Tarief op restafval

Vanaf 1 januari 2023 geldt in Zwolle een tarief op restafval. U betaalt dan een bedrag per keer dat u restafval weggooit. U heeft zelf invloed op de kosten door afval goed te scheiden. Want dan houdt u minder restafval over.

Tarieven afvalstoffenheffing

Het tarief op restafval is onderdeel van de afvalstoffenheffing. Naast het tarief op restafval (dat u betaalt per keer dat u restafval weggooit) betaalt u ook een vast bedrag.

Bekijk de tarieven voor de afvalstoffenheffing

Hulp

Bij het tarief op restafval is er extra hulp voor mensen die:

  • luiers of incontinentiemateriaal hebben
  • zwerfafval opruimen of een afvalbak geadopteerd hebben
  • niet in staan zijn zelf hun afval weg te brengen
  • medisch afval hebben  
  • een laag inkomen hebben

Verder kan iedereen een afspraak maken met een afvalcoach voor gratis hulp en advies.

Bekijk welke hulp er is

Scheidingswijzer en tips

De scheidingswijzer van ROVA helpt u te bepalen welk afval in welke afvalbak hoort. Ook wordt afval scheiden makkelijker met tips en voorbeelden van andere inwoners.  

Bekijk de scheidingswijzer van ROVA

Bekijk de tips en voorbeelden van andere inwoners

Waarom een tarief op restafval?

Met het tarief op restafval wil de gemeente inwoners aanmoedigen hun afval nog beter te scheiden. We zien dat Zwollenaren gemiddeld nu nog 181 kilo restafval per persoon per jaar aanbieden. Daarin zit nog veel materiaal dat we kunnen recyclen als we het scheiden. Ook blijft er dan minder restafval over dat we tegen hoge kosten moeten laten verbranden.

Tarief op restafval en afvalstoffenheffing

Wat houdt het tarief op restafval in?

Vanaf 1 januari 2023 betaalt u een bedrag per keer dat u restafval weggooit in de ondergrondse container. Dat noemen we het tarief op restafval.

Heeft u een eigen grijze restafvalcontainer bij huis? Dan betaalt u een bedrag per keer dat u de restafvalcontainer laat legen. Dit laatste komt vooral nog voor in het buitengebied en bij sommige standplaatsen (woonboten en woonwagens).

Het tarief op restafval is een onderdeel van de afvalstoffenheffing. De kosten hangen af van hoe vaak u restafval weggooit. U heeft hier zelf invloed op door goed te scheiden. Want hoe beter u scheidt, hoe minder restafval u overhoudt en hoe minder u hoeft te betalen.

Naast het tarief op restafval, betaalt u ook een vast bedrag aan afvalstoffenheffing.

Is het tarief op restafval niet hetzelfde als diftar?

Diftar is de afkoring voor een afvalsysteem met gedifferentieerde tarieven (verschillende tarieven). De uitwerking verschilt per gemeente. Met het tarief op restafval ontstaan in Zwolle ook verschillen in de afvalstoffenheffing die mensen betalen. In Zwolle noemen we het ‘tarief op restafval’, omdat dit duidelijker omschrijft waar het om gaat.

Waarom is het nodig een tarief voor restafval in te voeren?

Met het tarief op restafval willen we Zwollenaren aanmoedigen hun afval nog beter te scheiden. In andere gemeenten zie je dat het zorgt dat inwoners beter scheiden en minder restafval over blijft.  

Beter scheiden is nodig, omdat we zien dat Zwollenaren gemiddeld nu nog 181 kilo restafval per persoon per jaar aanbieden. Daarin zit nog veel materiaal dat we kunnen recyclen. Als we dat goed scheiden, hoeven we minder nieuwe materialen uit de aarde te halen. En dat is beter voor het milieu. Ook blijft dan minder restafval over dat we tegen hoge (milieu)kosten moeten laten verbranden. Die kosten voor het verbranden van restafval worden steeds hoger. Als we niks doen, gaan de kosten voor ons allemaal stijgen. Afval scheiden is dus ook nodig voor de portemonnee.

Ook de Nederlandse overheid wil dat we ons restafval verminderen. In 2025 mogen we nog 30 kg restafval per persoon per jaar hebben. We hebben dus nog een hele slag te slaan. Uiteindelijk werken we toe naar circulaire economie en een Zwolle zonder afval, waarin we zoveel mogelijk afval recyclen en zo min mogelijk restafval overhouden.

