Een identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen of vernieuwen doet u bij de publieksbalie in het stadskantoor. Maak hiervoor eerst een afspraak. U betaalt de kosten voor de ID-kaart bij de afspraak. Na 5 werkdagen kunt u uw nieuwe ID-kaart ophalen. Dit moet u zelf doen. Maak daarvoor opnieuw een afspraak. Of laat uw ID-kaart thuisbezorgen.
Let op: U moet uw ID-kaart zelf aanvragen. Iemand anders mag dit niet voor u doen. Vraagt u een ID-kaart aan voor een kind? Dan moet hij of zij zelf ook bij de aanvraag en het ophalen van de ID-kaart zijn.
ID-kaart voor kind jonger dan 12 jaar
Wil een kind jonger dan 12 jaar een eigen ID-kaart aanvragen? Dan moeten beide ouders of van degene(n) die het gezag hebben toestemming geven. Dat moet via het toestemmingsformulier. Lees meer onder het tabje 'Jonger dan 12 jaar'
Plan tijdig uw afspraak
Het is druk bij onze publieksbalies. Het kan daardoor langer duren voordat u bij ons terecht kunt. Plan daarom tijdig uw afspraak.
Heeft u al een afspraak staan? Aan de balie maken we bij de aanvraag van uw ID-kaart gelijk een afspraak om het document op te halen. Dit kan meestal binnen een week.
Neem dit mee als u een ID-kaart aanvraagt:
- Alle identiteitsbewijzen en paspoorten die op uw naam staan. Ook als ze zijn verlopen.
- Uw pasfoto. Uw pasfoto moet voldoen aan de eisen.
- Contant geld of uw pinpas.
Is uw ID-kaart kwijt of gestolen? Dan vult u een eigen verklaring van verlies of diefstal van uw identiteitskaart in. Hierin legt u uit hoe u de oude bent kwijtgeraakt. U vult de verklaring zelf in aan de balie wanneer u een nieuwe ID-kaart aanvraagt.
Kinderen jonger dan 12 jaar:
Kinderen moeten ook bij de aanvraag zijn. Neem dit mee als u een ID-kaart aanvraagt voor uw kind:
- Alle identiteitsbewijzen en paspoorten die op naam van uw kind staan. Ook als ze zijn verlopen.
- Een pasfoto van uw kind. De pasfoto moet voldoen aan de eisen.
- Toestemming van beide ouders. Of van degene(n) die het gezag hebben. Toestemming geven beide ouders online, ieder persoonlijk met eigen DigiD. Heeft maar één persoon het ouderlijk gezag? Dan hoeft alleen die persoon toestemming te geven. Als (beide) ouders online toestemming gegeven hebben, hoeven zij niet aanwezig te zijn bij de aanvraag aan de balie. Ouder(s) of gezaghebbenden die niet online toestemming geven, moeten wel meekomen naar de afspraak. Toestemming geven met DigiD
- Identiteitsbewijs of kopie identiteitsbewijs van beide ouders. Of van degene(n) die het ouderlijk gezag hebben.
- Contant geld of uw pinpas.
Meerderjarigen met curator:
Bij meerderjarigen met een curator moet de curator toestemming geven bij de aanvraag.
Voor de kosten van dit product, zie Leges reisdocumenten. U kunt pinnen of contant betalen bij de publieksbalie.
De prijs van de aangevraagde Nederlandse identiteitskaart wordt bepaald door de datum van de aanvraag.
Wanneer uw reisdocument verloopt, krijgt u daarvan minimaal 4 weken van te voren schriftelijk bericht.
Hoe lang is een ID-kaart geldig?
- Een ID-kaart voor volwassenen is tien jaar geldig.
- Een ID-kaart voor kinderen en jongeren tot 18 jaar is vijf jaar geldig.
In welke landen is de Nederlandse Identiteitskaart geldig?
