Uittreksel geboorteakte

Een uittreksel uit de geboorteakte is het schriftelijke bewijs van de geboorte van een persoon. Dit uittreksel kunt u alleen aanvragen bij de gemeente waar u geboren bent. Hebt u hem nodig voor gebruik in het buitenland? Dan kunt u een internationaal (meertalig) uittreksel aanvragen bij de gemeente. U kunt uw uittreksel aan de balie van het Stadskantoor aanvragen of het via DigiD aanvragen. In principe krijgt u het uittreksel per post toegestuurd.
Er zijn commerciële bedrijven die aanbieden de aanvraag voor u in te dienen. Houd er rekening mee dat u dan soms (veel) meer betaalt dan wanneer u aanvraagt bij de gemeente of (met DigiD) via de gemeentelijke website!

Aanvraag

Let op: Dit uittreksel is alleen verkrijgbaar in de gemeente waar de persoon geboren is.

Voordelen van het aanvragen met DigiD

  • U kunt meerdere akten tegelijk aanvragen.
  • U kunt een akte of uittreksel voor uzelf, voor uw partner en/of voor eigen kinderen aanvragen.
  • U betaalt meteen met iDEAL.

Ik wil de aanvraag via een formulier afhandelen

Uittreksel of akte met DigiD-inlogcode

LET OP: Het uittreksel wordt per post toegestuurd. Na aanvraag wordt het uittreksel binnen 3 werkdagen toegestuurd.

Ik wil de aanvraag aan de balie afhandelen

Als u het persoonlijk aan de balie van het stadskantoor wilt aanvragen, dan moet u hiervoor eerst een afspraak maken.

Voor een aanvraag aan de balie hebt u nodig:

  • Een geldig legitimatiebewijs.
  • De namen van de geborene.

Kosten

Uittreksel van geboorte- of erkenningsakte: € 14,30

Bijzonderheden

Kinderen

U kunt niet zomaar van iedereen een uittreksel geboorteakte aanvragen. Dat kan alleen voor uzelf en voor uw kinderen. Anderen moeten aantonen een 'gerechtvaardigd belang' te hebben. Een instantie kan hem bijvoorbeeld nodig hebben voor het uitvoeren van een wettelijke taak. Die instantie moet dan het gerechtvaardigd belang in het verzoek aangeven.

Bezwaar

Heeft u het nodig om bezwaar te maken tegen het elektronisch patiëntendossier (EPD)? Dan kunt u het uittreksel gratis aanvragen. Neem of stuur daarvoor uw bezwaarschrift mee. U kunt het in dit geval alleen op de volgende manieren aanvragen:

  • Persoonlijk aan de balie
  • Schriftelijk.

Contact

Heeft u vragen, neem dan contact op met de gemeente Zwolle.

Klachten & meldingen

Als u niet tevreden bent over de manier waarop de gemeente u heeft behandeld of als u iets wilt melden, dan leest u op de pagina Meldingen, klachten en bezwaren hoe u dat kunt doorgeven.

Afspraak maken

In het Stadskantoor kunt u alleen op afspraak terecht.

Maak een afspraak 

Stadskantoor, Lübeckplein 2, 8017 JZ Zwolle
Stadhuis, Grote Kerkplein 15, 8011 PK Zwolle

Neem contact met ons op

Postbus 10007, 8000 GA Zwolle
Stuur een bericht

Telefoon: 14 038 (5 cijfers,
tussen 09.00 en 17.00 uur)
Vanuit het buitenland: +31 38 498 31 38
Whatsapp: 06 83 29 66 88
(bellen naar dit nummer is niet mogelijk)

BTW/KvK-nummer

BTW: NL001900249B01
KvK: 08218173

Blijf op de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Wij zijn bereikbaar via

© 2022 Gemeente Zwolle