Wanneer gaat het tarief op restafval in?

Het tarief op restafval gaat in op 1 januari 2023.

Hoe ziet de afvalstoffenheffing er vanaf 2023 uit?

Ieder huishouden betaalt jaarlijks afvalstoffenheffing. In 2022 bestaat de afvalstoffenheffing nog uit één deel. Vanaf 2023 knippen we dat op in twee delen:

  1. Een vast deel. Hiervoor haalt ROVA bijvoorbeeld het pmd, papier, gft en glas op. Dit vaste deel betaalt u aan het begin van het jaar. We maken daarbij een onderscheid tussen  eenpersoonshuishoudens en meerpersoonshuishoudens.
  2. Een variabel deel: het tarief op restafval. Per keer dat u restafval weggooit, betaalt u een bepaald bedrag. De rekening voor het variabele deel krijgt u na afloop van het jaar. Door goed te scheiden, heeft u dus invloed op hoeveel afvalstoffenheffing u uiteindelijk betaalt. Als u goed scheidt, houdt u namelijk maar weinig restafval over.
Wat zijn de bedragen voor de afvalstoffenheffing in 2023?

Vast deel

  • Eenpersoonshuishouden: €233,77
  • Meerpersoonshuishouden: €250,57

Variabel deel: tarief op restafval

  • Zak in ondergrondse restafvalcontainer 60 liter: €1,70 per keer.
  • Zak in ondergrondse restafvalcontainer 80 liter: €2,30 per keer.
  • Eigen grijze restafvalcontainer bij huis laten legen: €10,20 per keer.
Wanneer zijn de tarieven voor het volgende jaar bekend?

De gemeente stelt elk jaar in november de tarieven vast voor het jaar erna.

Hoe weet ik welk tarief voor mij geldt?

Voor het vaste deel kijken we naar hoe groot uw huishouden is.

  • Woont u alleen? Dan geldt voor u het tarief voor een eenpersoonshuishouden.
  • Woont u met 2 of meer mensen in een huis? Dan geldt voor u het tarief voor een meerpersoonshuishouden.

Voor het variabele deel kijken we naar welke container u gebruikt.

  • De meeste inwoners in Zwolle gebruiken een ondergrondse restafvalcontainer van 60 liter en betalen dus dat tarief.
  • Woont u in de binnenstad? Dan geldt voor u het tarief van de 80-litercontainer. Alle containers binnen de stadsgrachten zijn namelijk 80 liter, omdat ook bedrijven er van gebruik maken.
  • Woont u in het buitengebied of op een standplaats (woonboot/woonwagen) en heeft u een eigen grijze container bij huis? Dan geldt dat tarief voor u.  
Wanneer krijg ik de rekening van de afvalstoffenheffing?

De rekening van de afvalstoffenheffing (de aanslag) krijgt u via GBLT. U krijgt deze aan het begin van het jaar, in februari. Op de aanslag staat het bedrag voor het vaste deel voor het komende jaar en het bedrag voor het variabele deel (tarief op restafval) van het afgelopen jaar.

Voorbeeld:

  • In februari 2023 krijg u de rekening voor het vaste deel van 2023.
  • In februari 2024 krijgt u de rekening voor het variabele deel (tarief op restafval) van 2023 + de rekening voor het vaste deel van 2024.
  • In februari 2025 krijgt u de rekening voor het variabele deel van 2024 + de rekening voor het vaste deel van 2025.
    Etc.

Let op. Het oorspronkelijke idee was dat inwoners aan het begin van het jaar een voorschot zouden betalen voor het variabele deel. Na afloop van het jaar konden ze dan geld terugkrijgen of moeten ze bijbetalen. Dit is ingewikkelder, daarom is het voorstel nu dat inwoners de rekening voor het variabele deel na afloop van het jaar betalen.  

Waarom is er ook een vast bedrag in de afvalstoffenheffing?

Naast het variabele deel van de afvalstoffenheffing dat geldt voor het restafval, betaalt u ook een vast bedrag. Hiermee betalen we alle andere afvalkosten in Zwolle. Zoals de kosten voor het ophalen, transporteren en verwerken van uw gft, pmd, papier en glas, de kosten voor het milieubrengstation, de tuinzak, de ophaalservice voor grofvuil etc.