Een Nederlandse ID-kaart is geldig in de meeste landen binnen de Europese Unie. Op de website van de Rijksoverheid leest u welke landen dit zijn.
Let op: Paspoort nodig bij reizen naar het Verenigd Koninkrijk
Vanaf 1 oktober 2021 heeft u een paspoort nodig als u naar het Verenigd Koninkrijk (VK) reist.
Woonde u als Nederlander al voor of op 31 december 2020 in het VK? Dan kunt u tot en met 31 december 2025 met uw identiteitskaart reizen tussen Nederland en het VK. Dat is afgesproken in het terugtrekkingsakkoord. U heeft tijdens uw reis een bewijs nodig dat u onder het terugtrekkingsakkoord valt. Lees meer hierover op de website van de Rijksoverheid.
Heeft u snel een ID-kaart nodig?
Doe dan voor 14.00 uur een spoedaanvraag. Dan ligt de ID-kaart meestal de volgende werkdag klaar. De ID-kaart is dan wel duurder. We kunnen niet altijd een spoedaanvraag doen. Bijvoorbeeld als uw ID-kaart kwijt of gestolen is.
Noodpaspoort
Kunt u niet meer op tijd een geldige ID-kaart krijgen, ook niet via een spoedaanvraag? Dan kunt u misschien een noodpaspoort krijgen. Meer hierover leest u op de pagina Noodpaspoort.
Kwijt of gestolen
Bent u uw paspoort of identiteitsbewijs (ID-kaart) kwijt of is het gestolen? Geef dit dan zo snel mogelijk door bij uw gemeente. Dit is nodig om misbruik van uw document te voorkomen. Woont u in Zwolle, dan kunt u de vermissing online doorgeven met uw DigiD. Hoe dit werkt leest u op de pagina Vermissing Nederlands paspoort of identiteitskaart.
Bij diefstal, zakkenrollerij, overval en andere misdrijven is het verstandig ook aangifte te doen bij de politie.
Wil een kind jonger dan 12 jaar een eigen ID-kaart aanvragen? Dan moeten beide ouders of van degene(n) die het gezag hebben toestemming geven.
Toestemming geven
Toestemming geven beide ouders online, ieder persoonlijk met eigen DigiD. Heeft maar één persoon het ouderlijk gezag? Dan hoeft alleen die persoon toestemming te geven.
Als (beide) ouders online toestemming gegeven hebben, hoeven zij niet aanwezig te zijn bij de aanvraag aan de balie. Komt er een ouder mee? Ook dan is het handig als die ouder al digitaal toestemming heeft gegeven. Ouder(s) of gezaghebbenden die niet online toestemming willen geven, moeten altijd meekomen naar de afspraak. Neem dan uw geldige identiteitsbewijs mee.
Problemen bij de toestemming
Soms wil een ouder geen toestemming geven. Dan kan de andere ouder of het kind de kinderrechter vragen om vervangende toestemming. De rechter beslist in het belang van het kind. Ga voor meer informatie naar www.rechtspraak.nl.
Reizen met minderjarige kinderen
Reist u met kinderen die jonger zijn dan 18 jaar? Dan zijn er een paar extra regels. De Koninklijke Marechaussee voert uitgebreide controles uit. Dat is om mogelijke ontvoeringen van kinderen naar het buitenland te voorkomen. Meer informatie over reizen met kinderen.
Webpagina's met extra informatie
Film over het aanvragen van een Nederlands reisdocument
Het doel van deze film is om u als burger te informeren over het verloop van de aanvraag aan de balie. En over het productieproces van het Nederlands reisdocument.
Contact
Als u vragen heeft over de ID-kaart neem dan contact op met de gemeente Zwolle.
Klachten & meldingen
Bent u niet tevreden over de manier waarop de gemeente u heeft behandeld? Of wilt u iets melden? Op de pagina Meldingen, klachten en bezwaren leest u hoe u dat kunt doorgeven.