen we graag voorkomen. Het is daarom belangrijk dat u uw verhuizing doorgeeft.
Vragen
Heeft u vragen over deze brief? Neem dan contact met ons op. U kunt ons bellen op telefoonnummer (038) 498 5188. Wij zijn iedere werkdag van 9.00 tot 17.00 uur bereikbaar. Of stuur een e-mail naar adresonderzoeken@zwolle.nl.
Als u ons belt of e-mailt, wilt u dan het kenmerk van deze brief doorgeven? Het kenmerk is [KENMERK].
Met vriendelijke groet,
Fauzia Koornstra - Abdoel
Sectiehoofd Burgerzaken
Brief: Herinnering doorgeven verhuizing i.v.m. inschrijving andere persoon op adres
Bent u misschien verhuisd? Iemand anders heeft zich namelijk op uw adres ingeschreven. Mogelijk bent u vergeten uw nieuwe adres door te geven. In deze brief leest u wat u moet doen.
Bent u niet verhuisd?
Neem dan contact met ons op. U kunt ons bellen op telefoonnummer (038) 498 5188. Of stuur een e-mail naar: adresonderzoeken@zwolle.nl.
Bent u wel verhuisd?
Geef dit dan zo snel mogelijk door:
- Bent u verhuisd binnen Zwolle? Geef dit dan door via www.zwolle.nl/verhuizen. Of maak een afspraak op het stadskantoor. Dat kan via telefoonnummer 14 038 of via www.zwolle.nl/afspraakmaken.
- Bent u verhuisd naar een andere gemeente? Neem dan contact op met uw nieuwe gemeente om uw verhuizing door te geven.
- Bent u verhuisd naar het buitenland? Geef dit dan door via www.zwolle.nl/vertrek. Heeft u vragen? Bel dan (038) 498 5188. Belt u vanuit het buitenland? Bel dan +31 38 498 31 38.
Waarom dit belangrijk is
Als u verhuist, bent u verplicht om uw verhuizing door te geven. Dat staat in de wet. De gemeente past daarna uw gegevens aan in de administratie: de Basisregistratie Personen (BRP). Alle overheidsorganisaties gebruiken de BRP.
Geeft u uw verhuizing niet door? Dan kunnen wij u uitschrijven. Dat kan vervelende gevolgen hebben. U krijgt dan bijvoorbeeld geen uitkering of toeslagen meer. Uw zorgverzekering stopt. U kunt geen paspoort, rijbewijs of regelingen meer aanvragen. We kunnen u ook een boete geven. Die is maximaal € 325. Dat willen we graag voorkomen. Het is daarom belangrijk dat u uw verhuizing doorgeeft.
Vragen
Heeft u vragen over deze brief? Neem dan contact met ons op. U kunt ons bellen op telefoonnummer (038) 498 5188. Wij zijn iedere werkdag van 9.00 tot 17.00 uur bereikbaar. Of stuur een e-mail naar adresonderzoeken@zwolle.nl.
Als u ons belt of e-mailt, wilt u dan het kenmerk van deze brief doorgeven? Het kenmerk is [KENMERK].
Met vriendelijke groet,
Fauzia Koornstra - Abdoel
Sectiehoofd Burgerzaken
Brief: Voornemen uitschrijven BRP
Wij denken dat u niet meer woont op het adres dat bovenaan deze brief staat. Daarover hebben wij u eerder een brief gestuurd. Helaas hebben wij uw nieuwe adres nog niet ontvangen. Als u geen nieuw adres aan ons doorgeeft, zijn wij van plan om u uit te schrijven. Dat kan vervelende gevolgen hebben. In deze brief leest u wat u moet doen.
Bent u niet verhuisd?
Neem dan contact met ons op. U kunt ons bellen op telefoonnummer (038) 498 5188. Of stuur een e-mail naar: adresonderzoeken@zwolle.nl.
Bent u wel verhuisd?
Dan bent u verplicht om dat zo snel mogelijk door te geven:
- Bent u verhuisd binnen Zwolle? Geef dit dan door via www.zwolle.nl/verhuizen. Of maak een afspraak op het stadskantoor. Dat kan via telefoonnummer (038) 498 5188 of via www.zwolle.nl/afspraakmaken.
- Bent u verhuisd naar een andere gemeente? Neem dan contact op met uw nieuwe gemeente om uw verhuizing door te geven.
- Bent u verhuisd naar het buitenland? Geef dit dan door via www.zwolle.nl/vertrek. Heeft u vragen? Bel dan (038) 498 5188. Belt u vanuit het buitenland? Bel dan +31 38 498 31 38.
Bent u het niet eens met deze brief?