Waarom is de afvalstoffenheffing in 2023 hoger dan in 2022?

Als u de kosten voor het vaste deel en het (gemiddelde) variabele deel bij elkaar optelt dan ziet u dat de afvalstoffenheffing in 2023 hoger ligt in 2022. Voorheen was de opbrengst van de afvalstoffenheffing niet voldoende om alle afvalkosten in Zwolle te betalen. In het coalitieakkoord heeft de gemeente afgesproken de afvalstoffenheffing kostendekkend te maken. Daarom hebben we naast de jaarlijkse indexatie (3.65%) ook een verhoging (5.14%) toegepast.

Waarom is er zo´n klein verschil in het vaste tarief tussen een- en meerpersoonshuishoudens?

Er was altijd al een beperkt verschil in de afvalstoffenheffing tussen eenpersoons- en meerpersoonshuishoudens. Alle huishoudens hebben namelijk dezelfde basis aan service (iedereen heeft bijvoorbeeld voorzieningen om pmd, gft en papier te scheiden en iedereen mag evenveel afval naar het milieubrengstation brengen). Wel hebben meerpersoonshuishoudens wat meer van alle soorten afval. Maar dit neemt niet evenredig toe: het is niet zo dat twee personen twee keer zoveel afval hebben als één persoon.

Waarom is het vaste tarief voor meerpersoonshuishoudens meer afgenomen dan dat van eenpersoonshuishoudens?

De vaste tarieven van 2022 en 2023 zijn niet vergelijkbaar. In 2022 zitten namelijk de kosten voor restafval nog in het vaste tarief verwerkt. In 2023 zijn die kosten er uit gehaald en betalen mensen een tarief per keer dat ze restafval weggooien (variabel).

Meerpersoonshuishoudens hebben meer restafval dan eenpersoonshuishoudens. In hun bedrag in 2022 zat daarom ook een hoger bedrag aan restafvalkosten verwerkt. Daarom is er bij hen in 2023 ook een hoger bedrag aan restafval uit het vaste tarief gehaald. Daardoor betalen zij aan het begin van het jaar naar rato een wat minder hoog vast tarief dan eenpersoonshuishoudens. Maar let op: omdat zij meer restafval hebben, zullen zij vaker restafval weggooien en dus aan het eind van het jaar ook vaker het tarief op restafval betalen.

Als u de kosten voor het vaste deel en het (gemiddelde) variabele deel (tarief op restafval) bij elkaar optelt en dat vergelijkt met 2022, dan is te zien dat dit voor alle huishoudens naar rato evenveel is toegenomen.

Waarom kijken jullie bij het bepalen van de afvalstoffenheffing niet naar het aantal mensen of het soort woning?

Alle huishoudens hebben dezelfde basis aan service (iedereen heeft bijvoorbeeld voorzieningen om pmd, gft en papier te scheiden en iedereen mag evenveel afval naar het milieubrengstation brengen). Ook heeft elk huishouden een basis aan afval, onafhankelijk van hoeveel mensen er wonen. Het inzamelen en verwerken van dit afval kost geldt. Wel hebben meerpersoonshuishoudens wat meer van alle soorten afval. Maar dit neemt niet evenredig toe: het is niet zo dat twee personen twee keer zoveel afval hebben als één persoon. Daarom maken we alleen een (beperkt) onderscheid tussen eenpersoons- en meerpersoonshuishoudens.

Hoe kan ik de afvalstoffenheffing laag houden?

U heeft invloed op het variabele deel van de afvalstoffenheffing, dat u betaalt voor uw restafval. Door zo goed mogelijk te scheiden, houdt u maar weinig restafval over. En hoe minder vaak u restafval weggooit, hoe lager het variabele deel van de afvalstoffenheffing (tarief op restafval) voor u is.

Op het vaste deel van de afvalstoffenheffing heeft u geen invloed.

Wat als ik een rekening (aanslag) krijg van GBLT, die volgens mij niet klopt?

Als u denkt dat de afvalstoffenheffing niet klopt, dan kunt u hierop bezwaar maken bij GBLT via gblt.nl/bezwaar

Wat zijn ervaringen in andere gemeenten met een tarief op restafval?

Er zijn meerdere gemeenten die al jarenlang werken met een tarief op restafval. Dat blijkt in die andere gemeenten goed te werken. Ook in gemeenten van vergelijkbare grootte, zoals Apeldoorn en Deventer. Uit cijfers van Rijkswaterstaat blijkt bijvoorbeeld dat gemeenten waar mensen moeten betalen voor hun restafval, minder restafval hebben dan gemeenten zonder dit systeem. Ook de hoeveelheid gescheiden afval is toegenomen. Bovendien maakt het mensen bewuster van de gevolgen van afval op het milieu, de kosten van afval/grondstoffen en de invloed van hergebruik.

Restafval weggooien

Waarom kijken jullie naar hoe vaak ik restafval weggooi en niet naar hoeveel?

Er zit geen weegsysteem in de ondergrondse containers. Hierdoor is het niet mogelijk om te zien welk gewicht aan afval mensen weggooien. Het ombouwen van de containers naar containers met een weegsysteem is heel duur. Ook is een weegsysteem technisch gezien complex en storingsgevoelig. We moeten dan regelmatig controleren of de containers nog wel goed wegen. Daarom is gekozen om te kijken naar het aantal keer dat u restafval weggooit.

Ik gooi steeds klein zakjes restafval weg, wat kan ik doen?

We kijken naar hoe vaak u restafval weggooit. Het is daarom verstandig uw restafval op te sparen totdat u een grotere zak vol heeft. U kunt bijvoorbeeld kleinere zakjes legen in een grotere zak of bak (60 liter), die u dan wegbrengt als deze vol is. U kunt ook afspraken met uw buren maken en om de beurt gezamenlijk het restafval wegbrengen.

De gemeente Zwolle is van plan om in 2023 een proef te doen met kleinere openingen van de ondergrondse containers.

Mensen die slecht ter been zijn of om een andere reden niet in staat zijn een grotere zak restafval weg te brengen, kunnen contact opnemen met onze afvalcoaches via afvalcoach@zwolle.nl(link stuurt een e-mail) 

Hoe registreren jullie hoe vaak ik restafval weggooi of mijn restafvalcontainer laat legen?

U moet uw ROVA-pas scannen elke keer als u restafval weg wil gooien in de ondergrondse container. Zo kunnen we bijhouden hoe vaak u restafval heeft weggegooid.

Woont u in het buitengebied en heeft u een eigen container bij huis voor restafval? In deze container gaan we binnenkort een chip aanbrengen. ROVA scant die chip als zij de container komen legen. Zo weten we dus ook hoe vaak u de container aan de weg heeft gezet.

Hoe gaan jullie om met mijn privacy?

Bij het inzamelen van afval, bij het uitvoeren van ons afvalbeleid en bij het innen van de afvalstoffenheffing gebruikt de gemeente Zwolle persoonsgegevens. We houden bijvoorbeeld aan de hand van uw ROVA-pas bij hoe vaak u restafval weggooit. Wij gaan daarbij zorgvuldig en vertrouwelijk om met uw persoonsgegevens. Wij hebben met ROVA en GBLT afspraken gemaakt welke gegevens wij met elkaar delen en met welk doel. Hierin voldoen wij aan alle wettelijke eisen. We hebben hiervoor ook privacyverklaring opgesteld. Die kunt u vinden op www.zwolle.nl/privacyverklaring-afval

Ik heb geen ROVA-pas om de container mee te openen, wat kan ik doen?

Om gebruik te maken van de ondergrondse restafvalcontainer heeft u een ROVA-pas nodig. Bent u uw pas kwijt, werkt deze niet of is deze kapot? Of bent u een nieuwe bewoner op uw adres en is er geen ROVA-pas aanwezig? Neem dan contact op met ROVA om een nieuwe pas aan te vragen. Dit kan via www.rova.nl/pas of bel het ROVA Klantcontactcentrum (telefoonnummer 038 - 427 37 77).

Hoe kan ik zelf bijhouden hoe vaak ik al restafval heb weggebracht?

In februari krijgt u van GBLT de rekening (aanslag). Hierop staat hoe vaak u in het jaar ervoor restafval heeft weggebracht of de grijze restafvalcontainer heeft laten legen. 