Dan kunt u uw mening geven. Dat noemen we een zienswijze. Stuur uw zienswijze naar adresonderzoeken@zwolle.nl. Doe dit uiterlijk 4 weken na de datum die bovenaan deze brief staat. Wij bekijken dan uw situatie opnieuw. Daarna nemen we een besluit.
Wat gebeurt er als u niets doet?
Geeft u uw verhuizing niet door? En dient u geen zienswijze in? Dan besluiten wij over ongeveer 4 weken of we u uitschrijven uit de Basisregistratie Personen (BRP). We mogen u dan uitschrijven naar het buitenland, land Onbekend. Dat doen we vanaf de datum van deze brief.
De uitschrijving kan vervelende gevolgen hebben. U krijgt dan bijvoorbeeld geen uitkering of toeslagen meer. Uw zorgverzekering stopt. U kunt geen paspoort, rijbewijs of regelingen meer aanvragen. We kunnen u ook een boete geven. Die is maximaal € 325. Dat willen we graag voorkomen. Het is daarom belangrijk dat u uw verhuizing doorgeeft.
Wetten en regels
Voor deze brief kijken wij naar wetten en regels. Wilt u weten welke? Het gaat om:
- Wet BRP, artikel 2.39 en 2.43. Daar staat dat u uw verhuizing moet doorgeven aan de gemeente.
- Wet BRP, artikel 2.22. Daar staat dat wij u mogen uitschrijven naar land Onbekend.
Vragen
Heeft u vragen over deze brief? Neem dan contact met ons op. U kunt ons bellen op telefoonnummer (038) 498 5188. Wij zijn iedere werkdag van 9.00 tot 17.00 uur bereikbaar. Of stuur een e-mail naar adresonderzoeken@zwolle.nl.
Als u ons belt of e-mailt, wilt u dan het kenmerk van deze brief doorgeven? Het kenmerk is [KENMERK].
Met vriendelijke groet,
Fauzia Koornstra – Abdoel
Sectiehoofd Burgerzaken
Brief: Afhandeling van uw klacht (lange versie)
Beste mevrouw Schoenmaker,
Op 3 juni 2022 ontving ik uw klacht over de aanvraag van uw paspoort. Ik heb u op 7 juni 2022 gebeld. Wij hebben over deze klacht gesproken. In deze brief leest u de uitkomst van mijn onderzoek over uw klacht.
Uw klacht is gegrond
Dit betekent dat u gelijk heeft. Hieronder leg ik uit waarom.
Waar gaat uw klacht over
Uw klacht ging over het ophalen van uw paspoort. Op 24 mei 2022 heeft u bij ons een nieuw paspoort aangevraagd. Wij hebben toen gelijk een afspraak met u gemaakt om uw nieuwe paspoort op te halen. Door een fout in ons afsprakensysteem is er helaas iets mis gegaan. Daardoor lag uw nieuwe paspoort pas een dag later klaar.
Beoordelen van uw klacht
Bij het beoordelen van uw klacht kijken wij naar de klachtenregeling van de gemeente Zwolle. En wij kijken naar de Behoorlijkheidswijzer van de Nationale Ombudsman. Daarin staat dat de overheid haar organisatie en administratie goed op orde moet hebben. De overheid moet secuur werken en slordigheden voorkomen. En fouten zo snel mogelijk herstellen.
Waarom is uw klacht gegrond
Als u een afspraak met ons heeft, mag u er van uitgaan dat wij ons aan de afspraak houden. Door een fout in ons afsprakensysteem kwam u helaas voor niets naar het stadskantoor. Wij vinden dat erg vervelend. Ons afsprakensysteem hebben wij nu aangepast. De fout kan dus niet nog een keer voorkomen.
Verbeteren van onze dienstverlening
Bedankt dat u uw klacht bij ons heeft gemeld. Daar leren wij van. We doen ons best om u en alle andere inwoners van Zwolle zo goed mogelijk te helpen.
Wat kunt u doen als u het niet eens bent met deze brief
Bent u het niet eens met de uitkomst van mijn onderzoek? Of bent u het niet eens met de manier waarop ik uw klacht heb behandeld? Dan kunt u een klacht indienen bij Stichting de Overijsselse Ombudsman. De stichting is onafhankelijk.
Stichting de Overijsselse Ombudsman
Postbus 140
8100 AC Raalte
Telefoonnummer: (0572) 352 687
U kunt ook een informatiefolder of een klachtenformulier aanvragen. Of via www.overijsselseombudsman.nl een klachtenformulier invullen.