Wat als de klep niet (helemaal) opengaat of er een storing is? Betaal ik dan toch, zonder afval weg te kunnen gooien?

Als u uw zak restafval door een storing niet in de container heeft kunnen doen, maar uw ROVA-pas wel is gescand, dan kunt u dat melden bij het ROVA Klantcontactcentrum (telefoonnummer 038 - 427 37 77). Zij kunnen dit, indien nodig, corrigeren in het registratiesysteem.

Sowieso fijn als u een storing of ander probleem met de container wilt melden, dan kan ROVA dit verhelpen. Zet de afvalzak bij een storing niet naast de container, maar neem de zak weer mee naar huis. Probeer het later nog een keer, als de storing is verholpen.

Vorig jaar zijn de openingen van de ondergrondse restafvalcontainers kleiner gemaakt. Wat betekent dit voor de kosten?

De meeste containers in Zwolle zijn aangepast naar de standaardgrootte van 60 liter. Voor deze containers betaalt u een lager bedrag per keer, dan voor de grotere containers van 80 liter, die vooral nog in de binnenstad staan.

Lees meer over het aanpassen van de openingen van de containers.

Ik heb een kat. De kattenbakkorrels moet ik regelmatig weggooien bij het restafval. Hoe kan ik de kosten in de hand houden?

Gebruikt kattenbakgrit hoort altijd bij het restafval. Ook kattenbakgrit van hernieuwbare grondstoffen, zoals hout, papier of mais. Dit komt door de urine en de poep, waarin ziekteverwekkers kunnen zitten. Om langer te kunnen doen met uw kattenbrakgrit, kunt u regelmatig urine en poep uit de bak scheppen. Sommige kattenbakvulling klontert samen als het nat wordt. Dit maakt het makkelijker om eruit te scheppen en dan hoeft u niet direct de hele vulling te vervangen.

Afval scheiden

Ik kan nog niet al het afval scheiden, wat kan ik doen?

Bijna iedereen in Zwolle heeft nu voorzieningen om pmd, gft en oud papier en karton te scheiden. Heeft u dit nog niet? Meld u dan bij ROVA via www.rova.nl/afvalscheidenzwolle of bel het ROVA klantcontactcentrum op (038) 427 37 77. Doe dit uiterlijk 25 september 2022. Dan zorgen zij dat u zo snel mogelijk nog voorzieningen krijgt.

Waar kan ik heen met mijn gescheiden afval?

Voor uw plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankenkartons (pmd), groente-, fruit- en tuinafval (gft), oud papier en karton heeft u voorzieningen bij huis of in de buurt van uw huis. Denk aan eigen containers in de tuin, gezamenlijke containers op straat, pmd-zakken of gft-emmers. Heeft u hiervoor nog geen voorzieningen, meld u dan bij ROVA via www.rova.nl/afvalscheidenzwolle

Voor andere soorten afval (zoals glas, textiel, klein chemisch afval en grofvuil) zijn er centrale plekken om dit weg te brengen. Zoals containers bij winkelcentra, de GRIP-wagen (grondstoffen inleverpunt) of het milieubrengstation van ROVA.

Om u te helpen bepalen welk afval waarbij hoort, is er de scheidingswijzer. U kunt deze vinden in de gratis ROVA-app of op www.rova.nl/scheidingswijzer

 

Ik heb geen ruimte om alles te scheiden, wat nu?

De afgelopen tijd hebben de gemeente en ROVA hard gewerkt om te zorgen dat iedereen in Zwolle afval kan scheiden. In wijken met smalle straten of bij flats hebben inwoners vaak geen ruimte voor eigen containers bij huis. Daarom zijn er voor hen andere oplossingen gezocht. Zoals gft-emmers en pmd-zakken. ROVA haalt deze wekelijks op. Zo hoeft u het afval niet te lang in huis te bewaren. Op andere plekken zijn verzamelcontainers gekomen. Hier kunt u elke dag uw afval naar toe wegbrengen.

Ik wil geen afval scheiden. Wat betekent dat?

Afval scheiden is belangrijk voor het milieu. Alleen als u uw afval scheidt, kunnen we de materialen recyclen. Met het tarief op restafval willen we inwoners aanmoedigen hun afval te scheiden. Scheidt u niet en gooit u alles als restafval weg? Dan betaalt u hogere kosten. Goed scheiden is dus goed voor het milieu en voor uzelf.

Waarom moeten inwoners afval scheiden? Wat doen producenten en fabrikanten om afval te verminderen?

Ook op andere plekken in de grondstofketen is het scheiden en hergebruik van afval in ontwikkeling. Uiteindelijk hebben we alle schakels hierbij nodig. Ook inwoners. Daarom kunnen we niet vroeg genoeg beginnen en onszelf aanleren om samen zoveel mogelijk ons afval te scheiden.

Waarom doet Zwolle niet aan nascheiding?

Alleen pmd (plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankenkartons) kunnen we nascheiden. Groente-, fruit- en tuinafval (gft), papier, glas en textiel kunnen we niet achteraf uit het restafval halen. Als we dit willen hergebruiken, moeten we het dus thuis al scheiden. Ook pmd scheiden we in Zwolle al thuis, omdat de kwaliteit dan beter is (minder vies) en het afval daardoor hoogwaardiger hergebruikt kan worden.

Gaat ROVA ook vaker papier, gft en pmd ophalen?

Vooralsnog gaan we het papier, gft of pmd niet vaker ophalen. Uit onze gegevens blijkt namelijk dat de huidige inzamelfrequentie voor de meeste mensen voldoende is. Is dit voor u toch onvoldoende? Dan kunt u het volgende doen:

  • Maak papier, pmd en tuinafval klein voor u het weggooit, dan past er meer in de container.
  • Breng papier, pmd en tuinafval naar het milieubrengstation van ROVA. Papier en pmd kunt u gratis wegbrengen. Van tuinafval (en grof huisvuil samen) kunt u 500 kg per jaar gratis wegbrengen. Ook kunt u een tuinzak aanvragen bij ROVA (de eerste twee tuinzakken per jaar zijn gratis).
  • Informeer bij uw buren of zij misschien ruimte over houden. Misschien kunt u uw extra pmd, gft of papier bij hen kwijt.
  • Bent u thuis met 6 personen of meer? Dan kunt u een tweede container aanvragen.
  • Voor pmd en papier kunt u ook gebruik maken van een pmd- of papiercontainer in uw wijk, vaak in de buurt van de supermarkt. Hier kunt u dan het extra pmd of papier naartoe brengen. Neem hierover contact op met onze afvalcoaches. Zij zijn bereikbaar via het klantcontactcentrum van de gemeente (telefoonnummer 14038) en via afvalcoach@zwolle.nl.

Hulp aan inwoners

Hoe helpen jullie mensen voor wie het tarief op restafval lastig is?

Bij het tarief op restafval hoort een sociaal beleid. De gemeente biedt bijvoorbeeld extra hulp aan mensen die:

  • luiers of incontinentiemateriaal hebben
  • zwerfafval opruimen
  • een afvalbak geadopteerd hebben
  • slecht ter been zijn of om een andere reden niet in staan zijn zelf hun afval weg te brengen
  • medisch afval hebben  
  • een minimuminkomen hebben
Waar kan ik hulp krijgen bij mijn afvalscheiding?

Inwoners die vragen hebben over hun afvalscheiding, kunnen terecht bij de afvalcoaches. Zij ondersteunen mensen bij het verbeteren van de afvalscheiding en kijken samen met u wat de beste oplossing is voor uw afval- en grondstofinzameling. De afvalcoaches zijn bereikbaar via het klantcontactcentrum van de gemeente (telefoonnummer 14038) en via afvalcoach@zwolle.nl

Ik heb extra (medisch) afval omdat ik ziek ben, moet ik daardoor straks extra betalen?

Als u medisch afval heeft dat u niet kunt inleveren bij de apotheek, dan kunt u dat melden bij onze afvalcoach. Die kijkt dan of u in aanmerking komen voor de gratis haalservice van ROVA. U kunt de afvalcoaches bereiken via het klantcontactcentrum van de gemeente (telefoonnummer 14038) en via afvalcoach@zwolle.nl.

Ik heb luiers of incontinentiemateriaal, moet ik daardoor straks extra betalen?

Luiers en incontinentiemateriaal kunt u gratis inleveren bij speciale containers in uw wijk. Als u hiervan gebruik wilt maken, moet u toegang aanvragen bij ROVA via www.rova.nl/luierszwolle of door te bellen met (038) 427 37 77.