Waar staat dit in de wetten en regels
- Hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht gaat over klachtbehandeling. Hierin staan alle regels waar wij ons aan moeten houden. U vindt deze wet op www.wetten.overheid.nl.
- De gemeente Zwolle heeft een eigen klachtenregeling, te vinden op www.zwolle.nl/klachten. Daar leest u hoe wij omgaan met klachten.
- Wij kijken ook naar de Behoorlijkheidswijzer van de Nationale Ombudsman: www.nationaleombudsman.nl/behoorlijkheidswijzer.
Vragen
Heeft u vragen? U kunt mij bellen op (038) 123 4567. Of mail naar xxxxx@zwolle.nl.
Met vriendelijke groet,
Pieter Appelboom
Klachtencoördinator
Brief: Afhandeling van uw klacht (korte versie)
Beste mevrouw Schoenmaker,
Op 3 juni 2022 ontving ik uw klacht over het ophalen van uw paspoort.
Uw klacht
Uw klacht ging over het ophalen van uw paspoort. Op 24 mei 2022 heeft u bij ons een nieuw paspoort aangevraagd. Wij hebben toen gelijk een afspraak met u gemaakt om uw nieuwe paspoort op te halen. Door een fout in ons afsprakensysteem is er helaas iets mis gegaan. Daardoor lag uw nieuwe paspoort pas een dag later klaar.
U heeft gelijk
Ik heb u gebeld op 7 juni 2022. We hebben toen over uw klacht gesproken.
U heeft gelijk. Wij vinden het erg vervelend en bieden u hiervoor nog een keer onze excuses aan. Ons afsprakensysteem hebben wij nu aangepast.
We hebben afgesproken dat een verdere behandeling van uw klacht niet meer nodig is. Uw klacht is hiermee afgehandeld.
Verbeteren van onze dienstverlening
Bedankt dat u uw klacht bij ons heeft gemeld. Daar leren wij van. We doen ons best om u en alle andere inwoners van Zwolle zo goed mogelijk te helpen.
Vragen
Heeft u vragen? U kunt mij bellen op (038) 1234 567. Of mail naar xxxxx@zwolle.nl. Meer informatie over hoe wij omgaan met klachten vindt u op www.zwolle.nl/klachten.
Met vriendelijke groet,
Pieter Appelboom
Klachtencoördinator
Brief: Aanvraag schulddienstverlening
Beste mevrouw Schoenmaker,
U heeft schulddienstverlening aangevraagd. In deze brief leest u het besluit op uw aanvraag. En wat u moet inleveren.
Het besluit
Wij hebben besloten dat u schulddienstverlening krijgt.
Wat betekent dit voor u?
Wij gaan u helpen met uw geldproblemen. Op welke manier wij dit doen, staat in het plan van aanpak. Dit plan hebben we met u besproken. Het plan hoort bij het besluit. Daarom ontvangt u bij deze brief ook het plan van aanpak.
Inleveren
Het is belangrijk dat u het volgende inlevert:
- Het plan van aanpak. Zet hierop de datum, plaats en uw handtekening.
- Mogelijk moet u nog andere gegevens inleveren. Dit leest u in het plan van aanpak bij ‘gemaakte afspraken’.
Hoe u het plan van aanpak en de gegevens kunt inleveren, leest u in de bijlage. Heeft u hulp nodig bij het verzamelen of inleveren van de gegevens? Neem dan contact met mij op. Ik kan u adviseren wie u hierbij kan helpen.
Wilt u het plan van aanpak en de gegevens uiterlijk 28 augustus 2022 inleveren? Daarna start uw schulddienstverlening.
Afspraken
Om u goed te kunnen helpen, gelden er afspraken en verplichtingen. Deze staan in het plan van aanpak. Soms maken we tijdens de schulddienstverlening extra afspraken. Het is belangrijk dat u zich hieraan houdt. Doet u dit niet, dan moeten wij de schulddienstverlening misschien veranderen of stopzetten.
Belangrijke informatie
Bent u het niet eens met het besluit? Bij deze brief zit informatie waarin staat hoe u bezwaar kunt maken.
Dit besluit is gebaseerd op onder andere de artikelen 2 en 3 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en artikel 6 van de beleidsregels Schulddienstverlening Gemeente Zwolle 2018.
Vragen?
Heeft u nog vragen? Dan kunt u mij bellen op telefoonnummer (038) 123 4567. Of stuur een e-mail naar xxxx@zwolle.nl. Wilt u hierin uw naam en persoonsnummer noemen? Uw persoonsnummer staat bovenaan deze brief.
Met vriendelijke groet,
namens burgemeester en wethouders,
Pieter Appelboom
Consulent schulddienstverlening