U kunt daarna met uw ROVA-pas alle luiercontainers in Zwolle gebruiken. De luiers en incontinentiemateriaal mag u alleen in speciale zakken in de container doen. Deze zakken kunt u gratis ophalen bij het stadhuis, stadskantoor, wijkservicepunten, milieubrengstation van ROVA en de GRIP-wagen van ROVA. Meer informatie en de locaties van de containers vindt u op www.rova.nl/luierszwolle  

Ik zamel zwerfafval in/ik heb een afvalbak geadopteerd, kan ik dat blijven doen zonder dat het mij geld kost?

Ja. Mensen die een afvalbak hebben geadopteerd of regelmatig zwerfvuil opruimen krijgen van de gemeente een extra pasje voor de ondergrondse restafvalcontainers. Hier kunnen zij het zwerfvuil of afval uit de adoptiebak gratis in weggooien. Zo kunnen zij een belangrijke bijdrage blijven leveren aan een schonere buurt, zonder daarvoor extra kosten te maken. De afvalbakadoptanten en zwerfvuilruimers die bij ons bekend zijn, hebben hier inmiddels bericht over gehad. Heeft u geen bericht gehad en ruimt u regelmatig zwerfvuil op? Stuur dan een bericht naar afvalengrondstoffen@zwolle.nl, dan kijken we wat er voor uw situatie passend is. 

Ik heb weinig inkomen en kan de afvalstoffenheffing niet betalen. Kunnen jullie mij helpen?

Heeft u een inkomen op bijstandsniveau of lager? Dan hoeft u de afvalstoffenheffing misschien niet helemaal te betalen. Dat noemen we kwijtschelding. U kunt gedeeltelijke kwijtschelding aanvragen bij GBLT, als u voldoet aan de regels en voorwaarden. Kijk hiervoor op gblt.nl/kwijtschelding. Via deze site kunt u ook direct kwijtschelding aanvragen. U kunt ook telefonisch een kwijtscheldingsformulier aanvragen bij GBLT via 088-064 55 55.

Als GBLT besluit dat u in aanmerking komt voor kwijtschelding dan hoeft u het vaste deel van de afvalstoffenheffing niet te betalen. Het variabele bedrag hoeft u tot een bepaald maximum niet te betalen.

  • Voor mensen die alleen wonen (eenpersoonshuishoudens) is het maximumbedrag dat we kwijtschelden €23,80. U kunt daarvoor 14 keer per jaar restafval weggooien in een ondergrondse restafvalcontainer van 60 liter (€1,70 per keer).
  • Voor mensen die met twee of meer mensen in een huis wonen (meerpersoonshuishoudens) is het maximumbedrag dat we kwijtschelden €71,40. U kunt daarvoor 42 keer per jaar restafval weggooien in een ondergrondse restafvalcontainer van 60 liter (€1,70 per keer).
  • Komt u boven het maximumbedrag, dan betaalt u een bedrag per keer.
Ik ben slecht ter been en kan niet zelf mijn restafval wegbrengen, wat kan ik doen?

Inwoners die niet zelf hun (rest)afval kunnen wegbrengen, doordat ze bijvoorbeeld slecht ter been zijn, kunnen terecht bij onze afvalcoaches. Zij kijken dan samen met u hoe we dat kunnen oplossen. De afvalcoaches zijn bereikbaar via het klantcontactcentrum van de gemeente (telefoonnummer 14038) en via afvalcoach@zwolle.nl

Overig

Komt met dat tarief op restafval niet veel meer troep in de stad en in de natuur?

De gemeente en ROVA houden bij hoe vaak en op welke plekken afval naast de containers staat en in de natuur belandt. Dit doen we al langer. Daardoor kunnen we ook zien of het meer wordt, nadat we het tarief op restafval hebben ingevoerd.

In andere gemeenten met dit systeem, blijkt dat het uiteindelijk op de meeste plekken goed gaat. Er zijn maar een paar plekken waar het regelmatig fout gaat. Dat zijn vaak de plekken waar het zonder tarief op restafval ook al niet goed ging. Op die plekken nemen we (ook nu al) maatregelen om dat te voorkomen.

Voor afval dumpen in de natuur of het plaatsen van afval naast de container kunnen inwoners een boete krijgen. We praten ook met gebouwbeheerders, woningbouwverenigingen, wijkbeheerders, handhavers en de bewoners zelf. Samen kijken we dan hoe we kunnen voorkomen dat afval naast de container wordt gezet. Soms gebeurt dit bijvoorbeeld ook door een gebrek aan kennis, doordat een container vaak storing heeft of mensen geen ROVA-pas hebben.

Gaan mensen niet uitwijken naar andere gemeenten met hun restafval?

We verwachten dat dit niet gebeurt. Alle omringende gemeenten hebben namelijk een soortgelijk systeem. Inwoners betalen daar dus ook voor het weggooien van hun restafval.

Gaan mensen niet uitwijken naar andere gemeenten met hun restafval?

We verwachten dat dit niet gebeurt. Alle omringende gemeenten hebben namelijk een soortgelijk systeem. Inwoners betalen daar dus ook voor het weggooien van hun restafval.

Geldt het tarief op restafval ook voor bedrijven en instellingen­?

Nee. Bedrijven en instellingen moeten zelf bij een bedrijfsafvalinzamelaar contracten afsluiten voor het afvoeren en verwerken van hun afval. Dat is op dit moment ook al het geval.

In de binnenstad werkt dit iets anders. Daar gebruiken ondernemers dezelfde ondergrondse restafvalcontainer als inwoners, maar zij hebben wel een contract met een bedrijfsinzamelaar afgesloten.

Ik woon boven mijn bedrijf, moet ik ook gaan betalen?

Voor het afval uit uw woning kunt u gebruik maken van de voorzieningen voor huishoudelijk afval. Voor u geldt ook vanaf 2023 het tarief op restafval. U betaalt dan dus per keer dat u restafval weggooit.

Voor uw bedrijf moet u zelf een contract afsluiten bij een bedrijfsafvalinzamelaar voor het afvoeren en verwerken van uw afval.

Wat als ik in een studentenhuis woon?

Voor studentenhuizen geldt het tarief op restafval ook.

  • Betaalt u zelf de afvalstoffenheffing? Dan heeft u een eigen ROVA-pas. Dan werkt het tarief op restafval voor u net zo als voor de rest van Zwolle. Wij registreren aan de hand van die pas hoe vaak u per jaar restafval heeft weggegooid. En daarmee bepalen we hoeveel afvalstoffenheffing u betaalt.
  • Betaalt u niet zelf de afvalstoffenheffing, maar betaalt uw verhuurder of de woningeigenaar dit? Dan maakt u samen met uw huisgenoten gebruik van één ROVA-pas. Wij registreren hoe vaak jullie per jaar met die pas restafval hebben weggegooid. De eigenaar van de woning krijgt daarvoor ieder jaar de rekening (de afvalstoffenheffing). U kunt het beste bij de eigenaar navragen hoe deze omgaat met de kosten daarvan en of die met u verrekend worden.
Wat als ik in een bejaardentehuis/aanleunwoning/zorgwoning woon?

Afval van woningen die onderdeel zijn van een instelling hoort niet bij het huishoudelijk afval. De instelling moet daarvoor zelf een contract afsluiten bij een bedrijfsafvalinzamelaar. Daarvoor gelden andere regels. U kunt het beste bij uw instelling navragen hoe zij dit geregeld hebben.

Woont u in een aanleunwoning bij een instelling? U betaalt dan zelf afvalstoffenheffing. Voor u geldt dan ook het tarief op restafval.

Afspraak maken

In het Stadskantoor kunt u alleen op afspraak terecht.

Maak een afspraak 

Stadskantoor, Lübeckplein 2, 8017 JZ Zwolle
Stadhuis, Grote Kerkplein 15, 8011 PK Zwolle

Neem contact met ons op

Postbus 10007, 8000 GA Zwolle
Stuur een bericht

Telefoon: 14 038 (5 cijfers,
tussen 09.00 en 17.00 uur)
Vanuit het buitenland: +31 38 498 31 38
Whatsapp: 06 83 29 66 88
(bellen naar dit nummer is niet mogelijk)

BTW/KvK-nummer

BTW: NL001900249B01
KvK: 08218173

Blijf op de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Wij zijn bereikbaar via

© 2022 Gemeente Zwolle